Avrupa İnteraktif Reklamcılık Bürosu (IAB Europe) tarafından yayınlanan ve dijital reklam harcamalarını analiz eden AdEx Benchmark raporu yayınlandı. Buna göre dijital reklamcılık sektörü, 2023 yılı boyunca dünya genelinde ve Avrupa’da kayda değer bir büyüme gösterdi. Avrupa’da dijital reklamcılık pazarının yüzde 11,1 oranında büyüyerek 96,9 milyar euroya ulaştığını belirten Dijital Pazarlama Okulu Kurucusu Yasin Kaplan, “Rapora göre, dijital reklam yatırımlarının büyüklüğü açısından Türkiye, 29 ülke arasında sekizinci pazar olarak öne çıkıyor. 2023 yılında yüzde 118 oranında rekor bir büyüme gösteren Türkiye, 2022 yılında olduğu gibi en fazla büyüyen ülke konumunu korudu. 2024 yılında da yapay zekânın sektöre katkıları ile yüzde 70 büyüme öngörüyoruz” dedi.
Avrupa’da dijital yatırımların yüzde 69’unu İngiltere, Almanya, Fransa, İspanya ve İtalya’nın oluşturduğunu aktaran Kaplan, 2023 yılı sonu itibariyle Türkiye’deki dijital reklam yatırımlarının büyüklüğünün de 3 milyar 476 milyon euroya ulaştığını söyledi. Kaplan, Türkiye’nin enflasyondan arındırılmış yüzde 50 büyüme oranıyla Avrupa ortalamasının 4,5 katı daha fazla bir büyüme gösterdiğini belirtti.
Video reklamcılık en çok büyüyen formatlardan
Avrupa genelinde görüntülü reklam yatırımlarının yüzde 13 oranında, sosyal medyaya yapılan yatırımların da yüzde 18 oranında arttığına dikkat çeken Kaplan, “Sosyal medyanın görüntülü reklamlar içindeki payı yüzde 48’e yükseldi. Video reklamcılık, en çok büyüyen formatlardan biri olarak öne çıktı ve toplam görüntülü reklamların büyümesinde önemli bir rol oynadı. 2023 yılında yüzde 21 artış gösteren dijital reklamcılık ve dijital ses reklamcılığı da dikkat çeken bir büyüme kaydetti. Dijital ses reklamcılığı yüzde 23 oranında artış gösterirken, podcastler toplam dijital ses yatırımlarının artmasında önemli bir rol oynadı. Podcastlerin artışı, dijital ses reklamcılığının büyümesine önemli bir katkı sağladı” dedi.
Türkiye video reklamcılıkta %180 büyüdü
Türkiye’nin, video reklamcılıkta yüzde 180, ses reklamlarında yüzde 215 ve arama motoru reklamcılığında ise yüzde 91 büyüme oranıyla Avrupa’da ilk sırada yer aldığının altını çizen Kaplan, “Bu veriler, dijital reklamcılığın hem yerelde hem de Avrupa’da sürekli olarak arttığını ve hızlı bir büyüme gösterdiğini ortaya koyuyor. Bu trend, Türkiye’nin dijital reklam pazarının, mevcut dijital reklam verenlerin bütçelerinin artması ve yeni reklam verenlerin sahneye girmesiyle genişlediğini işaret ediyor” sözlerine yer verdi.