Çarşamba, Mart 19, 2025

Global lojistik pazarında büyüme öngörüsü; 11,3 trilyon $

2024 yılında global lojistik pazarının büyüklüğü, 10,9 trilyon dolara ulaştı


Global lojistik pazarı, 2024 yılında bir önceki yıla göre yüzde 3,5 büyüyerek 10,9 trilyon dolar büyüklüğe ulaştı. 2025 yılında, global lojistik pazarında yüzde 3,8 büyüme öngörülerek 11,3 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. 

TIRPORT Insights Navlun Endeksine göre, 2021 başında 2 bin 350 TL, 2022 başında 5 bin 800 TL, 2023’te 12-16 bin TL civarında olan ortalama navlun fiyatı 2024 sonunda 30 bin TL’yi buldu ama enflasyon karşısında yüzde 30’un üzerinde eridi. Yük taşımalarının yüzde 90’ının karayollarıyla yapıldığı Türkiye’de navlun alarm veriyor. Avrupa’nın en büyük kamyon pazarına sahip Türkiye’de navlun, maliyetleri kurtarmaktan artık çok uzak. Avrupa’da navlunun dörtte biri (1/4) mazot maliyetiyken, Türkiye’de yarısı (1/2) mazota gidiyor. Tabi burada başka bir parametre daha var. Avrupa’da mazot maliyeti hesaplanırken ‘gidiş’ + ‘boş dönüş’ olarak dikkate alınırken, Türkiye’de tek yön gidiş olarak dikkate alınır. Boş dönen zaten karını yer, ona hiçbir şey kalmaz, üstüne zarar eder. Türkiye’de navlunun yüzde 52’sinin akaryakıt olduğu düşünüldüğünde, sadece bu maliyet kalemi bile lojistik firmalarını ve nakliyecileri yeterince zora sokuyor. Buna bir de ödemelerdeki 2-3 haftalık sarkmalar, aylık yüzde 6’ları geçen finansman maliyetleri eklenince, maliyetler oldukça artıyor. Birçok üretici firma bakkal hesabı navlun hesaplarken, km’de yakılacak ‘yakıt X 2’ şeklinde navlun hesaplamaya başladı. Yurt içi nakliye yüzde 30 civarında düştüğünden arz-talep dengesi nakliyeci aleyhine bozuldu. 

Dünya ticaretinde dönen paranın neredeyse 1/3’ünün lojistik sektörüyle ilgili olduğunu ifade eden Tırport Kurucu Ortağı Dr. Akın Arslan, “Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre, küresel mal ve hizmet ticareti 2024 sonu itibarıyla, bir önceki yıla göre yüzde 2,7 artarak yaklaşık 33 trilyon dolar seviyesine ulaştı. Dünyada gerçekleşen reel ticaretin 1/3’ü, yani yaklaşık 11 trilyon doları bir şekilde lojistik ile ilgili. Geçtiğimiz yıl sektördeki büyümeye baktığımızda, büyüme bölgeler arasında eşit dağılmadı. Asya-Pasifik bölgesi yüzde 7,1 büyürken, pandemi sonrası bir türlü toparlanamayan Avrupa’da büyüme yüzde 0,7 seviyesinde kaldı. E-ticaret bağlantılı hizmetleri içeren hızlı kargo segmenti büyümeye devam etti ve yüzde 5,1’lik büyüme ile 544,7 milyar dolara ulaştı. Dünyada e-ticaret satışları 2024 yılı sonunda 6,09 trilyon doları geçti. Dünyada her gün 500 milyonun üzerinde paket e-ticaret ile müşterilerin kapılarına ulaştırılıyor. Evinize kurye ile teslim edilen bir ürünü, size mutlaka bir kamyon getiriyor. E-ticaretin içinde lojistik ağırlıklı en büyük paya sahiptir. E-ticaret esasında, uçtan uca lojistik yönetimi” dedi. 


Türk lojistik sektörü 2025’e sıkıntılarla girdi

TIRPORT Insights tarafından hazırlanan ‘Tırport’la 2024’e Bakış Raporu’na göre; nakliye, kargo, depolama, gümrük ve destek hizmetleriyle yaklaşık 100 milyar dolar büyüklüğe sahip Türk lojistik sektörü zor bir 2024’ü geride bıraktı. Bu büyüklüğün yaklaşık yüzde 58’ini karayolu nakliyesi oluşturdu. 2022’de hafta içi günlük 400 bin civarında olan FTL (tam kamyon) taşıma sayısı, 2024 sonu itibariyle günlük 300 bin FTL seviyesinde geriledi. Pazardaki nakliye talebi, sanayi üretimindeki düşüş nedeniyle yüzde 30’lar seviyesinde azaldı. Günlük ortalama navlun ödemesi 80 milyon USD civarında gerçekleşti. Türkiye’nin en büyük lojistik firması 2024 yılında 1,1 milyar dolar ciro ile pazarda yüzde 1’lik pay alabildi. En büyük 10 lojistik firmasının pazardaki toplam payı yüzde 6 oldu. 100 Milyar dolarlık Türk Lojistik Sektörü 2025’e sıkıntıları ile birlikte girdi. 


Türkiye’de navlun alarm veriyor

TIRPORT Insights Navlun Endeksine göre, 2021 başında 2 bin 350 TL, 2022 başında 5 bin 800 TL, 2023’te 12-16 bin TL civarında olan ortalama navlun fiyatı 2024 sonunda 30 bin TL’yi buldu ama enflasyon karşısında yüzde 30’un üzerinde eridi. Yük taşımalarının yüzde 90’ının karayollarıyla yapıldığı Türkiye’de navlun alarm veriyor. Avrupa’nın en büyük kamyon pazarına sahip Türkiye’de navlun, maliyetleri kurtarmaktan artık çok uzak. Avrupa’da navlunun dörtte biri (1/4) mazot maliyetiyken, Türkiye’de yarısı (1/2) mazota gidiyor. Tabi burada başka bir parametre daha var. Avrupa’da mazot maliyeti hesaplanırken ‘gidiş’ + ‘boş dönüş’ olarak dikkate alınırken, Türkiye’de tek yön gidiş olarak dikkate alınır. Boş dönen zaten karını yer, ona hiçbir şey kalmaz, üstüne zarar eder. Türkiye’de navlunun yüzde 52’sinin akaryakıt olduğu düşünüldüğünde, sadece bu maliyet kalemi bile lojistik firmalarını ve nakliyecileri yeterince zora sokuyor. Buna bir de ödemelerdeki 2-3 haftalık sarkmalar, aylık yüzde 6’ları geçen finansman maliyetleri eklenince, maliyetler oldukça artıyor. Birçok üretici firma bakkal hesabı navlun hesaplarken, km’de yakılacak ‘yakıt X 2’ şeklinde navlun hesaplamaya başladı. Yurt içi nakliye yüzde 30 civarında düştüğünden arz-talep dengesi nakliyeci aleyhine bozuldu. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM