Pazar, Eylül 29, 2024

Türkiye, dijital reklam yatırımlarını %118 büyüttü

Dijital reklam ve pazarlama sektörünün önde gelen endüstri birliği olan IAB Europe, Avrupa’daki dijital reklamcılık pazarının yüzde 11,1’lik güçlü bir büyüme göstererek 96,9 milyar dolar ile tüm zamanların en yüksek pazar değerine ulaştığını ortaya koyan 2023 AdEx Benchmark Raporu’nu yayınladı. Rapora göre, dijital reklam yatırımlarının büyüklüğüne göre 29 ülke arasında 8’inci pazar olan Türkiye, yüzde 118’lik rekor düzeydeki büyüme oranı ile 2022’de olduğu gibi 2023’te de en fazla büyüyen ülke konumunda. AdEx Benchmark raporu, 29 ülkedeki IAB ofisleri tarafından sağlanan ve IAB Europe tarafından derlenen verilerle hazırlanıyor ve Avrupa’daki reklam yatırımlarına ilişkin eksiksiz bir kılavuz niteliğini taşıyor. Rapor bu yıl ilk kez, dijital reklamcılığın son 3 yıldaki büyümesine katkıda bulunan dinamiklere ilişkin daha derin bir içgörü sunan 3 aylık bazdaki verileri de içeriyor. 


Türkiye’de dijital reklam yatırımları 2023’te 3 milyar 476 milyon $’a ulaştı

Dijital reklam pazarı 2023 yılında yüzde 11,1 oranında büyüyerek 96,9 milyar dolara ulaştı ve büyüme oranı açısından yüzde 7,3’lük yıllık büyümeye sahip olan ABD pazarını geride bıraktı. Türkiye’nin de içinde bulunduğu 13 pazarda çift haneli büyüme gerçekleşirken, Avrupa dijital reklam yatırımlarının yüzde 69’unu İngiltere, Almanya, Fransa, İspanya ve İtalya oluşturdu. AdEx Benchmark’a göre ülkemizdeki dijital reklam yatırımlarının büyüklüğü 2023 yıl sonu itibariyle 3 milyar 476 milyon dolara ulaştı. Türkiye enflasyondan arındırılmış yüzde 50 büyüme oranı ile Avrupa ortalamasından 4,5 kat daha fazla bir büyüme kaydetti. 


Video, CTV ve sesli reklamlar en hızlı büyüyen reklam formatları oldu 

Görüntülü reklam yatırımları Avrupa genelinde yüzde 13 büyürken, yüzde 18 oranında büyüyen sosyal medya yatırımlarının görüntülü reklamlar içindeki payı yüzde 48’e yükseldi. Bu pay ülkemizde yüzde 59 olarak gerçekleşti. Video reklamcılık da toplam görüntülü reklamların büyümesinde önemli bir rol oynadı ve 2023’te yüzde 21 arttı. Dijital ses reklamcılığı, 2023’te yine yüzde 23’lük bir artışla en hızlı büyüyen formatlardan biri olduğunu ortaya koydu. Bu yılki rapordaki yeni ses reklamı verileri, yüzde 32,5 büyüme ile podcast’lerin toplam dijital ses yatırımlarının artmasında önemli bir rol oynadığını gösterdi. CTV, 2023’te yüzde 23,5 büyüyerek, yüzde 15 büyüme kaydeden sosyal medya dışında kalan video reklam yatırımlarından daha iyi bir performans sergiledi. Formatlara göre büyüme oranlarına bakıldığında, Türkiye yüzde 180 büyümeyle videoda, yüzde 215 büyümeyle ses reklamlarında ve yüzde 91 büyümeyle arama motoru reklamcılığında Avrupa’da ilk sırada, yüzde 131 büyüme ile görüntülü reklam kategorisinde 2’nci sırada yer aldı.


“Türkiye dijital reklamcılık pazarı, son 2 yılda en hızlı büyüme oranına sahip”

2023 AdEx Benchmark verilerini Türkiye açısından değerlendiren İnteraktif Reklamcılık Derneği IAB Yönetim Kurulu Başkanı Burak Ertaş, reklam yatırımlarında geleneksel mecralardan dijital mecralara kayışın halen devam etmesi ve gelişen e-ticaret sektörü sayesinde Türkiye’de dijital reklamcılığın etkileyici bir büyüme kaydettiğini vurguladı. Pazardaki büyümenin mevcut reklam verenlerinin ve pazara yeni girenlerinin, bütçelerindeki artışla desteklendiğini belirten Ertaş,”Türkiye dijital reklamcılık pazarı Avrupa’da sürekli olarak ilk 10’da yer alıyor ve son iki yılda da en hızlı büyüme oranına sahip ülkeyiz. Enflasyondan arındırılmış yüzde 50’lik büyüme oranıyla Türkiye’de dijital reklamcılığın güçlü ve istikrarlı bir şekilde geliştiği çok açık. Kantar Media’ya göre, 2022’den 2023’e dijital platformlara reklam veren şirket sayısında yüzde 9’un üzerinde önemli bir artış var. Aynı dönemde, sinema hariç diğer mecralardaki reklam veren sayısında ise yüzde 4 ile 10 arasında değişen oranlarda düşüş olduğu görülüyor. Bu durum, yıldan yıla daha fazla reklam verenin yatırımlarını geleneksel mecralardan dijital mecralara kaydırdığını gösteriyor. Bu trend, Türkiye’nin dijital reklam pazarının hem mevcut dijital reklam verenlerin bütçelerinin artırması hem de sahneye yeni reklam verenlerin girmesiyle genişlediğine işaret ediyor. Ayrıca, ülkemizde e-ticaret hacminin 2023’te bir önceki yıla kıyasla yüzde 115 arttığının ve işlem hacminin yüzde 22 oranında yükseldiğinin altını çizmek gerekiyor. E-ticaretteki bu hızlı büyüme, dijital reklam yatırımlarının artmasının arkasındaki bir diğer itici güç. Gemius’un aylık ilk 100 reklam veren raporu da e-ticaret platformlarının ve perakende firmalarının ülkemizdeki en büyük dijital reklam verenler olduğunu gösteriyor” dedi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM