18. TTI İzmir Uluslararası Turizm Fuar ve Kongresi ile TTI HEALT 2. Sağlık Turizmi Fuarı’na yoğun ilgi
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin (İZBB) ev sahipliğinde İZFAŞ ve TÜRSAB iş birliği ile düzenlenen 18. TTI İzmir Uluslararası Turizm Fuar ve Kongresi ile İZFAŞ tarafından düzenlenen TTI HEALT 2. Sağlık Turizmi Fuarı İzmir Gaziemir Fuarında gerçekleşti. Fuara, İzmir Ticaret Odası (İZTO) Meclis Başkanı Selami Özpoyraz, KKTC Başkan Yardımcısı ve Turizm Bakanı Fahri Atakoğlu, İzmir Büyükşehir Belediyesi Başkanvekili Zafer Levent Yıldır, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Eker ve turizm, sağlık sektörünün birçok temsilcisi katıldı.
Açılış konuşmasında turizmin pek çok alanı kaplayan dev bir sektöre dönüştüğünü vurgulayan Yıldır, “Günümüzde dünyamızı hızla etkisi altına alan teknolojik gelişmeler, iklim krizi gibi önemli faktörler turizm sektörünün bir kez daha kendisini yenilemesini gerekli kılıyor. Bu fuarda bir araya geliş yeni tanışmalara eski birliktelikleri güçlendirmeye ticareti artırmaya katkı olduğu kadar sektörün kendini güncellemesi için de önemli bir adım” dedi. Sağlık turizminin öncü kentlerinden biri olan İzmir’in 2024’ün ilk on ayında yaklaşık 1 milyon 600 bin turisti ağırlarken geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,38 artış kaydettiğini ifade eden Yıldır, “Sağlık turizminde ise Türkiye’de ocak, Eylül 2024 arasında yani yılın ilk üç çeyreğinde yaklaşık 1 milyon 200 bin kişiyi ağırladık” dedi.
“TTI Sağlık Turizmi Fuarı potansiyeli arttıracak”
Yıldır, “56 hastanesiyle Akdeniz ikliminin hüküm, sürdüğü güneşlenme süresi bir yıla yayılan jeotermal kaynak zengini İzmir, çok sayıda nitelikli tesisi, sağlık kurumları ve yabancı dil bilen alanında uzman insan kaynaklarıyla sağlık turizminin öncü kentlerinden biri” diye konuştu. İzmir’in bu anlamdaki potansiyelini hayata geçirmek üzere ikinci TTI sağlık turizmi fuar ve kongresinin de önemini vurgulayan Yıldır, “Zira on altı ülkeden sağlık turizmi profesyonelleri de bugün aramızdalar. Fuarla eş zamanlı olarak estetik plastik cerrahi derneği tarafından düzenlenen komple de ise sağlık turizminin geleceğinden cerrahi uygulamalara kadar birçok konu ele alınacak” ifadelerini kullandı.
“Seyahat endüstrisi pandemi öncesi seviyeye ulaşmak üzere”
Bir fuarı düzenlemek için yola çıkmanın, o fuarı tutundurabilmenin ve hatta onu uluslararası boyuta taşıyabilmenin kolay olmadığını belirten Özpoyraz, seyahat endüstrisinin bir destinasyonun kalkınması için en önemli faktörlerden biri olduğunu aktardı. Özpoyraz, “Küresel anlamda seyahat eden kişi sayısı ve aldığı hizmetler paketini göz önünde bulundurduğumuzda turizmin dünya ekonomisinde nasıl büyük bir hacim oluşturduğu ortaya çıkıyor. Dünya genelinde her geçen gün seyahat eden kişi sayısı artıyor. 2024 yılının ilk 7 ayında Birleşmiş Milletler Turizm Örgütü’nün verilerine göre 790 milyon kişi seyahat etti. Bu rakam 2023 yılının aynı dönemine kıyaslandığında yüzde 11 daha yüksek, yani seyahat endüstrisi neredeyse pandemi öncesi seviyeye ulaşmak üzere” diye konuştu.
“İzmir’e 2024’ün ilk 7 ayında 913 bin civarında yabancı turist geldi”
2023 yılında seyahat ve turizm endüstrisinin küresel gelire 18 trilyon dolar ile yüzde 9,1 katkı yaptığını aktaran Özpoyraz, “İstihdam katkısına da baktığınızda 27 milyon yeni iş imkanı sağladığını görüyoruz. Tüm bu veriler ışığında sektörün gelir getireceği işçisinin yanı sıra istihdam yaratma özelliğinin de önemini sizlerin huzurunda bir kez daha vurgulamak istiyoruz. Turizm sektörünün küresel anlamda olumlu ilerlemesi ülkemizde de aynı şekilde yansıyor. İzmir’e bakacak olursak, kentimize 2024’ün ilk 7 ayında 913 bin civarında yabancı turist geldi. Ziyaretçi sayısı geçen yıla aynı oranda yüzde 14 oranında arttı. Bu rakamın yürütmekte olduğumuz çalışmaların da katkısıyla önümüzdeki dönemde artmasını bekliyoruz. Ülkemizin turizmdeki hedefinin sadece turist sayısının artması değil, bununla birlikte konaklama sürelerinin arttırılması ile nitelikli sürdürülebilir turizm alternatiflerini tercih eden turist kitlesinin de ülkemize çekilmesi gerektiğine inanıyoruz” ifadelerine yer verdi.
“Üyelerine fuar desteği sağlayan tek odayız”
Sağlık turizmi konusuna da özel bir önem verdiklerini dile getiren Özpoyraz, “Gerek ülkemiz gerekse kentimiz ulaşabilir olması gelişmiş sağlık altyapısı, sektördeki yetişmiş ve eğitimli iş gücü, insan gücü, şifalı suları ve doğal güzellikleriyle sağlık turizminde öne çıkan bir destinasyon haline geldi. Sağlık turizm acentesinden yaklaşık yirmi profesyoneli kentimizde ağırlayarak hastanelerimizde ziyaretler düzenledik. Odamızda seyahat acenteleri, konaklama tesisleri ve sağlık sektörü paydaşlarıyla ikili görüşmeler organize ettik. Ayrıca İzmir Ticaret Odası olarak Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Özgener öncülüğünde Türkiye’de düzenli bir şekilde üyelerine fuar desteği sağlayan ve veren tek oda olduğumuzu belirtmek isterim” dedi.
“Fuarların iki önemli unsuru katılımcılar ve ziyaretçiler”
Fuarların sadece bir kurumun veya bir şirketin tek başına düzenleyebileceği etkinlikler olmadığını, sektörün tüm paydaşları başta olmak üzere valilikler, belediyeler, ticaret odaları, sivil toplum kuruluşlarının hep birlikte katkılarıyla gerçekleştiren etkinlikler olduğunu belirten Eker, “Fuarların iki önemli unsuru katılımcılar ve ziyaretçilerdir. Fuarlarda stant görseli önemlidir fakat stantlara katılımcı çeken ana unsur insan faktörü. Profesyonel yöneticilerin sık sık değiştiğini görüyoruz. Ekipler tam tur operatörlerini, seyahat acentelerini tanışmaya başladığı anda turizmi öğrenmeye başladıklarında değiştiriliyor. Bu değişiklikler destinasyon tanıtımların tekrar başa dönmesini sağlıyor ve kaynaklarımız boşa harcanıyor. Unutmayın ki ziyaretçi standa değil, insana gelir” diye konuştu.
“Sadece stant görseline odaklanılmamalı”
Fuardan maksimum verim alan katılımcıların, fuar esnası tüm görüşmelerini önceden planlayanlar, hedefli kitlelerini önceden fuara davet edenler olduğunu aktaran Eker, “Bu planlamanın da yapılmasını önemli tavsiye ederim. Görüyoruz ki başkanlarımız veya yöneticiler hep stant görseline odaklanıyorlar ama içeriye turist getirecek tur operatörlerine veya acentelere odaklanmıyorlar. Bu da kaynaklarımızın tam verimini kullanmamasını sağlıyor. 300 profesyonel ekibimizin de özveri çalışmaları ile yurt dışı yurt içi fuar katılımları, arama konferansları, kamuoyuyla görüşmeler, büyükelçilik ve konsolosluklarla iş birlikleri, valiliklerle ve ileride de ortak projeler, turizmi 12 aya ve 81 ile yayma amacıyla yola çıktığımız turizm yüzyılı projeleriyle mayıs acentesinden incoming’e, alt point’ten kültür turizmine, parlayan yıldızımız sağlık turizminden doğa ve maceraya, havayolu ve karayolu taşımacılığından iş turizme kadar tüm alt ihtisaslarımız ile omuz omuza birlik ve beraberlik içinde elli yıldır aralıksız üyelerimiz ve ülkemiz için çalışıyoruz” ifadelerine yer verdi.