E-ticaret hacminin bir önceki yıla göre yüzde 61,7 oranında artış gösterdiğine dikkat çeken Bakan Bolat, e-ticarete en fazla uyum sağlayan illerin İstanbul, Kayseri ve İzmir olduğunu belirtti.
Ticaret Bakanlığı tarafından açıklanan ‘Türkiye’de E-Ticaretin Görünümü Raporu’na göre 2024 itibarıyla Türkiye’nin genel e-ticaret hacminin bir önceki yıla göre yüzde 61,7 oranında artış göstererek 3 trilyon 162 milyon TL olduğu belirtildi. ‘Türkiye’de E-Ticaretin Görünümü Raporu Tanıtım Toplantısı’nda açıklamalarda bulunan Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Türkiye’nin lojistik altyapısı ve genç nüfusu ile e-ticarette önemli bir noktaya geldiğine vurgu yaparak sektörün dev adımlarla büyüdüğüne dikkat çekti.
E-ticaret hacminde %15 oranında artış
Tüm şehirlerin dijitalleşmeyi benimsediklerini ve e-ticarete katılım sağladıklarını belirten Bakan Bolat, en fazla e-ticaret yapan illerin İstanbul, Kayseri ve İzmir olduğunu aktararak, “Perakende e-ticaret özelinde ise hacim, 2023 yılına göre yüzde 63,7 artışla, 1 trilyon 619 milyar TL’ye yükseldi. 2024 yılı sonu itibarıyla dolar bazında Türkiye’de e-ticaret hacmi, önceki yıla göre yüzde 15 oranında artış göstermiş ve 90 milyar dolara yaklaştı. 2019-2024 yılları arasında dolar bazında e-ticaret hacmimiz ise yüzde 274’lük bir artış sağladı. 2024 yılında E-ticaretin Türkiye Gayri Safi Yurt İçi Hasılası içindeki payı ise yüzde 6,5 olarak gerçekleşti. E-ticaretin genel ticaret içindeki payı 2024 yılında yüzde 19,1 olarak gerçekleşti. İşletme sayısı açısından ise 2024 yılında 600 binin üzerine çıkan e-ticaret işletme sayısı, ülkemizdeki ekosistemin hızlıca gelişimine önemli katkılar sağladı. E-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin türlerine göre dağılımına bakıldığında ise yüzde 78,6 ile şahıs işletmeleri yüzde 17,8 ile limited şirketler ve yüzde 3,6 ile anonim şirketlerden oluşuyor. E-ticarete uyum endeksine bakıldığında ise, ülkemizde dijitalleşmenin yerelleştiği, tüm şehirlerimizin e-ticarete uyum sağladığı, en fazla öne çıkan ilk üç ilimizin ise İstanbul, Kayseri ve İzmir olduğu gözlemleniyor” dedi.

Yemek sektörü ilk sırada yer alıyor
E-ticaret işletmelerinin sektörlere göre dağılımına dair verileri de değerlendiren TOBB E-ticaret Meclis Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, şu bilgileri paylaştı: “E-ticaret işletmelerinin dağılımında yüzde 21,6 ile yemek sektörü ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada yüzde 15,6 ile giyim, ayakkabı, aksesuar sektörü, üçüncü sırada da yüzde 12,2 ile elektronik sektörü yer alıyor. Giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü sektörel e-ticaret hacmi grafiğinde ise 301 milyar 340 milyon TL’lik hacim ile ilk sırada yer alıyor. Rapora göre, giyim, ayakkabı ve aksesuar sektöründeki pazar yeri harcamalarının yüzde 80’i kadın tüketiciler tarafından yapıldı. Onu 208 milyar 900 milyon TL ile havayolu, 180 milyar 230 milyon TL ile seyahat ve taşımacılık sektörü takip ediyor. Son olarak e-ticaret uyum endeksine baktığımızda, uyumu en yüksek olan ilk 3 ilin İstanbul, Kayseri ve İzmir olduğunu görüyoruz. Son verilere baktığımızda e-ticaret sektörünün rekor seviyede büyüdüğünü söyleyebiliriz. Bu arada tekstil, ayakkabı ve aksesuar sektörü sadece yurtiçinde değil e-ihracat kategorisinde de başı çekiyor.”