Cumartesi, Eylül 27, 2025

Otomotivde dengeler ‘yeni gümrük vergisi’ ile değişecek

Resmî Gazete’de yayımlanarak 22 Eylül 2025’te duyurulan ve Kasım sonu gibi yürürlüğe girecek olan yeni gümrük vergisi düzenlemesi, ithal otomobil fiyatlarında önemli değişikliklere neden olacak. Bazı ülkeler için tarihi indirimler kapıda iken, Türkiye pazarının en önemli oyuncularından bazıları için ise adeta bir vergi şoku yaşanmış oldu. Konuyla ilgili önemli tespitlerde bulunan LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik, “Analizlerimizde görüldüğü gibi, AB ülkeleri pazarın büyük bir kısmını oluşturuyor ve bu düzenlemeden etkilenmiyor. Ancak vergi avantajı kazanan Çin ve ABD menşeli araçların pazar payları artacak, ABD’nde üretilen premium araçların gelişi hızlanacak” diye konuştu.


Hangi modeller ucuzlayacak, hangileri zamlanacak?

LenaCars’ın Genel Müdürü Nazik, vergi oranlarındaki bu değişimin, Türkiye’de satılan birçok popüler markayı ve modeli doğrudan ilgilendirdiğine dikkat çekti. Yeni düzenlemenin ABD ve Çin’in yüzünü güldüreceğini aktaran Nazik, ABD, önceden yüzde 70 gibi ezici bir vergi yükü altında olan ABD menşeli araçlar için adeta tabiri caizse bir piyango vurdu. Toplam vergi oranının yüzde 30-yüzde 35 bandına gerilemesiyle birlikte BMW X Serisi, Mercedes GLE/GLS, Ford Mustang, Jeep’in lüks modelleri gibi araçlarda ciddi fiyat avantajları doğması bekleniyor. Çin: Türkiye pazarını domine etmeye başlayan Çin markaları için de çifte bayram var. Yüzde 50’ye varan toplam vergi oranları, yeni düzenleme ile yüzde 35-yüzde 40 seviyesine iniyor. Bu indirim, zaten agresif bir fiyat politikası izleyen Chery, MG, Jaecoo gibi markaların elini daha da güçlendirecek ve pazar paylarını artırmalarına yardımcı olacak” dedi.


“En büyük kaybı Japon otomobilleri yaşayacak”

Öte yandan düzenlemenin bazıları için fırsat yaratırken, bazıları içinse soğuk duş etkisi yarattığını aktaran Nazik, en büyük mağdurun Japonya olduğunu söyleyerek, Değişimin en büyük mağduru şüphesiz Japonya oluyor. Yüzde 10 gibi oldukça avantajlı bir gümrük vergisine sahip olan Japon menşeli araçların vergisi, yüzde 25-30 artışla yüzde 35-yüzde 40 seviyelerine yükseldi. Bu üç kattan fazla artış, Türkiye’de çok sevilen Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Subaru gibi markaların modellerinde kaçınılmaz fiyat artışlarını beraberinde getirecek. Meksika ve Afrika’dan gelen ve yüzde 10’luk vergi diliminde olan Audi Q5 (Meksika) ve Volkswagen Polo (Güney Afrika) gibi modeller de artık yüzde 35’i aşan yeni vergi oranlarıyla karşı karşıya kalacak. Bu durum, bu modellerin fiyat etiketlerine zam olarak yansıyacak” ifadelerinde bulundu.


“Araç ithalatındaki dengeler uzun vadede değişiyor”

Vergi düzenlemesinin ithalat pazarındaki tüm dengeleri değiştirecek güce sahip olduğunu belirten Nazik, “AB ülkeleri (Almanya, Fransa vb.) pazarın büyük bir kısmını oluşturuyor ve bu düzenlemeden etkilenmiyor. Vergi avantajı kazanan Çin ve ABD menşeli araçların pazar payları artacak, ABD’nde üretilen premium araçların gelişi hızlanacak. Japon markalarının ise ya fiyat artışına giderek satışlarında düşüş riskiyle karşılaşması ya da Türkiye’ye Avrupa fabrikalarından araç getirme gibi alternatif stratejiler geliştirmesi. Sonuç olarak, Kasım sonundan itibaren otomobil almayı düşünen tüketicilerin bu yeni vergi denklemini dikkatle incelemesi gerekiyor. Piyasada yaşanacak bu dalgalanma, önümüzdeki dönemin en çok konuşulan konusu olmaya aday” açıklamasını yaptı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM