Cuma, Eylül 20, 2024

Perakendecilerin %71,4’ü satış fiyatında artış bekliyor

TEPAV Perakende Güven Endeksi, ocakta bir önceki yılın aynı dönemine göre 2 puanlık azalış ve bir önceki aya göre 1,3 puanlık artışla -11,9 puan değerine ulaştı


Türkiye Ekonomi Politikaları Geliştirme Vakfı (TEPAV), Perakende Güven Endeksi’nin (TEPE) 169’uncu sayısı yayımlandı. Buna göre TEPE, ocak ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre 2 puanlık azalış, bir önceki aya göre ise 1,3 puanlık artışla -11,9 puan değerini aldı. Anket katılımcılarından elde edilen verilere göre, perakendecilerin yüzde 71,4’ü önümüzdeki 3 ayda satış fiyatlarında artış bekliyor.


Perakende güveni geçen aya kıyasla arttı

TEPE değeri, -11,9 puan değerini alarak geçen yılın aynı dönemine göre 2 puan azalırken geçen aya göre 1,3 puan arttı. TEPE değerinin yıllık değişiminde geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumuna yönelik değerlendirmelerdeki kötüleşme ve gelecek 3 aya ilişkin satış beklentisindeki zayıflama etkili oldu. Diğer taraftan, mevcut stok düzeyinin normalin altında olduğu yönündeki 13,9 puanlık değişim endekse olumlu yansıdı.


Geleceğe yönelik satış beklentisi azaldı

Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin denge değeri Ocak 2024’te -9,6 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri, bir önceki aya göre 0,3 puan, bir önceki yılın aynı ayına göre 2,0 puan azaldı.

İşlerin durumuna yönelik değerlendirmeler, Ocak 2024’te -29,5 puan değerini alarak Aralık 2023’e göre 4,5 puan azalırken, Ocak 2023’e göre 12 puan arttı. Ocak 2024’te TEPE anketi katılımcılarının yüzde 22’si geçen yılın aynı dönemine göre işlerinde artış olduğunu belirtirken işlerinde düşüş olduğunu belirtenlerin oranı yüzde 51,5 olarak belirlendi. Geçen yıla göre işlerinde bir değişiklik olmadığını belirtenlerin oranı ise yüzde 26,5 oldu.


En fazla artış ‘elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar’ sektöründe

Alt sektörler bazında, Ocak 2024’te, geçen yılın aynı dönemine göre elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar, tekstil, hazır giyim ve ayakkabı ve birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri, akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, zücaciye, kırtasiye, vb., motorlu taşıtlar ve yiyecek, içecek ve tütün ürünleri sektörleri ise ortalamanın altında değer aldı.


Perakende güveni en fazla Batı Karadeniz’de geriledi

Bölgeler itibarıyla bakıldığında, Ocak 2024’te, Kuzeydoğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Doğu Marmara, Orta Anadolu, Ege, Ortadoğu Anadolu ve Doğu Karadeniz bölgelerindeki değişim, ortalamanın üzerinde gerçekleşirken Akdeniz, Batı Anadolu, İstanbul, Batı Marmara ve Batı Karadeniz bölgelerinde ise ortalamanın altında gerçekleşti.


Türkiye’nin perakende güveni AB-27 ortalamalarının üzerinde

AB-27 Perakende Güven Endeksi, Ocak 2024’te -4,1 puan değerini alarak geçen yılın aynı dönemine göre azalış gösterdi. Türkiye’nin perakende güveni ise AB-27 ve Euro Bölgesi ortalamalarının üzerinde bir performans sergiledi.

KAYNAKTEPAV
İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM