Perşembe, Eylül 12, 2024

‘Taksi turizmi’ sektörü baltalıyor

İstanbul taksi

Sektör temsilcileri, taksi turizminin uzun süredir sektörü rahatsız ettiğini belirterek denetimlerin artırılmasını istiyor

GÜLCİHAN ALTINKAYA

İzmir tarihi, kültürü ve gastronomisi açısından Türkiye’nin en gözde şehirlerinden biri. Ancak son dönemde havalimanı çıkışlarında bazı taksi şoförlerinin taksimetre açmadan turistlerle tur anlaşması yapmasının turizm sektöründe rahatsızlığa neden oluyor. Öte yandan liman çıkışlarında Türk malı olmayan ürün satışı yapan işportacıların da şehrin turistik imajına zarar verdiği belirtiliyor. Turizm sektörü temsilcileri, taksi turizminin uzun süredir sektörü rahatsız ettiğini belirterek denetimlerin artırılmasını istiyor.


“Haksız rekabete yol açıyor

Ülkeye gelen turistin ilk gördüğü şeyin havalimanından indiğindeki manzara olduğunu ve bunun ülkenin imajına yansıdığına değinen Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) İzmir BTK Başkanı Kıvanç Meriç, “Bu nedenle turistin nasıl karşılandığı çok önemli. Orada yaşanan karışıklık turistler için kötü bir manzara oluyor. Bazı taksiciler havalimanında, otel ve liman çıkışlarında turistlerle anlaşarak turistlere tur yaptırıyor. Efes, Meryem Ana ve İzmir turu adı altında reklamlar yapılıyor, taksimetreler açılmıyor. Sadece o rakam üzerinden pazarlık yapılıyor ve bu da haksız rekabete yol açıyor, müşteri memnuniyetini düşürüyor. Her şoför maalesef İngilizce bilmiyor bir dil problemi var. Ayrıca müşteri gittiği yeri bilmiyor, girdiği mağazayı, gittiği yer alışveriş noktası mı yoksa müze mi bilmiyor. Açıklayacağı herhangi bir bilgide yok. Ve biz de bundan çok rahatsızız. İstediğimiz turist taksiye bindiğinde taksimetre açılsın. Tur için pazarlık yapılmasın. Müşteri isterse taksiye binip kendi başına da dolaşabilir. Acente olarak bunu engel olamayız. Müşteri istediğini yapmakta özgür” ifadelerinde bulundu.


Kadifekale, tur programlarından çıkıyor

İzmir’in tarihi noktalarından biri olan Kadifekale’ye yapılan turların azaldığını söyleyen Meriç, “90’ların başında Kadifekale’ye çıktığımızda, kimse bizi rahatsız etmezdi, hiçbir çocuk gelip de para dilenmezdi. Günümüzde acenteler o bölgeye çıkmaktan çekiniyor. İzmir’in en turistik en panoramik noktasına çıkamıyoruz. Acenteler bu bölgeyi paketlerinden çıkardılar. Rehber turistlere bir şey anlatırken çocuklar etrafını sarıp bir şeyler satmaya çalışarak para dileniyorlar. Bu da kent için kötü bir imaj” dedi.

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) İzmir BTK Başkanı Kıvanç Meriç

Liman çıkışlarında Türk malı olmayan sahte ürünlerin satışının yapıldığını bunun da ülke imajına zarar verdiğini dile getiren Meriç, “Burada ciddi bir işporta pazarı oluşuyor. Özellikle Alsancak Limanı’nda bunu görüyoruz. Tüm bunlar Türkiye’nin imajını bozan şeyler. Bunların hepsini önlemek çok kolay. Yeter ki irade olsun. Belediye başkanı ve valilik bu konuda önlem alabilir. Çünkü her ikisi de turizme önem veren idareciler” diye konuştu.


Denetim şart!

Taksi şoförlerinin turistlere tur yaptırmasından TÜRSAB ve turizmcilerin rahatsızlık yaşadığını belirten İzmir Turist Rehberleri Odası Başkanı Macit Şaşzade ise “Her sene bunun önleminin alınması gerektiğini söylüyoruz ama yetkililer bir yere kadar kontrol edebiliyor. Bazen taksi metreyi açmadan da turist alabiliyorlar. Bunları denetleme imkânımız yok onun için etkili çözüm denetimi devletin yetkili kurumlarının yapması. Acentelerin kendi minibüsleri var ve eğitimli arkadaşlar gözetiminde tur hizmeti veriyorlar. Müşteri kendi başına dolaşmak istediği zaman ise taksi şoförleri devreye giriyor. Herkes için bunu söylemiyorum bütün taksicileri aynı kefeye koyamayız. Onlara da bir haksızlık yapmayalım ama denetim olduğu zaman herkes daha fazla çizgiye giriyor” dedi.

Rehberleri Odası Başkanı Macit Şaşzade ise “Her sene bunun önleminin alınması gerektiğini söylüyoruz ama yetkililer bir yere kadar kontrol edebiliyor. Bazen taksi metreyi açmadan da turist alabiliyorlar. Bunları denetleme imkânımız yok onun için etkili çözüm denetimi devletin yetkili kurumlarının yapması. Acentelerin kendi minibüsleri var ve eğitimli arkadaşlar gözetiminde tur hizmeti veriyorlar. Müşteri kendi başına dolaşmak istediği zaman ise taksi şoförleri devreye giriyor. Herkes için bunu söylemiyorum bütün taksicileri aynı kefeye koyamayız. Onlara da bir haksızlık yapmayalım ama denetim olduğu zaman herkes daha fazla çizgiye giriyor” dedi.

İzmir Turist Rehberleri Odası Başkanı Macit Şaşzade

Tüm bunların şehrin imajını zedelediğini aktaran Şaşzade, “Kadifekale’de yaşanan sıkıntılar da çok büyük. İzmir’de bunların olmaması gerekiyor.  Oraya giden turları minimuma düşürdük. Turistler bölgeye girdiği anda çocuklar birbirleriyle ulak gibi haberleşiyor ve çanta kapma gibi durumlar yaşanıyor. Onun için artık eskisi kadar ne yazık ki bölgeye gidiş olmuyor. Çünkü güvenlik yok” sözlerine yer verdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM