Egeli yaş meyve sebzeciler ihracat hedeflerini büyütmeye devam ediyor. Sektöre yönelik ihracat değerlendirme toplantısı düzenleyen Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (EYMSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak, 2024 yılı ihracat hedeflerinin 1 milyar 450 milyon dolar olduğunu açıkladı.
Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin 58’inci yılına girdiğini vurgulayan Uçak, “2024 yılında da en büyük hedefi ihracatını artırmak olan, üyelerinin sorunlarına çözüm arayan, onlara yeni pazarlar ve imkânlar sunan, devletimizin sunduğu olanaklardan ülkemiz menfaati doğrultusunda yararlanan örnek bir meslek kuruluşu olarak bir aile sıcaklığında çalışmalarına devam edecek. 2024 yılı sonunda 1 milyar 450 milyon dolarlık ihracat hedefine ulaşacağımıza inanıyorum” dedi.
İhracatta ilk sırayı kuru domates aldı
Egeli yaş meyve sebzecilerin ihracatının 2023’te yüzde 7 artarak 1 milyar 330 milyon dolara çıktığını söyleyen Uçak, ürün bazında ilk sırayı 160 milyon dolarla kuru domatesin aldığını aktardı. Bunu 141 milyon dolarla biber turşusu, 124 milyon dolarla meyve suyu, 110 milyon dolarla kornişon turşusu, 70 milyon dolarla taze domates, 49 milyon dolarla kiraz ve 42 milyon dolarla taze üzümün izledi. Uçak, bu ürünlerin birçoğunda yılı ihracat rekorları ile tamamladıklarını vurguladı.
2023 yılında Ege İhracatçı Birlikleri bünyesindeki 12 birlik arasında ihracat gücü olarak 4’üncü sıraya çıktıklarını kaydeden Uçak, “2024 yılına da hızlı bir başlangıç yaptık ve güncel rakamlar itibariyle 3’üncü sıraya yerleştik. 2017 yılı sonunda 740 milyon dolar olan ihracatımızı, 2023 yılının sonunda neredeyse yaklaşık 2 kat arttırarak bu seviyelere getirdik. Bu dönemde birliğimizin Türkiye ihracatındaki payı da yüzde 23 seviyelerine çıktı” ifadelerine yer verdi.
En çok ihracat Almanya’ya yapıldı
2023’te toplam 128 ülke ve bölgeye ihracat yaptıklarını söyleyen Uçak, “İhracatımızda ilk 3 sırayı 220 milyon dolarla Almanya, 181 milyon dolarla ABD ve 118 milyon dolarla Rusya aldı. İngiltere, Hollanda, İtalya, Polonya, Romanya, Kanada ve Fransa ilk 10 ülke içinde yer aldı. 2023 yılında ihracatımızın artmasını sağlayan birçok projeyi başarıyla yürüttük. Yurtdışı tanıtım faaliyetleri kapsamında toplam 32 üye firmamızın katılımıyla yürüttüğümüz ve Ticaret Bakanlığımızın yüzde 75 oranında desteklediği 2 Urge Projemizi, Endonezya ve Singapur ticaret heyetleri ile sonlandırdık” diye açıkladı.
InterFresh fuarı, İzmir’e geliyor
Uçak, Türkiye’nin tek yaş meyve sebze fuarı olan InterFresh fuarının ise yoğun girişimleri sonucu 2024’te ilk kez İzmir’de düzenleneceğini duyurdu. 2023 yılında Antalya’da gerçekleşen Interfresh fuarına birlikler olarak çatı stand ile katılım sağladıklarını belirten Uçak, “Interfresh fuarının İzmir’de yapılması için ciddi girişimlerde bulunduk, İzmir ve İzmirli ihracatçıların önemini anlattık. Bu girişimlerimiz başarılı oldu. Fuar 2024 yılında ilk kez İzmir’de yapılacak. 26-28 Eylül tarihlerinde gerçekleşecek Interfresh İzmir fuarı için de önümüzdeki dönemde yine geniş katılımlı bir tanıtım toplantısı yapmayı planlıyoruz. Bakanlığımız tarafından 2028 yılsonu için konulan 400 milyar dolar ihracat hedefine ulaşmak için, Bakanlığımız tarafından destek verilen ve ihracata katkıları son derece önemli olan Turquality Projelerine 2024 yılında başlayacağız” diye konuştu.
‘3. Kuşak Tarım Girişimciliği’ projesine devam
Uçak, ilkini 2019 yılında gerçekleştirdikleri ‘3. Kuşak Tarım Girişimciliği’ projesinin de bu yıl kapsamını genişleterek tekrar yürütüleceğini ve genç üretici ve ihracatçıların yetişmesinde katkı sağlayacağını söyledi.
Diğer tarım birliklerinin de destekleriyle İzmir, Aydın ve Muğla’da toplam 17 bin 500 Akdeniz Meyve Sineği tuzağını ve Manisa’da 50 bin sirke sineği tuzağını üreticilere dağıttıklarını belirten Uçak, “Sürdürülebilirlik ilkesine yönelik projelerimizden olan ‘Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz’ projemizi 2023 yılında da ürün yelpazesini genişleterek sürdürdük ve kalıntı problemi yaşanan bölgelerimizdeki tespitlerimizi Bakanlıklarımıza rapor halinde sunduk. Gıda kayıplarının tespiti için Ege Üniversitesi ile yürüttüğümüz projemizi son aşamasına getirdik, onun da raporlarını yakın bir zamanda kamuoyu ile paylaşacağız” şeklinde ifade etti.
Yaş meyve sebzeciler rotayı Uzak Doğu’ya çeviriyor
Ocak ayı itibariyle de 39 firma ile yeni Urge programına start vereceklerini duyuran Uçak, “Yine yurtdışı fuar katılımlarında Almanya, Rusya, İngiltere, İspanya, ve Hong Kong’da fuar katılımlarımız oldu, bu fuarlarda bölgemiz ihraç ürünlerinin tanıtımını yaparak yeni talepler topladık. 2024 yılında da rotamızı biraz daha uzak pazarlara çevirerek Singapur, Çin, Güney Kore gibi pazarlarda tanıtım faaliyetlerimize devam edeceğiz” dedi.