Pazartesi, Eylül 15, 2025

Öncel: İndirimler enflasyona karşı satışları canlandırdı

Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında gerçekleştirdiği ağustos ayı anketinin sonuçları açıklandı. Anketi değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, temmuz ile kıyaslandığında ağustos ayında adet satışlarında ve ciroda hareketlilik olduğunu söyledi. Nakit akışını bir şekilde sürdürmek isteyen markaların cazip indirim kampanyalarının ihtiyaç sahipleri için önemli bir fırsat sunduğunu belirten Öncel, “Hane halkının bütçesinde yer olmadığı için hazır giyim ve ayakkabıda satışların ancak yüksek indirimlerle harekete geçmesi enflasyonla mücadeleye de katkı veriyor. Ağustos ayında yıllık TÜFE yüzde 32,95 olmasına rağmen giyim ve ayakkabıda yıllık fiyat artışı yüzde 9,49’a indi. Ana harcama gruplarında giyim ve ayakkabı hariç yıllık TÜFE’de tek hane bir yana, yüzde 20’nin altını gören başka bir kategori bulunmuyor” açıklamasında bulundu.


“Perakendeci maliyetle fiyat baskısı arasında sıkışıp kaldı”

Ağustos ayında, temmuz ayına kıyasla üç markalarından ikisinin satış adetleri ve cirolarında artış yaşandığını belirten Öncel, “Artış temel olarak indirim kampanyalarından kaynaklanıyor. Giyim ve ayakkabı markalarımızın yüzde 65’i ağustos ayı cirolarının en az yüzde 40’ını, yüzde 44’ü ise cironun en az yüzde 60 ve üzerini indirimli satışlardan elde etti. Cironun yüzde 81 ve üzerini indirimlerden elde eden üyelerimizin oranı ise yüzde 23’ü buluyor. Ağustos ayında adet satışları ve cirolardaki artışı Merkez Bankası verilerinden de takip edebiliyoruz. Merkez Bankası verilerine göre, giyim ve ayakkabıda temmuz ayında 110,2 milyar lira olan kartlı harcama tutarının ağustosta 131,1 milyar liraya, işlem adedinin de 64,5 milyondan 75,1 milyona ulaştığını görüyoruz. Yemekte ise temmuzda 114,9 milyar lira olan kartlı harcama tutarı ağustosta 149,1 milyar liraya, işlem adedi 220,1 milyondan 274,5 milyona çıkıyor. Daha önce de altını çizdiğim gibi bu artış, nakit akışını sürdürmek isteyen ve yüksek faizle kredi kullanmayı tercih etmeyen markaların kârlılığı tamamen ikinci plana itmesinden kaynaklanıyor. Nitekim üyelerimizin yüzde 72’si, yani neredeyse her dört markadan üçü ağustostan ağustosa yıllık ciro artışının TÜFE’nin altında kaldığını beyan ediyor. Bu da bize perakendecinin maliyetle fiyat baskısı arasında sıkışıp kaldığını gösteriyor” ifadelerinde bulundu.


“Maliyetlerin aşırı artışı sektörde kırılganlığı artırıyor”

Alım gücü düşen yerli müşterinin gıda ve eğitim gibi zorunlu harcamalar dışındaki giderlerinde kısıntıya gittiğini söyleyen Öncel, sözlerini şöyle tamamladı: “BMD üyelerinin yaklaşık yarısını giyim ve ayakkabı markaları oluşturuyor. Fiyatlar Avrupa’dan bile pahalı olduğu için yabancıya satışlar da iki yıl öncesine göre yarı yarıya azaldı. Hazır giyim ve ayakkabıda satışlar ancak yüksek indirimlerle harekete geçebiliyor. Bu durum enflasyonla mücadeleye de katkı veriyor. Ağustos ayında yıllık TÜFE yüzde 32,95 olmasına rağmen giyim ve ayakkabıda yıllık fiyat artışı uzun bir aradan sonra yüzde 9,49’la tek haneye indi. Ana harcama gruplarında giyim ve ayakkabı hariç yıllık TÜFE’de tek hane bir yana, yüzde 20’nin altını gören başka bir kategori bulunmuyor. Ancak kira, hammadde ve işçilik başta olmak üzere yüksek maliyet sorunu devam ediyor. Maliyetlerdeki aşırı artış sektörde kırılganlığı da artırıyor. Markalı perakendenin yeniden sağlıklı bir yapıya kavuşabilmesi için Borçlar Kanunu’nda mülk sahibine tanınan ‘sebepsiz fesih’ hakkının ve hammadde ve ara mal ithalatında ilave gümrük vergileriyle referans fiyat uygulamasının kaldırılması başta olmak üzere sektörü destekleyecek önlemlerin hızla devreye alınması gerekiyor.”

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM