Cuma, Ekim 18, 2024

“Limanlarda elleçlenen yük miktarı yıllık %9 arttı”

Öztürk, limanlarda ilk sekiz ayda 9 milyon 61 bin TEU konteyner elleçlendiğini vurguladı


İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi eylül ayı olağan meclis toplantısı DTO İzmir Şubesi Meclis Başkanı Argun Gündüç idaresinde gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, limanlarda ilk sekiz ayda 9 milyon 61 bin TEU konteyner elleçlendiğini vurguladı. Öztürk, “Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9 civarında artış var. Bu artışta aktarma yükleri etkili oldu. İhracat yüklerinde ise azalma devam ediyor. İzmir Limanı ve Aliağa Limanları’nda elleçlenen yük ilk sekiz ayda toplam 1 milyon 600 bin TEU’ya yaklaştı. Aliağa limanlarında artış yüzde 35 oldu” dedi.


“Türkiye’ye 8 ayda 749 kurvaziyer gemisi geldi”

Kruvaziyer turizmini değerlendiren Öztürk, ilk sekiz ayda 749 gemi ile 1 milyon 196 bin yolcunun Türkiye’ye geldiğini aktardı. 30 Eylül itibariyle; İzmir Limanı’na 46 geminin ve 130 bin yolcunun, Egeport Kuşadası Limanı’na 407 geminin ve 586 bin yolcunun, Ulusoy Çeşme Limanı’na 65 geminin ve 28 bin yolcunun geldiğini vurgulayan Öztürk, “Yunan hükümetinin adalara gelen yolculardan almayı planladığı ek vergi kruvaziyer sektöründe çeşitli endişeler yaratsa da, ülkemize yakın adaların vergi dışı tutulacağı beklentisi var. Diğer yandan Yunan adalarına seyahatlerde ağustos ayı da canlı geçti. Şu ana kadar Kuşadası-Samos hattında yolcu sayısı 110 bini, Çeşme-Sakız hattında 150 bini geçti” ifadelerini kullandı.


“İzmir’de balık tüketimi çok azaldı”

İzmir Körfezi’ndeki balık ölümlerine değinen Öztürk, İzmir’de ağır kokunun ve kirliliğinin devam ettiğini söyledi. Öztürk, “Bu ay Körfezi kurtaracak bir acil müdahale konusunda ‘siyaset üstü’ ve ‘bilimsel’ bir yaklaşımın sağlanması hepimizi mutlu etti. Körfez kendi kendini temizler algısı yanlış. Bir şeyleri tedavi etmediğiniz sürece körfezi kendin kendini temizlemesini beklemek absürt bir bekleyiş olur. Bilim insanlarının çeşitli önerileri var. Bu önerilerden hangileri doğruysa uygulamaya konulduğunda inancım tamdır ki körfez yaşanır hale gelebilecek. Bilim insanları, devletimizin koordinasyonunda bir masa etrafına toplanarak, hızlıca harekete geçtiler. Kamuoyu da temiz bir körfezin İzmir için ne kadar değerli olduğunu idrak etti. Şu an Körfez konusunda acil eylem planları hazırlanıyor. Orta ve uzun vadeli plan kasım sonuna kadar hazırlanacak. Elbirliği ile temiz bir İzmir Körfezi hayaline kavuşacağımıza yürekten inanıyoruz. Küçük çocuklara TURMEPA tanıtılırken hep söylenen bir şey var; en kolay temizlik kirletmemektir diye. Kirletmediğimiz sürece temiz olacak” dedi.

Öztürk, “Yeni sezona vira bismillah diyerek başlayan balıkçılık sektörüne bereketli, kazançlı sezonlar dilerken, Körfezdeki kirlilik nedeniyle balık tüketiminin düştüğünü üzülerek öğrendik. İzmir’de balık tüketimi çok azaldı. İnsanlar korkuyor. Bu yıl palamutun fazlalığı sevindirici” diye konuştu.


“Dünya konteyner navlunları, 3 bin 600 dolara geriledi”

Pandemide başlayan küresel tedarik zincirlerinin sağlamlığına yönelik endişeler, bölgesel çatışmalarla yeniden gündeme geldiğini dile getiren Öztürk, “Avrupa’nın yaşadığı durgunluk, ihracatının yarısını bu bölgeye yapan ülkemiz ihracatçılarını ve biz denizcileri doğrudan ilgilendiriyor. Üretim maliyetleri artarken, döviz kurunun neredeyse sabit olması ihracatımızı ve ihracat taşımalarını olumsuz etkiliyor. Diğer yandan Türkiye’siz bir dünya ticaretinin de küresel taşımacılık koridorunun da mümkün olmadığını biliyoruz. Özellikle Kalkınma Yolu, Hazar geçişi gibi ulaşım yolları ülkemizin rekabetçiliği açısından önem taşıyor. Limanlarımızı bu koridorlara sağlam şekilde eklemleyerek ürünlerimizi daha rekabetçi şekilde pazarlara ulaştırabileceğiz. Kızıldeniz krizi sonrası 6 bin doları gören dünya konteyner navlunları, şu dönemde 3 bin 600 dolar civarına geriledi. Ancak ABD Doğu Limanları’nda grev hazırlıkları ve Noel siparişleri gibi nedenlerle tedarik zincirlerinde yeni bir sıkışıklık beklentisi artıyor” sözlerine yer verdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM