Ticaret Bakanlığı tarafından 2023 yılında tüketicilerle yapılan mesafeli sözleşmelerle ilgili yapılan denetimlere ilişkin açıklama yapıldı. Yapılan denetimlerde 58 firmaya, toplam 86 milyon 274 bin 994 TL idari para cezası uygulandı, 5 firma hakkında elektronik ticaret faaliyetlerini sürdürmek amacıyla kullandıkları internet adreslerine ilişkin ‘Erişimin Engellenmesi’ kararı verildi. Türk Ceza Kanunu’nun 157’nci ve 158’nci maddeleri uyarınca dolandırıcılık suçu kapsamında olduğu değerlendirilen 8 firma hakkında da, Cumhuriyet Başsavcılığına bildirim yapıldığı ve halihazırda 25 firma nezdinde inceleme ve denetim sürecinin devam ettiği belirtildi.
“Hukuka aykırı uygulamalar bakanlık radarına giriyor”
Zaman ve mekan sınırlamasını tüketiciler nezdinde ortadan kaldıran mesafeli sözleşmeler, teknolojinin hızlı gelişimiyle gün geçtikçe daha çok tercih edilir hale geldiği belirtilen açıklamada, “Söz konusu teknolojik gelişmelere ve tüketici alışkanlıklarının değişimine bağlı olarak hızla gelişen bu alan tüketici çıkarlarını zedeleyecek problemleri de beraberinde getiriyor. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un temel amacı tüketiciyi korumak. Bu amaca uygun olarak 6502 sayılı Kanun ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği hükümlerinin firmalar tarafından doğru uygulanması son derece önem arz ediyor. Piyasada faaliyetlerini elektronik ticaret yöntemiyle sürdüren bazı firmaların kötü niyetli ve hukuka aykırı uygulamaları bakanlık radarına giriyor ve inceleniyor” ifadelerine yer verildi.
“Haksız sipariş iptalleri gibi eylemler denetleniyor”
Enflasyonist ortamda piyasadaki hızlı fiyat dalgalanmalarına da bağlı olarak firmalar tarafından, ‘stokta ürün bulunmaması’ sebep gösterilerek yapılan haksız sipariş iptalleri gibi eylemlerin denetlendiği aktarılan açıklamada şu ifadelere yer verildi: “Satışa sunulan mal ve/veya hizmetlerin firmalar tarafından taahhüt edilen yahut yasal olarak belirlenmiş ifa sürelerinin aşılması, tüketicilerin cayma hakkı kullanımına halel getirilmesi ve tüketiciler tarafından cayma hakkı kullanıldığı takdirde, bedel iadelerinin tüketicilere mevzuata uygun surette yapılmaması gibi hususlarda, tüketicilerin haklarını zedeleyici her türlü hukuka aykırı eylem, hem Ticaret Bakanlığımız tarafından resen, hem de Bakanlığımıza CİMER, E-Devlet, Yazılı Başvuru ve Bakana Ulaşın kanalları aracılığıyla ulaşan tüketici başvuruları değerlendirilerek sıkı bir şekilde denetleniyor.”