Avrupa Birliği İstatistik Ofisi (Eurostat), yük taşımacılığının modal ayrımı hakkındaki verileri yayımladı. Buna göre, 2023 yılında, Avrupa Birliği (AB) topraklarında taşınan tüm yüklerin yüzde 67,4’ü ile yaklaşık üçte ikisi, mal miktarı ve seyahat mesafesi (ton-kilometre) dikkate alındığında deniz yoluyla yapıldığı belirtildi. Karayolu yük taşımacılığı tüm yüklerin yüzde 25,3’ünü oluştururken, demiryolu taşımacılığı yüzde 5,5’ini temsil etti. İç su yolları yük taşımacılığının yüzde 1,6’sına sahip olurken, hava taşımacılığının payı yüzde 0,2 oldu. 2013 ile karşılaştırıldığında, karayolu taşımacılığı 10 yıllık dönemde 2,8 puan (pp) artışla artan bir paya sahip olan tek moddu. Aynı zamanda, deniz taşımacılığının payı 2,0 pp, iç su yolları 0,6 pp ve demir yolu taşımacılığı 0,2 pp azaldı.
Deniz yolunu en çok kullanan ülke Portekiz
Kıyı şeridine sahip 22 AB ülkesinden 15’inde deniz taşımacılığı ana yük taşımacılığı modu oldu. Ayrıca 10 ülkede deniz taşımacılığı ana yük taşımacılığının yüzde 70’inden fazlasını oluşturdu. Yük taşımacılığının Portekiz’de yüzde 98,2’si, Kıbrıs’ta yüzde 96,5’i ve Yunanistan’da yüzde 96,4’ü deniz yoluyla yapıldı. Öte yandan, tüm yüklerin Lüksemburg’da yüzde 84,5’i, Çekya’da yüzde 77,7’si ve Macaristan’da yüzde 70,7’si karayoluyla taşındı.
Demiryolu yük taşımacılığında en yüksek paylar yüzde 31,7 ile Litvanya’da, yüzde 30,1 ile Slovakya’da, yüzde 29,1 ile Avusturya’da ve yüzde 27,1 ile Slovenya’da kaydedildi. Romanya, iç su yollarında taşınan malların yüzde 18,9 ile en yüksek payını kaydederken, onu yüzde 11,7 Hollanda ve yüzde 8,7 Bulgaristan takip etti. Havayolu taşımacılığı, sadece 7 ülkede tüm yük taşımacılığının en az yüzde 1’ini oluşturdu. Havayolu taşımacılığında yüzde 1,6 ile Romanya, yüzde 1,5 ile Lüksemburg, yüzde 1,3 ile Macaristan ve yüzde 1,3 ile Litvanya en yüksek paylara sahip oldu.