KPMG’nin 25’incisini yayımladığı ‘Küresel Otomotiv Yöneticileri’ anketi, sektörün derin bir dönüşüm sürecinde olduğunu ve önümüzdeki on yılda oyunun kurallarını belirleyecek liderlerin bugünden şekillenmeye başladığını ortaya koyuyor. Araştırmaya göre otomotiv yöneticilerinin yüzde 36’sı, önümüzdeki üç yıl içinde şirketlerinin iş modeli, ürünleri veya operasyonlarının tamamen dönüşeceğini söylüyor. Şirketlerin yüzde 68’i, tedarik zincirlerini aktif olarak yeniden yapılandırırken yüzde 77’si, stratejik ittifaklar ve ortaklıkların ya katkıda bulunduğunu ya da iş büyümesi için önemli olacağını söylüyor. Ayrıca otomotiv liderleri, diğer sektör temsilcilerine göre 5 kat daha fazla müşteri memnuniyetini uzun vadeli kârlılık için kritik olduğunu ifade ediyor.
Otomotiv şirketlerinin yüzde 86’sı da yapay zekâ ve yeni teknolojilere ciddi yatırımlar yapıyor. Yöneticiler, bu yatırımlar sayesinde verimlilik artışı, tedarik zinciri optimizasyonu, daha iyi müşteri deneyimi ve daha akıllı AR-GE gibi birçok alanda ilerleme bekliyor. Buna karşın teknolojik dönüşümü en büyük tehdit olarak gören yöneticilerin sadece yüzde 20’si bu dönüşüme gerçekten hazırlıklı olduğunu söylüyor. İşte bu hazırlık açığı, hızla büyüyen risklerin kaynağı olarak görülüyor. Üstelik otomotiv değer zincirinde dijital sistemler ve iş ortaklarının sayısı arttıkça riskler de çeşitleniyor.

“Yol zorlu ama fırsatlarla dolu”
Rapor hakkında değerlendirmede bulunan KPMG Türkiye Denetim ve Güvence Hizmetleri Şirket Ortağı, Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli, “Otomotiv sektörü sürekli bir dönüşüm içinde. Ancak sektörde daha önce bu kadar yoğun ve aynı anda değişimler yaşanmamıştı. Son on yılda, elektrikli ve yazılım tabanlı araçların yükselişi, araç üretiminin kurallarını tamamen değiştirdi. Tasarımlar değişti, inovasyon hızı arttı, donanım ve yazılım arasındaki sınırlar bulanıklaştı. Bugünün üreticileri artık yalnızca mühendis değil aynı zamanda geliştirici. Tabii dijitalleşme bu tablonun sadece bir kısmı. Maliyet baskıları, jeopolitik belirsizlikler, tedarik zincirindeki kırılganlıklar ve hızla değişen müşteri beklentilerinin sektörde sürekli bir baskı oluşturduğunu da gözlemliyoruz. Bu nedenle sektör liderleri artık değişime ayak uydurmakla kalmıyor, bunun yanı sıra değişimi kendi lehlerine de kullanıyor. Evet yol zorlu, fakat liderlik cesaretini gösterenler için fırsatlarla dolu” açıklamasında bulundu.
Dönüşümün liderleri için beş adım
Başarılı otomotiv şirketlerinin izlediği stratejiyi beş maddede özetleyen KPMG raporunda dönüşüme öncülük etmenin önemine dikkat çekiyor. Bu doğrultuda amacın artık en büyük olmak değil karlı büyümede lider olmak olduğunu belirtiyor. Öte yandan şirketlerin uzun vadeli başarı için stratejik ve hızlı hareket etmenin gerekliliğine vurgu yapıyor. İkinci olarak, yapay zeka ve dijital altyapının artık rekabette fark yaratmanın temel unsur olduğu belirtilerek teknolojiyi yönetmenin önemine dikkat çekiliyor. Üçüncü olarak, müşteri verilerini doğru yönetmenin ve kişiselleştirilmiş deneyim sunmanın kritik önem taşıdığı aktarılıyor. Dördüncü sıralamada ise baskı altında yol almanın ilerlemeye teşvik ettiği belirtilerek jeopolitik risklerin ve bölgesel farklılıkların şirketlerin stratejilerini yeniden gözden geçirmesinde önem taşıdığı ifade ediliyor. Son olarak birlikte başarmanın gizli gücüne değinilerek geleceğin liderlerinin, iş birliği yapmayı bilen, ekosistemleri etkili yönetebilen şirketler olacağı aktarılıyor.