ABD’de son yıllarda sağlıklı yaşam trendinin öne çıktığını belirten Melih İşliel, Türk gıda ürünlerinin; tazelik, lezzet ve besleyici değer açısından bu ihtiyaca cevap verecek nitelikte olduğunu söyledi
Türk gıda ihracatçıları, Amerika Birleşik Devletleri’ne 5 milyar dolarlık gıda ürünleri ihracatı hedefleri için büyük bir adım attığını açıkladı. ABD’nin ve dünyanın en büyük restoran ve gıda hizmetleri fuarlarından biri olan National Restaurant Association Show (NRA Show) 2025’e katılan ihracatçılar, Türk gıda ürünlerinin tanıtımını yaptığını belirtti. Ege İhracatçı Birlikleri çatısı altındaki 6 gıda birliğinin ortaklığında sürdürülen Turkish Tastes isimli TURQUALITY Projesi’nin son yıllarda ABD’de yükselen Akdeniz tipi beslenme alışkanlığının Türk gıda ürünleri ihracatına olumlu yönde yansıyabilmesi için yoğun bir tanıtım kampanyasının yürütüldüğüne dikkat çekti. Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Melih İşliel, ABD’de son yıllarda sağlıklı yaşam trendinin öne çıktığını, bu doğrultuda, Türk gıda ürünlerinin; tazelik, lezzet ve besleyici değer açısından tam da bu ihtiyaca cevap verecek nitelikte olduğunu vurguladı.
ABD’ye gıda ihracatı 1,8 milyar dolara ulaştı
Turkish Tastes Projesi başladıktan sonra proje kapsamındaki ürünlerde Türkiye’nin ABD’ye gıda ihracatının her yıl ortalama yüzde 6,5 artarak 1,8 milyar dolara ulaştığı bilgisini veren Melih İşliel, “Geçtiğimiz 5 yıllık dönemde Ege İhracatçı Birlikleri’nden ABD’ye gıda ihracatımız her yıl ortalama yüzde 12,5 arttı ve 458 milyon dolara ulaştı. ABD’ye gıda ihracatındaki artış hızımız Türkiye geneline göre iki kat oldu. Önümüzdeki yıllarda bu farkın daha da açılması için çaba göstereceğiz” diye konuştu.

“Temaslarımızın ticari bağlantıya dönüşmesini bekliyoruz”
NRA Show 2025’te Türk gıda ürünlerine gösterilen ilginin kendilerini bu fuarla ilgili daha büyük adımlar atmaya teşvik ettiğini vurgulayan İşliel, 2026 yılında NRA Show’a Türkiye’den Milli Katılım Organizasyonu yapmak için harekete geçtiklerini, NRA Show’un; New York Fancy Food ve Natural Products Expo West’ten sonra ABD’de üçüncü Türkiye Milli Katılım Organizasyonu yaptıkları fuar olmasını arzu ettiklerini paylaştı.
Şikago’da düzenlenen büyük çaplı fuarda ürünlerinin yoğun beğeni toplamasının ihracatçılar açısından son derece kıymetli bir gelişme olduğunu belirten İşliel, “Turkish Tastes Projemizde uzun süredir birlikte çalıştığımız Amerika Aşçılar Federasyonu (ACF) Geçmiş Dönem Başkanı Şef Thomas Macrina, Amerikan Şefler Akademisi Başkan Yardımcısı Şef Reimund Pitz ve Amerikan Aşçılık Federasyonu Şefi Don Zajac, Türk gıda ürünlerini kullanarak Amerikan damak tadına uygun lezzetler hazırladılar ve bu sunumlarla ziyaretçilerin ilgisini çekmeyi başardılar. Bu temaslarımızın ticari bağlantıya dönüşmesini bekliyoruz” ifadelerini kullandı.
“Bitki bazlı alternatiflerde talep yoğun”
NRA Show’un Türk gıda ihracatçıları açısından stratejik öneme sahip bir pazarda etkin tanıtım yapmak için büyük fırsatlar sunduğunu dile getiren İşliel, “ABD pazarı, yüksek kaliteye ve sertifikasyon süreçlerine önem veriyor. Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik ve bitki bazlı alternatifler konusunda yoğun talepleri var. Gelecek fuarlarda daha büyük alanlarda, interaktif tadım ve dijital gösterimlerle desteklenen sunumlar yapma konusunda geri dönüşler aldık. Türk mutfağının şef temelli etkinliklerle tanıtılması, kültürel etkiyi artırıyor ve ziyaretçilerin ilgisini çekiyor. Bu yöntemi artırarak devam ettireceğiz” diyerek sözlerini noktaladı.
EİB tarafından NRA Show’da bu yıl iki bin 300’den fazla katılımcının firma ürün ve hizmetlerini sergilediği 110’dan fazla ülkeden 53 binin üzerinde profesyonel ziyaretçiye ev sahipliği yaptığı belirtildi. Etkinliğin ana temaları arasında; Gıda sürdürülebilirliği ve çevre dostu çözümler, yapay zekâ destekli mutfak sistemleri, bitki bazlı ve fonksiyonel gıdalar, teknolojik mutfak ekipmanları, işletme optimizasyonu ve müşteri deneyiminin öne çıktığı aktarıldı.