Perşembe, Ocak 30, 2025

Konteynerde elleçleme dibi gördü

Öztürk, 2024 yılı itibarıyla İzmir Alsancak Limanı’nda 271 bin TEU konteyner elleçlendiğini ve bu rakamın bugüne kadarki en düşük seviyeyi işaret ettiğini belirtti

İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi, ocak ayı meclis toplantısı Meclis Başkanı Argun Gündüç’ün başkanlığında gerçekleştirildi. Toplantıda, ülke ve bölge denizcilik sektöründeki güncel durumlar masaya yatırıldı. Toplantıda konuşan DTO İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, 2024 yılı itibarıyla İzmir Alsancak Limanı’nda 271 bin TEU konteyner elleçlendiğini ve bu rakamın, bugüne kadarki en düşük seviyeyi işaret ettiğini belirtti. Öztürk, İzmir’deki limanlarda konteyner taşımacılığının yüzde 1 arttığını, dökme yük taşımacılığının ise yüzde 1 azaldığını söyledi.


“Küresel ekonomik büyüme istikrar kazandı”

Türkiye ve dünya ekonomisiyle ilgili mevcut durumu değerlendiren Öztürk,2024’ü kötü kapattık, ama bakalım 2025 yılı nasıl geçecek? Ekonomik durum belirsiz, ancak Dünya Bankası’nın raporuna göre, küresel ekonomik büyüme yüzde 2,7 civarında olacak. Enflasyon 2024’te Türkiye’nin en çok konuşulan konusu oldu ve 2025’te de devam etmesi bekleniyor. Küresel ekonomik büyüme, gelişmiş ve gelişmekte olan ekonomilerin parasal genişlemeyle ve desteklenmesiyle istikrar kazandı. Ancak, birçok ülkede ekonomik yavaşlamalar gözlemleniyor. 2025’te Türkiye ekonomisini, ABD politikaları ve küresel piyasa hareketleri etkileyecek. Şirketlerin risk yönetimi ve finansal planlama konusunda güçlü stratejiler geliştirmeleri kritik olacak” dedi.


“2025, tüm sektörler için zorlu bir yıl olacak”

2025’te İzmir Körfezi’nin rehabilitasyonu ve limanlar arasındaki koordineli çalışmalara devam edileceğinin altını çizen Öztürk, “İzmir Limanı, şu ana kadar önemli bir performans sergiledi. Aliağa limanlarında büyük bir değişiklik olmasa da hareketlilik artmaya devam ediyor. 2025’te İzmir Körfezi’nin rehabilitasyonu ve limanların koordineli çalışmaları sürecek. İzmir Büyükşehir Belediyesi ve İZSU, tarama işlemlerine başlamış durumda. Bütçeler her yıl ekimde hazırlanır, ancak yıl sonunda fasıl içi aktarmalar yapılır. 2025 bütçesinde personel maaş artışları ve sosyal yardımlar gibi kalemlerde düzenlemeler yapıldı. Ayrıca, deniz turizmiyle ilgili önemli bir gelişme var; bu yıl itibariyle fuarlara deniz turizmiyle ilgilenen meclis üyeleri katılacak. Pandemi sonrası yapılan fuarlarda sağlanan katılım ve gözlemler önem taşıyor. 2025 yılı sektörler için zorlu geçecek; konteyner taşımacılığı, dökme yük ve yeni mevzuatlar gibi konularda gelişmeleri takip ediyoruz. KDV tepkisinin yayımlanmış olması da gündemde. Kruvaziyer konusunu bırakmış değiliz” diye açıkladı.

Yeni mesai sistemi kriz yarattı

Meclis toplantısına katılan Mustafa Erdem, önceki toplantıda acentelik yönetmeliğinin değişmesiyle ilgili yaşadıkları sıkıntıları ve devam eden krizleri gündeme getirdiklerini ifade etti. Erdem, “Bu kriz, özellikle Aliağa tarafında büyümeye devam ediyor. Şubat ayı başı itibarıyla, firma başkanlıklarında mesai sistemine geçileceği belirtildi ancak bu mesai sisteminin nasıl işleyeceği konusunda kimsenin bir fikri yok. Bundan sonra, geminin yanaşması veya kalkması ile ilgili işlemleri yapan memurun mesai saati dışında, yapılan işlemler için mesai ücreti ödememiz gerektiği söyleniyor. Fakat, bu uygulamanın neye göre işlediği, hangi durumlarda geçerli olacağı gibi konularda belirsizlikler var” diye anlattı.

Liman çıkış belgesi ve işlem süreçleriyle ilgili yaşanan problemlere de değinen Erdem, “Geminin yurt dışına çıkış işlemiyle ilgili olarak, genellikle sağlık çıkışı, polis pasaport işlemleri, liman başkanlığına başvuru ve son olarak gümrük işlemleri yapılır. Ancak liman başkanlığı işlemlerini yaparken, gümrük ve sağlık işlemleri öncelikli olabiliyor. Bu durum her limanda farklılık gösteriyor ve zaman zaman gemi hareketinin gecikmesi, limanda fuzuli işgali ücreti ödenmesine yol açabiliyor. Bu durumda kimin sorumlu olacağına dair de belirsizlikler var. Bu tür durumlar, acentelerin üzerine yük bindiği gibi, daha sonra gemi armatörleri tarafından da eleştirilebiliyor. Acenteler olarak sürekli bir baskı altındayız” diye konuştu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM