Torun, toplam pazarın son 10 yıla göre değerlendirdiğinde yüzde 148 arttığını vurguladı
FİLİZ EROL
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2024 yılının ilk iki ayına ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Buna göre, yılın ilk iki aylık döneminde toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 artışla 241 bin 861 adede yükseldi. Otomobil üretimi ise yüzde 12’lik artışla 151 bin 14 adet olarak gerçekleşti. Yılın ilk iki ayında otomotiv ihracatı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre adet bazında yüzde 4 artarak 164 bin 560 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde otomobil ihracatı da bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3, ticari araç ihracatı da yüzde 6 oranında arttı. OSD’nin üretim ve ihracat verilerini değerlendiren Ege Otomotiv Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Torun, “Türkiye’de otomotiv sektörü özellikle Ar-Ge yatırımlarına son yıllarda çok fazla ağırlık verdi. Gerekli teknolojileri üretme konusunda ve üretim kapasitesi anlamında yatırımlar yapmaya da devam ediyor. Bu yatırımların faydalarını görüyoruz” dedi.
“Otomobil üretiminde dünyada 16’ncı sıradayız”
Türkiye’de 2 ayda otomotiv sektöründe üretimin ve ihracatın artmasının birçok çeşitli sebebi olduğunu aktaran Torun, “Otomotiv, 20 yıla yakın bir süredir Türkiye’nin ihracat sektöründe lokomotif görevinde. Pandemi döneminde bu liderliğini geçici süre kaptırsa da genele baktığımız zaman yine de liderliği elinden bırakmamış bir sektör. Otomobil üretimi ve teknolojileri konusunda oldukça iyiyiz. Türkiye, dünyada otomobil üretiminde 16’ncı sırada bulunuyor. Avrupa’ya baktığımız zaman da hafif ticari üretiminde ikinci sıradayız, otomobil üretiminde ise altıncı sıradayız” diye konuştu.
“Sektör olarak rekor kırmaya 2024’te de devam ediyoruz”
Türkiye’nin 2 milyon araç üretim kapasitesi olduğunu vurgulayan Torun, “Geçen yıl 1,5 milyon araç yurt dışına satıldı. Yurt içi satışlarında ise geçen yıl tarihi rekor kırdık. 10 yıllık süreçte en yüksek satış rakamına 2016’da ulaşmıştık ve bu 1 milyona ulaşamamıştı, 900 binlerde kaldı. Ancak geçen yıl satışlarda 1 milyon 200 bin adetle rekor kırıldı. Sektör olarak rekor kırmaya 2024’te de devam ediyoruz. Ocak ve şubat aylarında, toplam pazar son 10 yıla göre değerlendirdiğimizde yüzde 148 artmış durumda” dedi.
“İki ayda 100 binin üzerinde araç satıldı”
Türkiye’nin içinde olduğu ekonomik durumu değerlendiklerinde birçok sektör uzmanı olarak öngörülerinin bu sene perakende satışları olumsuz etkileneceğini düşündüklerini belirten Torun, “Buna en geçerli sebebimiz finansmana erişimdeki zorluklarda. Kredilerinin genelinde bu sıkıntı var ama otomobil kredilerinde kredi vadeleri azaldı. Kredi faizleri de çok yüksek olduğu için, dövize ve enflasyona bağlı olarak yükselen araç fiyatlarının pazarı olumsuz etkileyeceğini düşünüyorduk. Ancak ocak ve şubat ayında da perakende satışlar, dönemler içerisinde rekora gidiyor. İki ayda 100 binin üzerinde araç satıldı ve ivme yükselmeye devam ediyor. Çünkü insanlar otomobili bir yatırım aracı olarak görüyor” diye konuştu.
Otomobil fiyatlarında %100’ün üzerinde artış
Geçen yılın ocak ayında Türkiye’deki sıfır otomobiller arasındaki en uygun fiyatlı otomobilin fiyatının 387 bin TL olduğunu belirten Torun, “2024 yılı ocak ayındaki liste fiyatı ise 890 bin TL. Yüzde 100’den de fazla bir fiyat artışı var. Yani otomobil değer kazanmaya devam ediyor. Öte yandan baktığınız zaman fiyatlar kontrol altında uzun zamandır. Merkez Bankası’nın politikaları da izlendiği zaman yakın zamanda çok yüksek artış beklenmiyor. Faizlerinde şu anki rakamlarda kalacağını öngörüyoruz. Borsa da birçok kişiye kaybettirdi ve orada da durum iyi değil. Bu durumların sonucunda altın gibi otomobil de bir yatırım aracı haline geldi” ifadelerini kullandı.
“İkinci el araç satışları durma noktasına geldi” |
Geçen yıla göre ikinci el araç satışlarının düşük olduğunu vurgulayan Torun, “Geçen yıl şöyle bir sorun vardı pandemi döneminde başlamış olan çip kriziyle ve bunu takip eden Ukrayna-Rusya Savaşı, navlun krizi, ham madde problemleri ve krizleri global olarak otomotiv arzını oldukça etkiledi. Sonra otomobil üreticileri talebe yetişemeyen bir hale geldi. Geçen yıl, cebinde parası olan bir alıcı bayiye gittiği zaman aracını teslim almak için en az 4 ay beklemesi gerekiyordu. Hatta bu durumun 6 aya kadar bu uzadığı oldu. Bu durumda araçlara ihtiyaç duyan kişiler, sıfır araca erişim sağlayamadığı için ikinci ele talep arttı. Doğal olarak ikinci elde de fiyatlar hızlıca tırmandı ve piyasa oldukça yükseldi. Ancak 2023 yılı ağustos ayından itibaren işler biraz tersine dönmeye başladı. İkinci el araçlarda geçen yılın hareketi artık neredeyse yok diyebiliriz. Hatta ikinci elde satışlar durma noktasına geldi. Bunun en açık örneği de ikinci el araç satan siteler incelendiğinde çok fazla aracın satılık olduğu görülebilir” sözlerine yer verdi. |