Turizm sektörü, geçmişte geleneksel yapısıyla bilinirken bugün dijital dönüşümle bambaşka bir kulvara girmiş durumda. Bu dönüşümün öncülerinden biri Elektraweb Yazılım Grubu Başkanı Teoman İbili’ye göre, turizmde artık sadece oda satışı değil; veriyle işletme yönetimi dönemi başladı.
Otellerin tüm operasyonlarının tek çatı altında toplanması sayesinde artık yapay zekâ çözümleri de anlamlı verilerle beslenebiliyor. Özellikle atık takibi, enerji tüketimi ve tedarik zinciri gibi alanlarda sağlanan verimlilik, hem çevresel sürdürülebilirlik hem de operasyonel kârlılık sağlıyor.
“Yapay zeka dönüşümü daha da hızlandırdı”
Elektraweb Yazılım Grubu Başkanı Teoman İbili, teknolojiyle gelen veri dönüşümünü şu sözlerle özetledi:
“Turizm sektöründe verilerin etkin şekilde toplanması süreci yeni yeni şekillenmeye başladı. Daha önce otellerde detaylı ve kaliteli veri yoktu, ancak şimdi oteller, şehirler, hatta farklı ülkelerden misafirler büyük bir veri havuzunda toplandılar. Otellerdeki misafirler, satın alma işlemleri, enerji tüketimi ve atık yönetimi gibi işlemlerin her biri ayrı bir sistem olmasının yanında ortak bir noktada da toplanabiliyor. Bu dönüşüm aslında başladı ve yapay zeka, bu dönüşümü hızlandıran önemli bir faktör çünkü yapay zeka, tahmin yapabilmek için büyük veriye ihtiyaç duyar. Otelcilikte, veriler artık sistemlere entegre edilmekte ve yapay zeka sayesinde bu veriler daha verimli bir şekilde kullanılabiliyor” dedi.
“Veriyle işletme yönetimi dönemi başladı”
Elektraweb Yazılım Grubu Başkanı Teoman İbili, açıklamalarını “Örneğin, otellerdeki enerji tüketimi ve atık yönetimi, yapay zeka tarafından analiz ediliyor ve bu sayede enerji verimliliği artırılabiliyor. Türkiye’deki oteller de bu noktada önemli bir kaynak oluşturmuş durumda ve bu veriler kullanılarak, otellerin tüketim ve atık verileri daha etkin bir şekilde yönetilebiliyor. Ayrıca, bakanlıklarla yürütülen projeler sayesinde, otellerde oluşan anonim veriden istatistik veri oluşuyor, böylece daha sürdürülebilir bir turizm sektörünün temelleri atılıyor. Turizm artık sadece oda satışı değil; veriyle işletme yönetimi dönemi başladı. Veriyi toplayamayan, analiz edemeyen ve bunun üzerine yapay zekâ ile aksiyon alamayan işletmeler rekabetin dışında kalacak” diyerek devam ettirdi.
“Gelecek, veriyle şekillenen ama insanla anlam kazanan bir yapı olacak”
Bugün turizm yazılımlarında yapay zekâ sadece bir teknoloji trendi değil, adeta yeni bir çalışma arkadaşı haline geldi. Elektraweb olarak, bu dönüşümün tam kalbinde lduklarını dile getiren İbili, “Yapay zekâyı öncelikle otellerin iş süreçlerini sadeleştirmek ve hızlandırmak için kullanıyoruz. Örneğin, dinamik fiyatlandırma modelleri sayesinde doluluk oranlarına, rekabet koşullarına ve geçmiş verilere göre anlık fiyat güncellemeleri mümkün hale geldi. Bu, özellikle kâr maksimizasyonu açısından çok ciddi bir katkı sağlıyor. Yapay zekâ destekli öneri sistemleri sayesinde, otel misafirlerinin geçmiş tercihlerine göre hizmet sunabiliyor, memnuniyeti ciddi ölçüde artırabiliyoruz. Hatta bazı otellerde, misafir odaya girmeden önce tercih ettiği oda sıcaklığı, içecek ya da yastık tipi hazır hale geliyor. Geleceğin turizmi, veriyle şekillenen ama insanla anlam kazanan bir yapı olacak” ifadelerinde bulundu.