Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında yaptığı Aralık 2023 anketinin sonuçları açıklandı. Sonuçlara göre, organize perakende markaları 2023 yılında yüksek enflasyona paralel olarak cirolarında ortalama yüzde 80’in üzerinde artış sağlarken, her üç markadan birinin adet satışı 2022’nin gerisinde kaldı. Adet satışlarında birçok markanın 2022 rakamlarını yakalayamadığını belirten BMD Başkanı Sinan Öncel, “Üyelerimizin yüzde 37’si adet satışlarının 2022’ye göre azaldığını beyan etti” dedi.
Adet satışlarının daralmasında son çeyrekte yerli müşterinin alım gücündeki düşüşün ve yabancılar için Türkiye’nin alışverişte cazibesini kaybetmesinin etkili olduğunu söyleyen Öncel, “Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verileri de yabancıya satışla ilgili değerlendirmemizi destekliyor. BKM verilerine göre 2022 yılında toplam kartlı harcamalar içinde yabancıların payı yüzde 10 civarındayken oran bu yıl yüzde 6,5 düzeyinde kaldı” ifadelerini kullandı.
Markaların yarısından fazlası %80 ciro artırdı
Anketi değerlendiren Öncel, yılbaşı alışverişinin etkisiyle aralık ayının markalar için genel olarak verimli geçtiğini bildirdi. Kasım ayı ile kıyaslandığında üye markaların yüzde 70’inin adet satışlarını artırdığını söyleyen Öncel, “Bu sonuçla birlikte geçen yıl eylül ve ekim dışındaki ayların genel olarak verimli geçtiğini söyleyebiliriz. Geçen yıl enflasyonun etkisiyle markalarımızın tamamı cirolarını artırdı. Üyelerimizin yüzde 57’sinin cirosunda en az yüzde 80 ve üzerinde artış oldu” dedi.
Organize perakendenin 2024 yılı beklentilerini de değerlendiren Öncel, bu yılın performansında maliyetlerin ve yerli müşterinin alım gücünün yanı sıra turiste satışın etkili olacağını vurguladı. Ocak ayında yapılan zamlarla birlikte tüketicinin alım gücünde 2-3 ay kısmi bir rahatlama olabileceğini dile getiren Öncel, “Ancak enflasyon dizginlenemezse ikinci çeyrekten itibaren ücretli kesimin ve sabit gelirlilerin alım gücünün daha çok daralmasından endişeliyiz” diye konuştu.
Perakende sektörünün borcu; 15 milyar dolar
Enflasyonla mücadele için iç tüketimi kısmaya yönelik önlemlerin devam ettiğini vurgulayan Öncel, “Piyasanın dengeye gelmesi ve öngörülebilir olması için önce ‘fiyatlar daha da artacak’ beklentisinin kırılması, ardından enflasyonun dizginlenmesi gerekiyor. Bu mücadeleyi iç tüketimi çok fazla baskılamadan yapacak bir yol bulmalıyız. Çünkü markalarımız kendi stratejileri doğrultusunda yatırım yaptı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun verilerine göre Ocak 2024 itibarıyla perakende sektörünün 465 milyar TL, yani yaklaşık 15 milyar dolar borcu bulunuyor. Asgari ücret zammıyla birlikte işçilik maliyetlerimiz yüzde 50 arttı. Kira ve AVM’lerdeki ortak alan giderleri zaten başlı başına bir maliyet kalemi. Dolayısıyla perakendenin daralması mağazaların kapanması ve istihdam kaybı anlamına gelir. Biz böyle bir ihtimali düşünmek bile istemiyoruz” açıklamasını yaptı.