Michael Page’in yaptığı Türkiye ve Avrupa’da yaptığı araştırma, işyerinde üretkenliği artırmak için yapay zekadan yararlanıldığını ortaya koydu
Çalışanlar mevcut rollerindeki performanslarını artırmak için her geçen gün daha çok yapay zekayı (AI) kullanımına yönelirken, yapay zeka araçları da giderek günlük iş hayatının bir parçası halini alıyor. Yapay zeka araçları ile ilgili Türkiye’nin de dahil olduğu Avrupa ülkelerini kapsayan bir araştırma yapan uluslararası işe alım ve danışmanlık şirketi Michael Page, yakın zamanda yaklaşık 3 bin 500 kişi ile yapılan araştırmaya katılan profesyonellerin yüzde 48’inin yapay zeka araçlarını kullandıklarını açıkladı. Şirkete göre ankete katılanlar, özellikle iş bulmak, üretkenliklerini artırmak veya rutin görevleri otomatikleştirmek için yapay zeka araçlarından yararlandıklarını ifade ettiler.
“İnsan muhakemesi önemli”
Araştırma sonuçlarını değerlendiren Michael Page Teknoloji İş Birim Direktörü Deniz Çakirgil Sezen, yapay zekanın işlerde fark yaratıyor olsa da insan iç görüsünün önemli rolünün yerini almayı henüz başaramadığını belirtti. Sezen, özellikle işyerinde karmaşık sorunları anlamak, yaratıcılığı teşvik etmek ve yapay zekanın yapamayacağı ilişkiler kurmak için insan muhakemesinin önemine dikkat çekti.
İşlevsel yapay zeka iş dünyasının radarında
Araştırmaya göre, profesyonellerin kullandığı yapay zeka araçlarından sohbet robotları ve Siri, Cortana ve Google Assistant gibi akıllı asistanlar da dahil olmak üzere etkileşimli yapay zeka yaygın olarak benimsenmiş durumda ve profesyonellerin yüzde 41’i tarafından sıklıkla kullanılıyor. Veri analizi, bulut güvenliği ve ihlal önleme araçlarını içeren işlevsel yapay zeka da iş dünyasının radarına girmiş durumda. Profesyonellerin yalnızca yüzde 34’ü bu araçları sık kullandığını belirtirken, yüzde 44’ü bunları işlerinde en azından bazen kullandığını belirtiyor. İşlevsel yapay zeka araçlarının popüler örnekleri arasında IBM Watson, Salesforce Einstein ve Azure Machine Learning bulunuyor.
Araştırmaya göre veri taraması yoluyla öneriler ve bilgiler sağlayan Tableau gibi analitik yapay zeka araçları da profesyonellerin yüzde 30’u tarafından en azından ara sıra kullanılıyor. Öte yandan araştırmaya katılan profesyonellerin yüzde 37’si, ChatGPT ve Bard gibi araçları kullandıklarını ifade ettiler. Bu durum ise şirkete göre, yapay zekanın işyerindeki yaratıcı yeteneklerden giderek daha fazla kabul gördüğüne işaret etti.
İşyerinde yapay zekanın faydaları kadar, riskleri de var
Diğer taraftan, araştırmaya katılanların yüzde 65’i yapay zekanın kendilerini daha verimli ve üretken kıldığını belirtirken, yüzde 49’u ise tekrarlanan görevleri otomatikleştirme konusunda yapay zekaya güveniyor. Örneğin, akıllı e-posta filtreleri ve önceliklendirme asistanları gibi yapay zeka araçları, gelen kutularını yönetmek için harcanan saatleri önemli ölçüde azaltarak büyük resme odaklanmak için daha fazla zaman kazandırabiliyor.
Katılımcıların yarısı yapay zekaya temkinli yaklaştı
Araştırma sonuçlarına bakıldığında yapay zekayı iş hayatına dahil etmenin her zaman sorunsuz ilerlemediği de ortaya çıktı. Profesyonellerin yüzde 50’si, insan muhakemesi ve sezgisi gibi özelliklerden yoksun olması nedeniyle yapay zekaya güvenmekte temkinli davrandıklarını belirtti. Araştırmaya katılanların yüzde 42’si gizlilik ve veri güvenliği, yüzde 34’ü olası işten çıkarılma, yüzde 26’sı da etik ile ilgili sorunlarda yapay zeka ile ilgili endişelerini ifade etti.
Bu endişelere rağmen araştırmaya katılan profesyonellerin çoğunluğu yapay zekayı oyunun kurallarını değiştirecek bir araç olarak görürken, yüzde 18’i ise, bu teknolojinin çok abartıldığını ve sektörlerini önemli ölçüde etkilemeyeceğini düşündü.