İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin toplu ulaşımda yeni bir dönemi başlatacak olan Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi’nin ilk adımı geride kalan yılın son haftasında atıldı. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay, yeni araçların alımı için Fransız Societe Generale Bank ile 80 milyon Euro’luk kredi sözleşmesinin ön protokolünü imzaladı. Böylelikle, akaryakıt yerine elektrikli otobüslerle karbon salınımı azalacak. Aslında elektrikli otobüs, bir nevi troleybüs. Uzun süredir tedavülden kalkan troleybüsler anlayacağınız geri geliyor yıllar sonra. Troleybüs, ESHOT’ta da var zaten. Bir yere girmiş değil. Çünkü, son harf olan “T”, troleybüsü ifade ediyor. Başkan Dr. Tugay da kredi imza töreni öncesindeki konuşmasında naif şekilde değindi buna.
İzmir’in geçmişinde toplu ulaşımın önemli bir parçası olan troleybüsün yeniden gelmesi ve karbon emisyonu azalmasıyla çevre dostu bir adım atılmış olacak; aynı zamanda toplu ulaşım kaliteli bir enstrüman daha kazanacak. Bu yeni araçların elektrik tellerinden çıkması durumunda araç durmayacak; dinamik şarj ünitesi sayesinde yoluna devam edecek. Eskisi gibi aracın durup tellere yeniden tutturulması söz konusu olmayacak. Yaşı yetenler hatırlar; eski troleybüslerde aracın elektrik bağlantısı kesildiğinde şoför iner ve yeniden bağlantıyı sağlardı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü, çevre dostu ve sürdürülebilir ulaşım hedefleri doğrultusunda, filosunu, dinamik şarjlı elektrikli otobüslerle güçlendirecek. Yatırımın finansmanı için Fransız Societe Generale Bank’tan 80 milyon Euro’ya kadar kredi kullanılabilecek. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay ile Fransız Societe Generale Bank Türkiye Müdürü Batu Çetin, kredi ön protokolünün imzalarını, Alsancak Tarihi Havagazı Fabrikası Kültür Merkezi’nde düzenlenen törenle atarken oradaydım. Törene; İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay, Fransız Societe Generale Bankası Ülke Müdürü Batu Çetin, Societe Generale Bankası Genel Müdürü Deniz Aydos, ESHOT Genel Müdürü Övünç Özgen ile çalışma arkadaşları; İzmir Büyükşehir’in satın alma ve finansman yetkilileri katıldı.
𝑿 𝑿 𝑿
Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi’nin, göreve başladıkları günden bugüne yapılan köklü çalışmaların sonuçlarından biri olduğunun altını çizen Başkan Tugay’ın konuşmasından aldığım notlar şöyle:
“İzmir’in toplu ulaşım altyapısını modern bir yapıya dönüştürecek ve İzmir’in temiz gelecek vizyonunun en önemli parçalarından biri olacak Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi, toplu ulaşım sistemimizin modernleşmesinin bir simgesi olmasının yanı sıra çevreye duyarlı, sürdürülebilir ve yaşanabilir bir İzmir inşa etme yolundaki kararlılığımızın da göstergesidir. Bu proje geçmişle gelecek arasında bir köprüdür.
İzmir, ESHOT’un T’si ile troleybüs konusunda Türkiye’nin ilk şehridir, öncü şehridir. Troleybüs, İzmir’in geçmişinde, bizim de tabii çocukluğumuzda ve gençliğimizde önemli bir ulaşım aracıydı. Sessizliği, egzozundan duman çıkmayan bir araç olması, bize iyi hissettirirdi. Zaman içinde bunlar kalktı. Hafif raylı sistemler, metrolar hedefliyoruz. Ancak yakın zamanda uygulanan yerlerdeki incelemelerle, yeni nesil troleybüslerin de göz ardı edilmemesi gereken, şehrin havası temiz olsun, karbon emisyonu düşük olsun diye sağlıklı çevreye kavuşalım diye düşündüğümüz zaman çok ciddi olarak dikkate almamız gereken ulaşım aracı olduğunu anladık.”
𝑿 𝑿 𝑿
Peki dinamik şarjlı elektrikli otobüs nedir? Dinamik şarjlı elektrikli otobüsler, 1954 yılında İzmir ulaşımında kullanılan troleybüslerin modernize edilmişidir. Proje, içeriğinde dört temel özelliği barındırıyor. Buna göre; elektrikli araçlarda dinamik şarj sistemi yer alacak, yenilenebilir enerji kullanılacak, yüzde 40 yerlilik şartı olacak ve çevreci vizyon ile çalışacak. Güzergâhın bir kısmında bataryalarını kullanarak hareket edecek olan otobüsler, güzergahın kalan kısmı için şarj sistemine bağlanarak bataryalarını dolduracak.
İhtiyaç duyulan elektrik enerjisi ise güneş enerjisi gibi yenilenebilir kaynaklardan temin edilecek. Böylelikle hem altyapı ve çevre korunacak hem de fosil yakıt kullanımı tamamen kaldırılacak. Projenin dikkat çeken özelliklerinden biri de yüzde 40 yerlilik şartının bulunması. Açık ihale yöntemiyle yürütülecek proje, bu şart sayesinde yerli üretime ve ülke ekonomisine de katkı sağlayacak.
Enerji maliyetlerini düşürmeyi ve çevresel etkileri minimuma indirmeyi hedefleyen Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi kapsamında, ihtiyaç duyulan elektrik enerjisi, ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından hayata geçirilecek yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılanacak.
𝑿 𝑿 𝑿
Yeni troleybüsü merakla bekleyeceğim. İzmir, çağdaş yenilikleri fazlasıyla hak ediyor. Daha çok metro, daha çok hafif raylı sistem, daha çok yenilenebilir enerji ile çalışan ve karbon emisyonunu azaltacak vasıta… Toplu ulaşımda daha çok deniz… Denizde devreye girecek elektrikli gemi projesinin onayını İzmir bekliyor. İzmir’in ulaşım devrimi sürüyor, ilerliyor. İzmir en iyisine layık.