Pazar, Haziran 16, 2024

İhracatta anahtar kelime; rekabetçilik

TİM’in düzenlediği ‘İhracatın Şampiyonları’ ödül töreninde, 2023’te hizmet ihracatına en yüksek katkıyı sunan ilk 10 firma ile e- ihracatta ilk sırayı alan firma ödüllendirildi

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) 31. Genel Kurulu ile ‘İhracatın Şampiyonları’ ödül töreni Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve bakanların katılımıyla İstanbul’da gerçekleştirildi. 2023’te 255,4 milyar dolarlık mal ve 101,7 milyar dolarlık hizmet ihracatına en yüksek katkıyı sunan ilk 10 firma ile e- ihracatta ilk sırayı alan firmaya ödülleri Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından verildi. TİM Başkanı Mustafa Gültepe, törende yaptığı konuşmada küresel ticaretin 1,1 trilyon dolar daraldığı 2023’te 255,4 milyar dolarlık mal ve 101,7 milyar dolarlık hizmet ihracatı gerçekleştirerek büyük bir başarıya imza attıklarını söyledi. 

575 milyar dolarlık 2028 hedeflerine ulaşabilmek için ihracatı her yıl ortalama yüzde 10 arttırmak durumunda olduklarını belirten Gültepe, “Burada anahtar kelime rekabetçilik. 375 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmamız, mevcut pazarlardan daha fazla pay almamız ve yeni müşteriler bulabilmemiz için rekabetçi olmak durumundayız. Son 1,5 yıldır rekabet gücümüz zayıflıyor. Üretim maliyetlerinde Asyalı rakiplerimizden yüzde 30-50 pahalıyız. Avrupa’daki birçok ülkeye göre de yüzde 20 daha pahalı hale geldik. Bu durum ihracatımıza olumsuz yansıyor” dedi.


“Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarmak istiyoruz”

Gültepe, ihracatı Türkiye ekonomisinin lokomotifi ve dışa açılan yüzü olarak gördüklerini söyledi. Küresel ticaretin 1,1 trilyon dolar daraldığı 2023 gibi zor bir yılda 255,4 milyar dolarlık mal ve 101,7 milyar dolarlık hizmet ihracatı gerçekleştirdiklerini hatırlatan Gültepe, şöyle devam etti: “Dünya mal ihracatındaki payımızı yüzde 1,08’e, hizmet ihracatında ise yüzde 1,29’a çıkardık. Bu yılın ilk beş ayında da ihracatımızı yüzde 4,5 arttırmayı başardık. Mayıs’ta 24,1 milyar dolarla tarihimizin en yüksek aylık ihracatını gerçekleştirdik. 12 aylık ihracatta ise ilk kez 260 milyar doları aştık. Yaşadığımız zorluklara rağmen elde ettiğimiz başarıları yeterli bulmuyoruz. Çünkü biz Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarmak istiyoruz” diye konuştu.


“Güç kaybettiğimiz pazarlar oldu”

Gültepe, 2028 için 375 milyar dolarlık mal ve 200 milyar dolarlık hizmet ihracatı hedeflerini ilk önemli sınav olarak gördüklerini belirterek, “Bu hedefler için ihracatımızı her yıl ortalama yüzde 10 arttırmak durumundayız. Burada anahtar kelime rekabetçilik. 375 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmamız, mevcut pazarlardan daha fazla pay almamız ve yeni müşteriler bulabilmemiz için rekabetçi olmak durumundayız. Ancak son 1,5 yıldır rekabet gücümüz zayıflıyor. Üretim maliyetlerinde Asyalı rakiplerimizden yüzde 30-50 pahalıyız. Avrupa’daki birçok ülkeye göre de yüzde 20 daha pahalı hale geldik. Bu durum ihracatımıza olumsuz yansıyor. Güç kaybettiğimiz pazarlar oldu” ifadelerinde bulundu.


“Katma değerli ihracatı arttırmak zorundayız”

Gültepe, rekabetçiliğin yanı sıra inovasyonla, yüksek teknolojiyle, küresel ölçekte markalarla ve yeşil üretim kapasitesiyle katma değerli ihracatı artırmak zorunda olduklarına dikkat çekti. Yeşil Mutabakat’a uyumun kritik önem taşıdığını bildiren Gültepe, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu konunun tüm paydaşlarla bütüncül bir yaklaşımla ele alınması gerektiğine inanıyoruz. İhracatçı sektörlerimizin hepsi sürdürülebilirlik eylem planlarını tamamladılar. TİM olarak dönüşüm konusunda firmalarımıza rehberlik ediyoruz. TÜBİTAK’ın Dünya Bankası destekli Yeşil İnovasyon Teknoloji Mentörlük Programının çözüm ortağıyız. Firmalarımızın karbon ayak izini ücretsiz olarak hesaplayabilecekleri GreenTİM Platformumuzu hizmete sunduk. Platform sayesinde ihracatçılarımız 500 milyon dolar tasarruf sağlayacak.”


“Yeni yatırımlar için de finansman gerekiyor”

Yeşil dönüşümde finansmanın kritik rol oynadığına değinen Gültepe, “Bu konuda da Eximbank’la çalışmalarımız devam ediyor. Yakın gelecekte çalışmayı tamamlayıp, sonucu firmalarımızla paylaşacağız. Yeşil dönüşümün yanı sıra yeni yatırımlar için de finansman gerekiyor. İGE A.Ş. kuruluşundan itibaren finansman konusunda ihracatçımızın yanında yer alıyor. Geçen yıl ihracat ailemize kazandırdığımız Türk Ticaret Bankası’nın yeniden yapılandırma çalışmalarında sona yaklaşıyoruz. Bankamız yıl sonuna doğru faaliyetlerine başlayacak. İhracattaki büyümeyi sürdürülebilir kılmak için finansman koşullarının iyileştirilmesi ve yeni nesil teşvik mekanizmalarının devreye alınması gerekiyor” dedi.

İhracat bedellerinin Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’na satış oranının yüzde 40’tan yüzde 30’a indirilmesini de önemli bir adım olarak değerlendiren Gültepe, normalleşme adımları çerçevesinde bu uygulamanın yakın gelecekte tamamen kaldırılacağına inandığını sözlerine ekledi. Törene Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın yanı sıra Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı Mahinur Özdemir Göktaş, Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek ile Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır da katıldı. 

Vestel, 26 yıldır Elektrik-Elektronik sektörünün ihracat şampiyonu

Türkiye’nin teknoloji devi Vestel, elektrik-elektronik sektöründeki aralıksız ihracat şampiyonluğunu yaklaşık 2,4 milyar dolarlık ihracat geliriyle bu yıl da korudu. 26’ncı kez sektörünün en çok ihracat gerçekleştiren şirketi olan Vestel, TİM tarafından belirlenen listede de en çok ihracat yapan altıncı şirket oldu.  Vestel’in genel sıralamadaki altıncılık ödülünü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’dan alan Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu yaptığı konuşmada, “Kurulduğumuz günden bu yana bu topraklarda üreterek kazandığımızı yine bu topraklara değer katmak için kullanıyoruz. Bundan sonra da ülke ekonomimiz için değer yaratmaya, inovasyon ve kalite odaklı çalışmalarımızla dünya çapında büyümeye devam edeceğiz” dedi.

Sektör birinciliği ödülünü ise Ticaret Bakanı Ömer Bolat’tan alan Vestel CEO’su Ergün Güler yaptığı açıklamada, “Vestel bugünden geleceğin dünyasına hazır bir şirket. Türkiye’den dünyaya teknoloji ihraç etmenin sorumluluğu ve bilinciyle hareket ediyor, her zaman daha iyisi için çalışıyoruz. İleri teknolojiye, inovasyona donanıma ve tasarıma yaptığımız yatırımlar sayesinde, global pazarda daha güçlü bir konumdayız. Bunun için 26 yıldır ihracat alanında sürdürdüğümüz başarıları daha da ileri noktalara taşıma gayesindeyiz. Ülkemiz için değer yaratmaya, sürdürülebilir büyüme ve gelişim odaklı stratejilerimizi hayata geçirmeye kararlıyız” diye konuştu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM