Perşembe, Ekim 16, 2025

Markalara eylülde soğuk duş

Reel satışları yılbaşından bu yana genel olarak daralma eğilimi gösteren markalı perakendenin adet satışı ve cirolarında eylül ayında sert düşüş yaşandı. Okul sezonu ve kışa hazırlık dönemi olmasına rağmen eylül ayı satışlarında görülen düşüş, perakende çevrelerinde ‘soğuk duş’ etkisi yarattı. Bu kapsamda Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında gerçekleştirdiği eylül ayı anketinin sonuçlarını değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, cazip indirim kampanyaları sayesinde ağustos ayında adet satışı ve cirolarda hareketlilik olduğunu hatırlattı. Eylül ayında ise hemen hemen tüm kategorilerde adet satışı ve cirolarda daralma yaşandığını söyledi.


Ciro kaybı yaşayan marka oranı yüzde 56’ya ulaştı

Verilere göre, markaların yüzde 56’sında ciro kaybının yaşandığını yüzde 72’sinde ise adet satışlarının azaldığını belirten Öncel, satışlardaki daralmanın giyimde yüzde 78, ayakkabıda yüzde 75, kozmetik ve yeme-içme kategorilerinde ise yüzde 83 seviyelerine ulaştığını aktardı. Öncel, “BMD anketinin sonuçları ile Merkez Bankası’nın verileri arasında tam bir paralellik bulunuyor. Merkez Bankası verilerine göre, giyim ve ayakkabıda ağustos ayında 133,3 milyar lira olan kartlı harcama tutarının eylülde 121,3 milyar liraya gerilediğini görüyoruz. Aynı dönemde kartlı harcama yemekte 149,8 milyar liradan 119,8 milyar liraya, sağlık kozmetikte 79 milyar liradan 69,4 milyar liraya geriledi. İşlem adedinin ise giyim ayakkabıda 76,1 milyondan 64,3 milyona, yemekte 276,3 milyondan 234,5 milyona, sağlık kozmetikte 55,6 milyondan 47,9 milyona gerilediği dikkat çekiyor. Diğer taraftan markalarımızın yüzde 73’ü, yani neredeyse her dört markamızdan üçü, eylülden eylüle ciro artışının TÜFE’nin altında kaldığını beyan ediyor. Yine eylülden eylüle baktığımızda giyim markalarının yüzde 52’sinin adet satışında düşüş görünüyor. BMD üyelerinin yaklaşık yarısını giyim ve ayakkabı markaları oluşturuyor. Giyim ve ayakkabıda yıllık enflasyonun tek haneye inmesine rağmen satışlardaki sert daralma bize markalı perakendede soğumanın hızlanarak devam ettiğini gösteriyor” ifadelerinde bulundu. 


Sebepsiz fesih hakkının kaldırılması gerekiyor

Öncel, satışlardaki daralmaya rağmen kira, ham madde ve işçilik başta olmak üzere yüksek maliyet sorununun devam ettiğinin altını çizdi. Maliyetlerdeki aşırı artış sektörde kırılganlığı artırdığını belirten Öncel, “Sektörün sağlıklı bir yapıya kavuşabilmesi için Borçlar Kanunu’nda mülk sahibine tanınan ‘sebepsiz fesih’ hakkının kaldırılması, ham madde ve ara mal ithalatında ilave gümrük vergileriyle referans fiyat uygulamasının gözden geçirilmesi başta olmak üzere sektörü destekleyecek önlemlerin hızla devreye alınmasını bekliyoruz” dedi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM