Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti mali işbirliği çerçevesinde finanse edilen ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yürütülen Rekabetçi Sektörler Programı kapsamında, Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü yürütücülüğünde İstanbul Kalkınma Ajansı ve İzmir Kalkınma Ajansı işbirliği ile hayata geçirilen ‘Türkiye’de Yaratıcı Ekonominin Uygun Şekilde Dönüştürülmesi için Kapasite Geliştirme Projesi (INSPIRE) Kreatif Ekonomi Zirvesi’ne katıldı.
Zirve’de konuşan Bakan Kacır, kalkınma ajansları eliyle; kreatif sektörlere bugüne dek 2,5 milyar TL destek sunulduğunu kaydederek, “Sağladığımız bu finansmanla 3,6 milyar TL yatırım hacmi oluşturduk. Geçtiğimiz aylarda ülkemizin bölgesel kalkınma politikaları için çerçeve sunan 2024-2028 Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejimizi ilan ettik. Strateji belgemizde, İstanbul’un küresel bir kreatif merkez konumunu güçlendirecek program ve projeleri belirledik” diye konuştu.
Kreatif endüstriler, 54 milyon kişiye istihdam sağlıyor
Dünyada ekonomik yapıların teknoloji ve inovasyon ekseninde yeniden şekillendiği bir dönemden geçildiğini belirten Kacır, şunları söyledi: “Kreatif ekonominin sunduğu fırsatları doğru değerlendiren ülkeler; katma değerli büyümenin kapısını aralıyor, önemli bir rekabet avantajı elde ediyor. Gerçekleştirilen çalışmalar; kreatif endüstrilerin küresel ölçekte 54 milyon kişiye istihdam sağladığını, ekonomik büyüklüğünün 3 trilyon dolara yani dünya gayri safi yurt için hasılasının yüzde 3,7’sine tekabül ettiğini ortaya koyuyor.”
Kreatif endüstrinin, ihracatı çeşitlendirme, marka değerini güçlendirme ve uluslararası alanda görünürlüğü artırma noktasında stratejik bir imkân sunduğunu söyleyen Kacır, “Halihazırda kreatif endüstri başlıklarında ihracatımız 8,1 milyar doları aştı. Türkiye, film üretiminde dünyada 3. sıraya yükselerek, tüm dünyanın dikkatini çeken bir sıçrama gerçekleştirdi. Türk dizileri bugün 150’den fazla ülkede 1 milyarı aşkın izleyiciye ulaşıyor. 500 milyon doları aşan ihracat hacmiyle küresel ölçekte güçlü bir kültürel ve ekonomik etki oluşturuyor” ifadelerini kullandı.
“1 milyar TL Ar-Ge desteği sunduk”
Kreatif sektörlerin önemli bir parçası olan oyun sektöründe de güçlü ve etkin şekilde varlık gösterildiğini belirten Kacır, şöyle konuştu: “Milyar dolar değerlemeyi aşan 2 teknoloji girişimimiz oyun sektöründe faaliyet gösteriyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı olarak; ülke sathında gerçekleştirdiğimiz kalkınma seferberliğinde kreatif sektörlerin ekonomik potansiyelini harekete geçirecek program, proje, yeni teşvik ve destek modellerini devreye alıyoruz. TÜBİTAK eliyle ‘film, sinema, radyo, dizi, reklam, oyun, animasyon’ alanlarında 342 projeye, 781 bilim insanı ve gencimize 1 milyar TL Ar-Ge desteği sunduk. Girişimcilik Destek Programımız BiGG ile 20’den fazla yerli ve özgün oyun fikrinin ticarileşmesini sağladık.”
Bakan Kacır, yakın zamanda devreye alınacak Yerel Kalkınma Hamlesi Teşvik Programı kapsamında İstanbul’da; film platoları, dijital oyun merkezleri, sanat eserleri bankaları, sergi ve sanat galerileri, animasyon ve film merkezleri gibi yatırımlara destek olacaklarını belirtti. Kacır ayrıca, İstanbul, İzmir ve Ankara’da gerçekleştirilen sektörel haritalama çalışmalarıyla; işgücü profili, mekânsal kümelenme dinamikleri, destek mekanizmaları ve finansmana erişim imkânları gibi başlıklarda önemli veriler elde ettiklerini kaydetti. Kacır, bu kapsamlı araştırmaların, Türkiye’nin kreatif ekonomideki mevcut durumunu bütüncül bir bakış açısıyla analiz etmeyi sağladığını ve stratejik politika geliştirme süreçlerine değerli katkılar sunduğunu vurguladı.