Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Muhammet Öztürk, “2014 yılında sektör olarak Türkiye geneli 6,7 milyar dolar ihracat yaparken, 10 yıl içerisinde sektörün ihracatı iki katına çıktı” dedi
Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Muhammet Öztürk, 2023 değerlendirmesi ve 2024 beklentilerini paylaştı. Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçı Birliği’nin 10 sene içerisinde ihracatını 337 milyon dolardan yüzde 216 artırdığını belirten Öztürk, 2023 yılı sonu itibariyle birlik ihracatının 1 milyar 68 milyon dolar olarak gerçekleştiğini dile getirdi.
İhracatta en büyük artış yem ve hububat ürünlerinde
Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörü Türkiye geneli ihracatının geçen seneye kıyasla yüzde 8 artarak 12,4 milyar dolar olduğunu aktaran Öztürk, “2014 yılında sektör olarak Türkiye geneli 6,7 milyar dolar ihracat yaparken, 10 yıl içerisinde sektörün ihracatı iki katına çıktı. Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçı Birliği olarak ise 10 sene içerisinde ihracatımızı 337 milyon dolardan yüzde 216 artırdık. 2023 yılı sonu itibariyle birlik olarak ihracatımız 1 milyar 68 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2022 yılına göre sektör ihracatımız yüzde 7 artış gösterdi. Birlik olarak, ihracatımızda son 10 yılda en büyük artış yemler ve kedi/köpek mamaları ile hububat ürünlerinde yaşandı. Yemler ve kedi/köpek mamaları geçen seneye göre yüzde 32, 10 yıl öncesine göre ise yüzde 2 bin 428 artış ile 163 milyon dolar oldu. Hububat ürünleri ise geçen seneye göre yüzde 681, 10 yıl öncesine göre yüzde 3645 artış ile 93 milyon dolar arttı. Hububat alt sektörümüzdeki artışın en önemli kaynağı mısır” diye konuştu.
Öztürk, “Birliğimizin 2023 yılında en çok ihracat yaptığı ilk 5 ülke ise 102,3 milyon dolar ile Cezayir, 77,8 milyon dolar ile Rusya, 74,5 milyon dolar ile Libya, 69 milyon dolar ile İran ve 62 milyon dolar ile Cibuti oldu. Türkiye geneli ise hububat bakliyat ve yağlı tohumlar ihracatında ilk 5 ülke ise Irak, ABD, İran, Suriye ve İtalya” dedi.
“Tanıtım çalışmalarımızı TGİ markasıyla yürüteceğiz”
Hububat bakliyat yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe faaliyet gösteren 6 ihracatçı birliğin bir araya gelerek ‘Türkiye Gıda İhracatçıları’ markasını oluşturduğunu aktaran Öztürk, “Sektör kurulu olarak, yeni dönemde tanıtım çalışmalarımızı Türkiye Gıda İhracatçıları (TGİ) markasıyla yürüteceğiz. Türk gıda sektörünün uluslararası buluşma platformlarından biri olan, Eylül ayında düzenlenen ‘WorldFood İstanbul Fuarı’na TGİ markamızla tüm sektör birlikleri ortak katılım sağladık ve sektörümüz ürünlerinin tanıtım ve tadımını gerçekleştirdik. 2024 yılında da bu markamız ile Birleşik Arap Emirlikleri, Almanya, Japonya, Amerika Birleşik Devletleri, Brezilya başta olmak üzere yurtdışı fuarlara katılım sağlayarak tanıtım gerçekleştirecek, sektöre yönelik tarafımıza iletilen talepleri üyelerimiz ile paylaşacağız” ifadelerinde bulundu.
“Bulgur Ürünü Turquality Projesi ile tanıtım yapacağız”
Ege İhracatçı Birliği bünyesinde 6 gıda birliğinin paydaşlığında yürütülen ABD Turquality Projesi ile ilgili konuşan Öztürk, “Sektörümüz imajını ABD pazarında geliştirmek ve uluslararası arenada kaliteli, sağlıklı Türk gıda ürünü algısı yaratmak adına ciddi çalışmalar yürüttük. 2023 yılında, Türk mutfağının 5 yıl süreyle Las Vegas Üniversitesi’nde müfredata girmesini sağladık. Bu sayede üniversitede okuyan şeflerin Türk lezzetlerini öğrenerek mezun olmalarını ve meslek hayatlarında menülerinde Türk ürünlerine yer vermelerine vesile olacağız. Önümüzdeki yıl da bu projemiz kapsamındaki tanıtım çalışmalarımıza hız kesmeden devam edeceğiz. Ayrıca 2024 yılında Türkiye genelindeki Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri sektöründeki tüm birliklerin katılımı ile sektör kurulumuz bünyesinde ortak tanıtım faaliyetleri yürüteceğimiz ‘Şekerleme ve Pastacılık Ürünleri Turquality Projesi’ne paydaşlık ederek sektörü, hedef pazarları olan ABD, Kanada, Meksika’da tanıtmayı planlıyoruz. Öte yandan, yine sektör birlikleri olarak ortaklaşa gerçekleştirmeyi planladığımız ‘Bulgur Ürünü Turquality Projesi’ ile sektörün hedef pazarları Rusya, İran Endonezya’ da bir dizi tanıtım faaliyeti gerçekleştirmeyi planlıyoruz” diye konuştu.
“Evcil hayvan maması ihracatçılarıyla Ur-Ge projesi yapacağız”
2023 yılında, 16 firmanın katılımı ile sektörün uluslararası rekabetçiliğinin geliştirilmesi amacıyla Ur-Ge projesi için start verdiklerini vurgulayan Öztürk, “2024 yılında bu projemiz kapsamında gerçekleştireceğimiz ihtiyaç analizi doğrultusunda belirleyeceğimiz hedef pazarlara yönelik fuar, ticaret heyeti ve sektörel heyet faaliyetlerimiz olacak. Ayrıca evcil hayvan mamaları sektörünün Türkiye geneli ihracatının yüzde 60’ının birliğimizden gerçekleşmesi sebebiyle ve sektörün artan potansiyelini göz önüne alarak, evcil hayvan maması ihracatçısı üye firmalarımızla başta Ur-Ge projesi olmak üzere 2024 yılı içerisinde birtakım faaliyetler yapmayı planlıyoruz” sözlerine yer verdi.
Öztürk, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bölgemizdeki hayvan barınaklarına birliğimiz üyesi firmalardan bedelsiz temin ettiğimiz mamaları bölgemizdeki hayvan barınaklarına bağışladığımız toplumsal sorumluluk projesi başlattık. Projemiz kapsamında, Ekim ayı içinde İzmir Menderes’te bulunan ‘Şopengazi Nebiha Sarsıntı Bakımevi’ni ziyaret ettik. Bakımevinin işleyişi, hayvan hakları konularında bilgi edinerek, barınağı gezdik. Korunmaya muhtaç köpekler için Birliğimiz üyesi olan firmalardan bedelsiz temin ettiğimiz köpek mamalarını barınağa teslim ettik. Birliğimizce değerli bir toplumsal sorumluluk projesine imza attık. Her ay bir barınağa yardım yaparak, 2024 yılında da çalışmalarımıza devam edeceğiz.”