İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Ankara’da bakanlıklarla yapılan görüşmeler sonucunda acentelik yönetmeliğinde sektörün taleplerini yansıtan önemli düzenlemelerin kabul edildiğini açıkladı
İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi’nin ekim ayı 37’inci olağan meclis toplantısı, Meclis Başkanı Argun Gündüç’ün yönetiminde, Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk ile meclis üyelerinin katılımıyla gerçekleşti. Toplantıda konuşan DTO Yönetim Kurulu Başkanı Öztürk, 7-8 Ekim tarihlerinde Ankara’da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı nezdinde yürütülen yoğun görüşmelere dair kapsamlı bilgiler verdi.
Ankara ziyaretleri kapsamında bakanlıklarla yaptığı görüşmelerin sonuçlarını aktaran Başkan Öztürk, “Uzun süredir üzerinde çalıştığımız acentelik yönetmeliğiyle ilgili önemli gelişmeler var. Biz taslak bir çalışma hazırlamıştık ve görüşlerimizi ilettik. Taslaktaki tüm maddeler, merkez tarafından uygun bulundu. Ankara’dan aldığım son bilgiye göre değerlendirmeler neredeyse tamamlandı ve bizim önerdiğimiz tüm maddeler kabul edildi. Özellikle üzerinde önemle durduğumuz eğitim şartı, acentalık ücretleri, sınırlı yetkili acente ücretleri, yat acentalığı kapsamı, boğazlardaki acentalık durumu ve ilgili cezai hükümler gibi pek çok konuya dair kapsamlı ve sektörün görüşlerini yansıtan bir düzenleme ortaya çıktı” dedi.
“Ege’de çekek ve bakım kapasitesini artırma çalışmaları sürüyor”
Ege Bölgesi’nde çekek ve bakım olanaklarının çok sınırlı, marinaların ise hem kapasite hem fiyat açısından yetersiz olduğunu söyleyen Öztürk, alternatif çözümlerin şart olduğunu dile getirdi. Öztürk, Kıyı Yapıları Genel Müdürü Salih Tanbey ile görüşmemizde, yıllardır çözülemeyen çekek yeri ve barınma alanları sorununu gündeme getirdik. Güzel bir örnek olarak Bodrum-Milas Ören’de kooperatif olarak başlayan ve yatırım süreciyle şekillenen bir proje var. Burada birçok tekneye çekek, bakım ve barınma imkânı sağlanıyor. Tersan Tersanesi’nin katkılarıyla yürütülen bu model gerçekten örnek teşkil ediyor. Benzer bir proje de Fethiye Kızılot’ta planlanıyor. Bölgemizde Çandarlı Çaltılıdere projesi de devam ediyor. Altyapı tamamlandı, üstyapı çalışmaları sürüyor fakat yönetim değişiklikleri süreci yavaşlatıyor. Bu yatırımlar, Ege Bölgesi’nin çekek ve tamir sorunlarına çözüm açısından çok önemli” açıklamasında bulundu.

“Gemi kaynaklı çevre kirliliği cezaları çoğu zaman orantısız oluyor”
Ankara’daki ikinci günde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile görüşmelerde bulunduklarını aktaran Öztürk, “Sektörümüzü ilgilendiren konularda detaylı görüş alışverişinde bulunduk. Özellikle çevre cezaları konusunda ciddi mağduriyetler yaşanıyor. Gemi kaynaklı çevre kirliliği nedeniyle uygulanan cezalar çoğu zaman orantısız ve sübjektif olabiliyor. Bu uzun süredir süregelen sorunları bir kez daha dile getirdik. Özellikle groston başına uygulanan çevre cezaları konusu, ilk kez bu kadar açık ve samimi bir şekilde gündeme geldi. Bu cezalardaki hesaplama sisteminin revize edilmesi gerektiğini uzun zamandır talep ediyoruz. Toplantıda bu yönde bir irade hissettim, ancak revizyonun nasıl yapılacağı ve sürecin nasıl işleyeceği henüz netleşmedi” diye konuştu.
“Yeni yönetmelikle birlikte 10 gün kuralı 12 güne çıkıyor”
Günübirlik teknelerin atık yönetimiyle ilgili yaşanan sıkıntıları ve bu konuda yapılacak yeni düzenlemelere dair güncel gelişmeleri paylaşan Öztürk, “Mevcut yönetmeliğe göre tekneler her 10 günde bir atıklarını vermek zorunda. Tekne yeni bir sefere çıkacaksa, 10 gün dolmamış olsa bile sefere çıkmadan önce atığını vermesi gerekiyor. Bu cezalar 300 bin TL’ye kadar çıkabiliyor. Bu durum uygulamada ciddi mağduriyetler yaratıyor. Üstelik bu işin bir de başka boyutu var. Atıklar alınıyor, evrak düzenleniyor ama o atıkların bazı bölgelerde tekrar denize döküldüğünü herkes biliyor. Çünkü özellikle küçük beldelerde arıtma tesisleri yetersiz kalıyor. Kuşadası’nda, Çeşme’de, Bodrum’da bu sorunu çok net görüyoruz. Bu konuyu ilgili makamlara ilettik. Yeni yönetmelikle birlikte artık 10 gün kuralı 12 güne çıkıyor. En önemlisi de sefere çıkmadan önce atık verme zorunluluğu kaldırılıyor. Yani 12 gün dolmadıysa, tekne sefere çıkarken atık vermek zorunda olmayacak. Bunun yerine yeni bir sistem geliyor. Atık tankınızın yüzde 80’i dolmadıysa, atık vermenize gerek kalmayacak. Elbette bu doluluk oranını gösterecek bir sistem teknede bulunmak zorunda olacak. Dijital olabilir, manuel olabilir, ama Sahil Güvenlik istediğinde bu göstergenin neyi gösterdiğini görebilecek. Bu yeni sistem günübirlik tekneler için çok büyük bir kolaylık sağlayacak. Çünkü eski düzenlemede ceza almadan faaliyet göstermek neredeyse imkânsız hale gelmişti” ifadelerinde bulundu.