Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) kasım ayında yayımladığı otomobil ve hafif ticari raporuna göre; 2024 yılı ocak-kasım döneminde Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 0,5 oranında azalarak 1 milyon 68 bin 260 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde otomobil satışları yüzde 0,5 artışla 845 bin 530 adet olurken, hafif ticari araç pazarı yüzde 4,4 azalarak 222 bin 730 adet oldu. Kasım ayında ise pazar hareketlendi. Otomobil ve hafif ticari araç satışları, bir önceki yılın kasım ayına göre yüzde 5,3 artarak 121 bin 094 adet olarak kaydedildi. Otomobil satışları yüzde 3,5 artışla 94 bin 595 adet, hafif ticari araç satışları ise yüzde 12,2 artışla 26 bin 499 adet oldu.
En çok C segmentli araçlar satıldı
Son 10 yıllık kasım ayı ortalama satışlarla kıyaslandığında, toplam pazar yüzde 43,7 büyüme gösterdi. Otomobil pazarı bu dönemde yüzde 46,5 artış kaydederken, hafif ticari araç pazarı yüzde 34,7 büyüdü. Vergi oranlarının daha düşük olduğu A, B ve C segmentlerindeki araçlar, pazarın yüzde 86,3’ünü oluşturdu. C segmenti otomobiller 471 bin 395 adetle yüzde 55,8 pay alırken, B segmenti otomobiller 254 bin 103 adetle yüzde 30,1 pay aldı. Gövde tiplerinde ise SUV otomobiller yüzde 56,6 pay ve 478 bin 286 adetle en çok tercih edilen araçlar oldu. SUV’ları yüzde 25,5 pay ve 215 bin 284 adetle Sedan otomobiller, yüzde 16,9 pay ve 142 bin 500 adetle H/B otomobiller izledi.
Satılan araçların %61’ini benzinli otomobiller oluşturuyor
Motor tipine göre satışlarda benzinli otomobiller yüzde 61,7 pay ve 521 bin 845 adetle öne çıktı. Hibrit otomobiller yüzde 17,7 pay ve 149 bin 343 adet, dizel otomobiller yüzde 10,1 pay ve 85 bin 517 adet, elektrikli otomobiller yüzde 9,9 pay ve 83 bin 298 adet satışla pazarda yer aldı. Otogazlı otomobiller ise yüzde 0,7 payla 5 bin 527 adet satış gerçekleştirdi. 2024 yılı kasım ayı itibarıyla otomobil ve hafif ticari araç pazarında en fazla satılan marka Fiat olurken, tüketiciler SUV gövde tipi ve benzinli motor seçeneğini tercih etti. Pazar genelinde büyüme sinyalleri görülse de hafif ticari araç satışlarındaki düşüş, toplam pazardaki daralmayı belirleyen faktörlerden biri oldu.