Ankara Sanayi Odası (ASO) ile Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) iş birliği ile düzenlenen ‘KOBİ’ler İçin Destek ve Dönüşüm Programları Bilgilendirme Toplantısı’, KOSGEB Başkanı Ahmet Serdar İbrahimcioğlu, ASO Başkanı Seyit Ardıç ve ASO Üyesi sanayicilerin geniş katılımıyla yapıldı.
Toplantının açılışında konuşan ASO Başkanı Seyit Ardıç, verimliliğin artık sadece bir üretim kriteri değil; rekabetin, kârlılığın ve sürdürülebilir kalkınmanın da anahtarı olduğunu söyledi. Başkan Ardıç, şu ifadelerde bulundu: “Son dönemde yapılan bir çalışmaya göre, çalışan başına katma değer artışında Türkiye’nin performansı, maalesef dünya ortalamasının gerisinde kalmıştır. 2003-2017 döneminde Türk sanayisinde çalışan başına katma değer yıllık ortalama yüzde 3,25 artarken, 2017-2023 döneminde yüzde 0,35 oranında bir verimlilik kaybı yaşandı. Oysa bizimle aynı gelir grubundaki ülkelerde bu oran 2003-2017 arasında yüzde 4,25, 2017–2023 döneminde ise yüzde 2,47 artış seviyesinde. Dünya genelinde bir yavaşlama var, ama Türkiye bu yavaşlamayı çok daha sert yaşıyor; verimlilik artışından, verimlilik kaybına geçiyoruz. Yani üretim yapıyoruz, ama her geçen yıl daha az katma değer üretiyoruz. Artık rakiplerimizle fiyat üzerinden değil, verimlilik üzerinden rekabet etmemiz gerekiyor. Üretim gücünü büyütmenin yolu, daha fazla kaynak harcamaktan değil, aynı kaynakla daha fazla değer yaratmaktan geçiyor.”

“Daha akıllı, temiz ve verimli üretmek gerekiyor”
Veriye dayalı, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu döngüsel üretim modellerinin Türk sanayisinin rekabet gücünü belirleyen en temel faktörler haline geldiğini dile getiren Ardıç, “Artık sadece üretmek yetmiyor; daha akıllı, daha temiz ve daha verimli üretmek gerekiyor. Dünya artık sadece ne kadar ürettiğimizle değil, nasıl ürettiğimizle ilgileniyor. Enerji tüketiminden ham madde kullanımına, atık yönetiminden tedarik zincirine kadar her adımda sürdürülebilirlik ölçülüyor” dedi.
Dijitalleşmenin firmalar açısından, üretimde verimliliğin, rekabet gücünün ve sürdürülebilirliğin temel şartı olduğunu ifade eden Ardıç, küresel çetin rekabet koşullarında, dijital teknolojileri iş süreçlerine entegre eden işletmelerin hem maliyet avantajı elde ettiklerini hem de pazarlarını genişletme fırsatı bulduklarını söyledi. İkiz dönüşümün tüm dünyayı etkisi altına aldığına dikkat çeken Ardıç, “Enerji izleme sistemleri, akıllı üretim teknolojileri, atık geri kazanım çözümleri ve karbon izleme yazılımları gibi birçok temel altyapı unsurunun sanayimize entegre edilmesi, kritik önemde. KOSGEB başta olmak üzere destek kuruluşlarımızın ulusal politikalar doğrultusunda bu dönüşümü etkin bir şekilde desteklemesi ve yönlendirmesi, reel sektörün temel beklentisi” dedi.
“Yüksek katma değerli sanayi yatırımlarını önceliklendirmeliyiz”
Başkan Ardıç, bu kapsamda yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: “Verimlilik odaklı teşvik sistemine geçmemiz, KOBİ’lerimizin dijital dönüşümünü hızlandırmamız, Ar-Ge’ye dayalı üretimi yaygınlaştırmamız, yüksek katma değerli sanayi yatırımlarını önceliklendirmemiz gerekiyor.” Türkiye’nin Dünya Rekabet Edebilirlik Endeksi’nde 2021 yılında 51. sırada iken 4 yılda 15 basamak gerileyerek 2025 yılında 69 ülke arasında 66. sırada yer aldığının altını çizen Ardıç, “Bu tablo, rekabet gücümüzde ciddi bir zayıflama yaşandığını ve yapısal bir rekabet sorunumuzun bulunduğunu açıkça gösteriyor” dedi. Ekonomik büyümenin ve istihdamın temel direği olan KOBİ’lerin, ikiz dönüşüm ve verimlilik yatırımlarında en çok finansman güçlüğü yaşadıklarını ifade eden Ardıç, “Özellikle makine-teçhizat, yazılım ve nitelikli personel giderlerinin destek üst limitlerinin yetersiz kaldığı ifade ediliyor. Bu noktada, KOSGEB’in sunduğu destek modellerinin daha yüksek oranlı, daha esnek ve piyasa koşullarına duyarlı hale getirilmesi gerektiğine inanıyoruz” diye konuştu.

KOSGEB’in yeni vizyonu: yalın, erişilebilir ve dijital
KOSGEB Başkanı Ahmet Serdar İbrahimcioğlu, konuşmasında kurumun yeni dönem vizyonunu paylaşarak, sanayisi gelişmiş illerden başlayarak tüm ülke genelinde “Destek ve Dönüşüm” bilgilendirme toplantılarını gerçekleştirmeyi hedeflediklerini ifade etti. İbrahimcioğlu, KOSGEB’in 2028 yılına kadar uzanan stratejik planı ve hedeflerinin paylaşıldığı bu toplantılarda, yeni dönem KOSGEB stratejisi olarak belirlenen “destekle ve dönüştür” yaklaşımı doğrultusunda yeniden yapılandırılan destek programlarına ilişkin detayları aktardı. “KOSGEB olarak vizyonumuzu ‘yalın, erişilebilir ve dijital bir kurum olmak’ üzerine inşa ettik” diyen İbrahimcioğlu, destek mekanizmalarını yalnızca kuruluş aşamasında değil, işletmelerin büyüme ve küresel ölçekte gelişim süreçlerinde de yanlarında olacak şekilde tasarladıklarını vurguladı.