Perşembe, Ocak 30, 2025

Yerel kalkınmanın anahtarı; coğrafi işaretler

Aydın Memecik Zeytinyağı’nın Markalaşma ve Ticarileştirilmesi Projesi ile Aydın Memecik Zeytinyağı için ulusal ve uluslararası bilinirliği sağlamak hedefleniyor


Aydın Memecik Zeytinyağı’nın Markalaşma ve Ticarileştirilmesi Projesi, Coğrafi İşaret Belgesi Takdim Töreni’nde tanıtıldı. Aydın Ticaret Borsası ile Türk Patent ve Marka Kurumu iş birliğinde düzenlenen etkinlikte, coğrafi işaret tescili alan ürünlerin markalaşması ve ticarileştirilmesi konularında farkındalık oluşturmak amacıyla önemli bir adım atıldı. Program kapsamında, bilgilendirme toplantılarıyla bilgiler paylaşıldı ve Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilen ürünlere ait Coğrafi İşaret Belge Takdim Töreni gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. M. Zeki Durak, coğrafi işaretlerin sadece birer ticari değer değil, aynı zamanda yörelerin tarihini, geleneklerini ve doğasını da yansıttığını, bu nedenle yerel kalkınmanın önemli unsurları olduğunu vurguladı.


Projenin kapsamı hakkında detaylı bilgiler verildi


Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler Daire Başkanı Hakan Kızıltepe, Aydın Memecik Zeytinyağının Markalaşma ve Ticarileştirilmesi Projesi konulu sunumunu gerçekleştirdi. Kızıltepe, 2024 yılında Türk Patent ve Marka Kurumu ve Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) iş birliğinde başlatılan projede, Aydın Ticaret Borsası’nın coğrafi işaret tescil sahibi olduğu Aydın Memecik Zeytinyağı da dahil olmak üzere 4 ürünün belirlendiğini ve bu ürünlerin yönetimi, markalaştırılması ve ticarileştirilmesi önceliklerinin dikkate alındığı bir yol haritası oluşturulduğunu belirtti. Kızıltepe, projenin kapsamı hakkında katılımcılara detaylı bilgiler vererek, Aydın Memecik Zeytinyağı’nın markalaşma sürecine dair stratejik adımları ve ticarileşme aşamalarını paylaştı. Bu süreçte, coğrafi işaretlerin doğru şekilde tescillenmesi, kalite standartlarının belirlenmesi ve etkili pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi gibi önemli adımların altını çizdi.


Uluslararası tanınırlık sağlamak hedefleniyor

Aydın Ticaret Borsası Genel Sekreteri Neslihan Duymaz, 2024 yılında Türk Patent ve Marka Kurumu ile Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) iş birliğinde başlatılan ve Aydın Ticaret Borsası’nın coğrafi işaret tescil sahibi olduğu ‘Aydın Memecik Zeytinyağı’ Markalaşma ve Ticarileştirilmesine yönelik atılacak olan adımlar hususunda katılımcıları bilgilendirdi. Duymaz, proje kapsamında tescilli ürünlerin yönetimi, markalaştırılması ve ticarileştirilmesi süreçlerine yönelik kapsamlı bir strateji oluşturulduğunu ve bu stratejinin Aydın Memecik Zeytinyağı için ulusal ve uluslararası tanınırlık ile bilinirlik sağlamayı hedeflediğini belirtti.

Projenin detaylarını aktaran Duymaz, Aydın Memecik Zeytinyağı için üreticiler, tüketiciler ve tüm paydaşların bir araya geleceği, coğrafi işaret farkındalığını artıracak çalışmaların planlandığını ifade etti. Ayrıca, bu süreçte markalaşmayı güçlendirecek iş birliği ve ortak projelerin hayata geçirileceğini vurguladı.


Tescil sonrası yapılması gereken işlemlere vurgu

Türk Patent ve Marka Kurumu Yenilik ve Daire Başkanlığı Şube Müdürü Mete Kıvaç Ünaltekin, marka tescil süreci ve tescil sonrası işlemler hakkında katılımcılara detaylı bilgi sundu. Tescil sürecinde, başvuru, inceleme ve onay aşamalarını anlatan Ünaltekin, tescil sonrası yapılması gereken işlemleri de vurguladı. Bu işlemler arasında, marka yenileme, markanın kullanımıyla ilgili denetimler ve marka haklarının korunması gibi önemli adımlar yer aldığını belirtti. 


“Aydın, ülkemizi başarıyla temsil ediyor”

Programın ikinci oturumunda, Aydın Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Çondur, Aydın Ticaret Borsası’nın coğrafi işaret tescili almış ürünlerde markalaşma ve ticarileştirilmesi konusundaki çalışmalarını aktardı. Çondur, Aydın Ticaret Borsası tarafından coğrafi işaret tescili alınan ürünlerin ulusal ve uluslararası pazarda hak ettikleri konumda yer alması için büyük çaba gösterdiklerini belirterek, Aydın Ticaret Borsası tarafından tescili sağlanan ürünler hakkında bilgilendirmede bulundu. Çondur”, Aydın ili, Avrupa Birliği nezdinde en fazla coğrafi işaretli ürüne sahip olan il olarak, uluslararası alanda ülkemizi başarıyla temsil ediyor. Borsamız ise menşe adı ile en çok coğrafi işaret tescili alan kurum sıralamasında birinci sırada yer alıyor” şeklinde konuştu.


“Aydın Memecik Zeytinyağı, pilot ürün seçildi”

Türk Patent ve Marka Kurumu ile Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) iş birliğiyle başlatılan projeyle ilgili olarak Çondur, “2024 yılında, Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü-WIPO ve Türk Patent ve Marka Kurumu iş birliğinde, borsamızın coğrafi işaret tescil sahibi olduğu Aydın Memecik Zeytinyağı’nın da içinde bulunduğu 4 ürün belirlendi. Coğrafi işaretli ürünlerin markalaşması ve ticarileşmesi önceliklerinin dikkate alındığı bu projede, borsamız tarafından Avrupa Birliği tescili alınan Aydın Memecik Zeytinyağı, pilot ürün olarak seçildi. Proje kapsamında, Aydın Memecik Zeytinyağı coğrafi işaretli ürün üreticileri, tüketiciler ve ilgili tüm paydaşlar bir araya gelerek, Aydın Memecik Zeytinyağı coğrafi işareti için farkındalık yaratacak ve markalaşma sürecinde iş birliği yapacak. Bu proje, ülkemiz ekonomisine katkı sağlamanın yanı sıra, tescilli coğrafi işaretli ürünlerin değerini artırarak bilinirliğini yükseltecek ve ulusal ile uluslararası pazardaki konumunu güçlendirecek” dedi.


“Coğrafi işaretli ürünlerin korunmasında sorumluluk taşıyoruz”

“Coğrafi işaretli ürünlerin korunmasında sorumluluk taşıyoruz”

Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. M. Zeki Durak konuşmasına Aydın’ın kültürel mirasını ve ekonomik potansiyelini daha güçlü bir şekilde yansıtan çalışmaların yerel kalkınmayı desteklemek adına büyük önem taşıdığını belirterek başladı.  Türk Patent ve Marka Kurumu olarak, fikri mülkiyet alanındaki farkındalığı artırma yolunda önemli adımlar attıklarını söyleyen Durak, “Patent, faydalı model, marka, tasarım ve coğrafi işaretlerden oluşan sınai mülkiyet hakları konusunda yürüttüğümüz tescil işlemlerinin yanı sıra, tescil sonrası bu buluşların ticarileşmesini sağlamak adına da çalışmalar yapıyoruz” diyerek, coğrafi işaretli ürünlerin korunması ve tanıtılması konusunda sorumluluk taşıdıklarını belirtti. Durak, coğrafi işaretlerin sadece birer ticari değer değil, aynı zamanda yörelerin tarihini, geleneklerini ve doğasını da yansıttığını, bu nedenle yerel kalkınmanın önemli unsurları olduğunu vurguladı.


Aydın’dan 32 tescilli coğrafi işaretli ürün 

Aydın ilinde son yıllarda fikri mülkiyet başvurularının arttığını belirten Durak, Aydın’ın tescilli coğrafi işaretli ürün sayısının 32’ye ulaştığını i ve ilimizdeki 4 coğrafi işaretli ürünün AB’de tescillendiğini duyurdu. Durak, Aydın ilinin patent başvurularında Türkiye’de 22. sırada, marka başvurularında 19. sırada yer aldığını, tasarım başvurularında ise 27. sırada olduğunu belirtti. 

Coğrafi işaretlerin markalaşma ve ticarileşmesi projemiz kapsamında bir arada olduklarını belirten Durak, WIPO ile iş birliği içinde hazırlanan projeyle, AB’de coğrafi işaret tescilli ürünlerin markalaşması ve piyasa değerlerinin artırılmasının amaçlandığını ifade etti. Durak, projenin ilk aşamasında Aydın Memecik Zeytinyağı ve Edremit Zeytinyağı üzerinde çalışmalar yapıldığını belirterek, bu sürecin sağladığı faydalara da dikkat çekti. Üreticilere ve üretici birliklerine coğrafi işaret markalaşma ve ticarileşme eğitimlerinin verilmesinin, ticarileşmenin artırılmasının ve yerel ile AB tüketicileri için ürünlerin kendine has özelliklerinin kullanılarak farkındalığın artırılmasının hedeflendiğini dile getirdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM