Salı, Eylül 2, 2025

Lojistiğin geleceği dijital dönüşümde

Gelişen lojistik sektörünün, dijital dönüşüm ve yapay zeka uygulamaları ile ilerleyeceği öngörülüyor

Yaşar Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Lojistik Mühendisliği Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Yiğit Kazançoğlu, lojistiğin geleceği ile ilgili değerlendirme yaptı. Prof. Dr. Kazançoğlu, değişen tedarik zincirlerinin ve gelişen teknolojinin lojistik sektörünü de doğrudan etkilediğini, dijital dönüşüm ve yapay zeka uygulamalarının katlanarak büyüyen lojistik sektörü açısından stratejik bir ortak olduğunu belirtti.

Lojistik sektörünün önünde yeşil dönüşüm ve dijital dönüşüm olmak üzere iki önemli eşik olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Kazançoğlu, bunların birbirini tamamlayan senkronize dönüşümler olduğunu belirtti. Lojistikte dijitalleşmenin yeşil lojistiğe çok büyük katkısı olduğunu kaydeden Prof. Dr. Kazançoğlu, “Lojistik sektörü devasa boyutlara ulaştı. Dünyada küreselleşmenin bir sonucu olarak tedarik zincirlerinin yönetilmesi büyük önem kazanıyor. Tedarik zincirinde ucu Çin’e dokunmayan sektör neredeyse yok. Tedarik zinciri büyüdükçe yönetilmesi daha zor hale geliyor” diye konuştu.


“Dijitalleşme kaçınılmaz”

Taşımacılık ve lojistik faaliyetlerinin arttığını söyleyen Prof. Dr. Kazançoğlu, buna depolama, elleçleme, gümrükleme, paketlemenin de eklendiğinin altını çizdi. Ayrıca ürün çeşidi arttıkça bununla ilgili ham madde sayısı, müşteri sayısı ve teslimat türlerinin de arttığını ifade eden Prof. Dr. Kazançoğlu, bu boyutlardaki operasyonu basit yöntemlerle yürütmek mümkün olmadığı için dijitalleşmenin kaçınılmaz hale geldiğini söyledi. 

Bu büyüklüğün korkutucu ama veri oluşturması açısından çok değerli olduğundan bahseden Prof. Dr. Kazançoğlu, “Eskiden müşteri eğilimlerini öğrenmek için anket yapılırken şimdi sosyal medya üzerinden veriler akıyor. Bu karar alma mekanizmaları açısından müthiş bir kaynak. İşte bu noktada yapay zeka modelleri devreye giriyor” ifadelerini kullandı. Yapay zekanın büyük verileri işleyip anlamlandırmaya yaradığını kaydeden Prof. Dr. Kazançoğlu, “Dolayısıyla sektör bu değişime ayak uydurmak için dijitalleşiyor ve yapay zeka bu çapta bir operasyonu yürütmek için en önemli çözüm ortağımız” dedi.  


“Çok hızlı bir şekilde dijital dönüşümü sağlamalıyız”

Türkiye’nin lojistikte dijitalleşme konusunda bir dönüşüm içinde olduğunu belirten Prof. Dr. Kazançoğlu, Türkiye’de çok iyi lojistik firmaların mevcut olduğunu dile getirdi. Uluslararası organizasyonlara entegre oldukları için çok iyi lojistik firmaların, dijitalleşmeye geçişi başlatmış durumda olduklarını vurgulayan Prof. Dr. Kazançoğlu, şöyle konuştu: “Ancak orta ve küçük ölçekli firmalarda tablo bu kadar iyi değil. Orta Kuşak’ta yerimizi sağlamlaştırmak ve uluslararası ticaret yollarında söz sahibi olmak istiyorsak çok hızlı bir şekilde dijital dönüşümü sağlamalıyız. Limanlarımızda da yığılmayı ya da bekleme sürelerini azaltmak dijital dönüşüm ile mümkün. Singapur Limanı dijital limana çok iyi bir örnek.”

Günümüzde neredeyse her ürünün eve kadar gelmesiyle şehir lojistiği diye bir kavram oluştuğunu belirten Prof. Dr. Kazançoğlu, dünyada ve Türkiye’de e-ticaretin artması ile teslimat konusunda müşterinin esneklik ve hız talebinin arttığını ifade etti. 


“Şehir lojistiği kavramının önemi ortaya çıktı”

Günümüzde neredeyse her ürünün eve kadar gelmesiyle hatta değişim ve iade süreçlerinin dahi bu şekilde işlemesiyle her yerde kuryeler olduğunu kaydeden Prof. Dr. Kazançoğlu, “Bu da şehir lojistiği kavramının önemini ortaya çıkardı. Önceden bu operasyonları büyük aktarma ve depolama merkezleri üzerinden düşünürdük. Şimdi son adım teslimatı yani kapıya kadar hizmet var. Evlerin son teslim noktası olması sadece tedarik zincirinde değil şehirlerde de bir baskı oluşturuyor. Bu konfor alanımızı artırsa da bazı olumsuzlukları da beraberinde getiriyor” diye konuştu. 

Şehir lojistiğinin trafik tıkanıklığına neden olmanın yanında gürültü, hava kirliliği ve partiküler madde salımına da sebep olduğunu söyleyen Prof. Dr. Kazançoğlu, dünyada şehirlerin bu yükünü azaltmaya yönelik çalışmalar yapıldığını aktardı.  Prof. Dr. Kazançoğlu, belli teslimat noktaları oluşturulması ya da bölge esnafını kargo teslimat noktası olarak kullanmak gibi yeni iş modelleri geliştirilse de, çözümün son adım teslimatının dijital teknolojiler ile yönetilmesi ve optimize edilmesinde yattığının altını çizdi. Prof. Dr. Kazançoğlu, dijital teknolojiler ile yönetilen şehir lojistiği önümüzdeki yıllarda sıkça konuşulan konulardan biri olacağını belirtti. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM