Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB), 2024 yılında toplamda yaklaşık 4,5 milyar dolarlık ihracat yapan birlik üyesi şampiyon firmaları açıkladı. Son iki yılda ihracatta yaşanan kayıpların ardından 2025’in geri dönüş yılı olmasını beklediklerini söyleyen ÇCSİB Başkanı Erdem Çenesiz, yeniden yükselişe geçmek için ÜFE kadar kur artışının olması, finansmana erişimin kolaylaştırılması, ihracat kredilerinde vade uzatılması ve faizlerin indirilmesi yönünde beklentilerinin olduğunu belirtti. Maliyetler dolayısıyla firmaların rekabetçiliğinin azaldığını ifade eden Çenesiz, “Ancak rekabet yalnızca fiyatla sınırlı değildir. Bu nedenle alıcılara ürün kalitemizi, tasarım gücümüzü, lojistik kabiliyetimizi iyi anlatmalıyız. Ayrıca kendimizi sadece AB ve ABD gibi pazarlarla sınırlamayıp Latin Amerika, Afrika gibi pazarlardaki payımızı da artırmalıyız” diye konuştu.
“Konjonktürel gelişmeleri fırsata dönüştürmek istiyoruz”
Türkiye’nin 2024 yılında 262 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini söyleyen Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, “Bu yıl için 280 milyar dolarlık ihracat hedefimiz var. İlk 4 ayda yüzde 4 artışla 86,2 milyar dolara ulaştık. Son 12 ayda ise 265 milyar doları yakaladık. Bu sonuçla tarihimizdeki en yüksek 12 aylık ihracat değerine ulaşmış bulunuyoruz. Konjonktürel gelişmeleri fırsata dönüştürmek istiyoruz. Ülkemizde 41 yıldır devam eden terörün bitmesi yönünde dün atılan adımı son derece önemsiyorum. Barış ve huzur ortamının şekillendireceği yeni dönemde kaynaklarımızı üretime ve yatırıma dönüştürmemizin önü açılacak. Böylece Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarma hedefimize daha hızlı ulaşabileceğimize yürekten inanıyorum” dedi.
Çenesiz: İtibarımız sayesinde ihracat kaybımızı sınırladık
ÇCSİB üyesi firmalar, 2022 yılında 5,6 milyar dolar ihracat gerçekleştirdikten sonra 2023 yılını 4,9 milyar dolar, 2024 yılını ise yaklaşık 4,5 milyar dolar ihracatla kapatmıştı. ÇCSİB Başkanı Erdem Çenesiz, son iki yılda yaşanan kaybın küresel koşullar ve yurt içindeki ekonomik konjonktürden kaynaklandığını belirtti. Çin’in 2023 yılında neredeyse tüm sektörlerde agresif bir fiyat politikası izleyerek fiyatları aşağı çektiğini hatırlatan Çenesiz, “Her ne kadar bunun sürdürülebilir olmadığını görüp yeniden fiyat artırmaya başlamış olsalar da bu süreçte rekabet ettiğimiz ülkelere ana pazarlarda pay kaptırdık. Savaşlar, küresel ekonomik koşullar, jeopolitik belirsizlikler ihracatımızın bir miktar düşmesine neden oldu. Kaybı belirli bir düzeyde tutmamızdaki en büyük etkenler ise marka, tasarım ve inovasyon gücümüz ile lojistik kabiliyetlerimiz oldu. Kurduğumuz sağlam ticari ilişkilerimiz ve uluslararası arenadaki yüksek itibarımız sayesinde de ihracat kaybımızı sınırlayıp tolere edilebilir bir seviyede tutmayı başardık” diye konuştu.

“Bir önceki yıla göre %2’lik düşüş yaşadık”
Seramik sektörü hakkında da bilgi veren Çenesiz, şunları söyledi: “Geçtiğimiz yıl, seramik kaplama malzemelerindeki artışa rağmen sağlık gereçleri ile porselen sofra ve mutfak eşyası ihracatımızdaki kayıplar nedeniyle sektör genelinde bir önceki yıla göre yüzde 2’lik düşüş yaşadık. Bu yıl ise seramik kaplama malzemeleri ihracatında yüzde 6-8; seramik sağlık gereçlerinde ise yüzde 4-5 artış öngörüyoruz. Özellikle seramik kaplama malzemelerindeki ihracat artışı, toplam ihracat artışımızın işaret fişeği olacak. Öte yandan seramik sağlık gereçleri olarak da adlandırılan banyo malzemeleri ve porselen gibi alanlar emek yoğun işler. Bu sektörler yerli kaynaklarla Anadolu’nun her köşesinde istihdam sağlıyor ve yüzde 82 gibi rekor bir oranla döviz kazandırıyor. Bir başka deyişle ihraç ettikleri her 100 doların 82 doları ülkemizde kalıyor.”
Kumru: Bakanlığın desteklerini artması önemli
90 yıllık bir geçmişe sahip olan Türk cam sektörünün 4 milyon tonun üzerindeki üretim ve işleme kapasitesiyle Türkiye’yi dünyanın cam üretim üssü haline getirdiğini dile getiren ÇCSİB Başkan Yardımcısı Tansu Kumru, “Son 5 yılda ihracatını yüzde 50’nin üzerinde artıran sektörümüz bununla yetinmeyip Ar-Ge, inovasyon çevreye duyarlı üretim süreçlerine ve ürünlere odaklandı. Bu yatırımlar sayesinde enerji tasarrufu sağlayan kaplamalı camlar ve güneş panelleri için enerji camları gibi yenilikçi ürünlerin üretimini artırdık; hafifletilmiş şişe ve özel tasarımlı cam ev eşyası ürünleriyle de fark yarattık. İhracat pazarlarımızı çeşitlendirmek de önceliklerimiz arasında yer aldı” şeklinde konuştu.
“Türk çimento sektörü güçlü bir partner”
Türk çimento sektörünün 2024 yılında yaşanan zorluklara ve yüksek maliyet dezavantajına rağmen ihracat pazarlarında kesintisiz bir şekilde hizmet vermeyi sürdürdüğüne vurgu yapan ÇCSİB Başkan Yardımcısı Abdulhamit Akçay, “Geçen yıl 100 ülkeye yaptığımız 19 milyon tonluk 1,1 milyar dolar seviyesindeki ihracat ile Türk çimento sektörünün güvenilir ve güçlü bir partner olma özelliğini bir kez daha ortaya koyduk. Dünya toplam çimento ve klinker ihracatının yüzde 10’unu ve deniz yoluyla yapılan ihracatın yüzde 15’ini gerçekleştirdik. İhracatımızda ABD başı çekerek lider olmayı sürdürüyor. Türk çimento sektörü, ABD’nin çimento ithalatının yüzde 30’unu, toplam çimento tüketiminin ise yüzde 7’sini tek başına karşılayarak Amerika’nın en önemli ve güvenilir ticari partneri konumunda bulunuyor. Suriye de ihracatımızda Amerika’nın ardından gelerek önemini korumaya devam ediyor. Ayrıca İtalya, Bulgaristan başta olmak üzere Avrupa ve Fildişi Sahili, Gana gibi Afrika ülkeleri de vazgeçilmez pazarlarımız arasında yer alıyor. Avrupa, Kuzey Afrika ve Orta Doğu’dan yapılan toplam ihracatın ise yüzde 27’sini tek başımıza karşılıyoruz. Bu yılın ilk dört ayında da ihracatımızı miktar bazında yüzde 14 artırarak başarımızın devam edeceğini gösterdik” dedi.