Perşembe, Eylül 19, 2024

CHP’li Gürer: Araç muayene ücretleri 5 yılda 6 kat arttı

CHP Milletvekili Gürer

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2024 yılına ait bütçesinin görüşüldüğü Plan ve Bütçe Komisyonu Toplantısı’nda söz alarak, ulaştırma ve altyapıda yaşanan sorunlara dikkat çekti.

2018 yılında 198 TL olan TÜVTÜRK’ün araç muayene ücretinin 5 yılda bin 149 TL’ye çıktığına dikkat çeken Gürer, Rekabet Kurulu’nun, 5 yılda neredeyse 6 kat artan araç muayene ücretini ‘fahiş fiyat artışı’ kapsamında değerlendirmesi gerektiğini vurguladı. 

Bakanlığa bağlı kurumlarda halen taşeron firma elemanı olarak çalışan işçilerin kadro taleplerini de gündeme getiren Gürer, demiryolu, havayolu, denizyolu ve karayolu ağında yaşanan sorunlara da değindi. 


“Araç muayenesini çoğu kişi yaptıramıyor”

TÜVTÜRK araç muayene ücretinin yükseldiğine işaret eden Gürer, “Ben Rekabet Kurulu’na bu durumu ilettim. Vatandaş araç muayeneye gittiğinde bin 149 TL ödüyor. Önümüzdeki yıl bu ücret daha da artacak. Bu artışın nedenini işçiye sorduğumuzda eski fiyatlarla devam ettiklerini söyledi. Yani özel sektör para kazansın diye bu ücretlerin bir mantığı olmadığını düşünüyorum. Elektrikte, doğalgazda gelen zamlara alışkınız ama muayene ücretlerine gelen zamlara alışkın değiliz. Çoğu kişi aracını muayene yaptıramaz duruma geldi çünkü bayağı maliyetli bir noktaya ulaştı. Bunlara bakılması lazım” ifadelerini kullandı. 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu ise Gürer’in sorusuna, “TÜVTÜRK‘teki araç fiyatlarının, muayene bedellerinin yüksekliğinden bahsedildi. Bu sözleşme gereği, yeniden değerleme oranına göre her yıl güncellenmektedir. İşin açıkçası hani buna yapacağımız bir şey yoktur. Güncel piyasa fiyatlarına göre şekilleniyor” diye yanıt verdi.


“Taşeron işçiler kadro bekliyor”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı kurumlardaki taşeron işçilerin kadro taleplerini de gündeme getiren Gürer, “Karayollarında karda kışta çalışan, yazın sıcakla boğuşan 14 bine yakın emekçi taşeronda kaldılar. Bunlara kadro sözü veriliyor, bir türlü kadro verilmiyor” dedi.


“Taşeron modern kölelik”

Devlet Demiryolları’nda, aynı zamanda Devlet Hava Meydanları’nda ve PTT’de de 17 bin taşeron çalışan olduğunu vurgulayan Gürer, “İçinde bulunduğumuz çağda taşeron modern kölelik. Bu çalışanların kadroları verilmeli, yaptıkları asıl işe uygun ücret almaları sağlanmalı. Bunun için de en fazla karayollarında taşeron kaldı, daha önce farklı kurumların da alındı. Belediye şirket işçileri de var, 500 bin kişi de şirket kadrosuna alındı ama karayollarının, Devlet Demiryolları’nın, PTT’nin mağduriyetleri ortadan kaldırılmalı. Bir de raylı hizmet mezunu vatandaşların da atama talepleri var. Bu konuda gerekli çalışmalar yapılmalı” diye konuştu. 


“Demir yolu kazalarından gerekli dersler alındı mı?”

Küresel ısınmayla ortaya çıkan sorunlara da dikkat çeken Gürer, “Küresel ısınmayla ortaya çıkan ani hava değişimleri kara yolları ve demir yolları yol güvenliğinin sürekli izlenmesi ve kontrolünü zorunlu kılıyor. Bu konuda Bakanlık olarak yeterli gözlem ve takip ekipleri var mı? Demir yolları sel ve göçük, kara yolları toprak ve yol kaymasını gözleyecek bir organizasyona sahip mi? Bu bağlamda Çorlu tren kazası gibi demir yolu kazalarından gerekli ders alındı mı? Risk haritası düzenli güncelleniyor mu?” sorularını yönlendirdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM