PwC’nin “Efsane Cuma Dosyası”na göre Türkiye’deki tüketiciler, ortalama 320 euro harcama yapmayı planlarken, taksit seçeneği vatandaşı alışverişe teşvik ediyor
PwC, “Efsane Cuma Dosyası 2025” araştırmasını yayınladı. İki yıldır düzenli yapılan araştırma kasım ayı indirim dönemindeki tüketici davranışlarını ortaya koydu. Rapor, Fransa, Almanya, İtalya, İrlanda ve Türkiye’yi kapsayan, 18-65 yaş arası Türkiye’den 2 bin, toplamda 10 bin katılımcı ile ikinci kez gerçekleştirildi. Efsane Cuma Dosyası’na göre tüketicilerin yüzde 87’si efsane cuma indirim dönemlerinde alışveriş planlamasına rağmen kararı fiyat ve güven belirledi. Tüketicilerin yüzde 53’ü bu dönemde ilk defa alışveriş yaptığı markadan tekrar alışveriş yapmaya olumlu bakarken sosyal medya ve televizyon reklamları ile fenomenlerin etkisi arttı. Türkiye’de tüketicilerin yüzde 31’i sosyal medya akışındaki reklamları takip ettiklerini belirtti. Rapora göre, Türkiye, yapay zekâ kullanımını Avrupa’ya kıyasla daha hızlı benimsedi. Tüketicilerin alışveriş yaparkenki harcama planı Avrupa’da 268 euro olurken Türkiye’de bu rakam 320 euroyu buldu. Katılımcıların yüzde 43’ü taksitli alışveriş yapmayı planlarken tüketiciye sunulan “şimdi al, sonra öde” gibi ödeme planları, satın alma potansiyelini artırdı.
Yeni yıl hediyeleri kasımda alınıyor
Türkiye’de alışverişte yüzde 52 yetişkin giyim, yüzde 36 ile elektronik ve teknoloji ve yüzde 30 ile çocuk giyim ile öne çıkan kategorilerden oldu. Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 82’si efsane cuma veya kasım ayı indirimlerinde yeni yıl hediyelerinin tümünü veya bir kısmını almayı planladığını dile getirdi. Araştırma bulgusu olarak stok eksikliği, yüzde 26 ile Türkiye’de alışveriş deneyimini en olumsuz etkileyen faktörler arasından öne çıktı.
Türkiye’de araştırmaya katılan katılımcıların yüzde 60’ı bu yıl harcamaları konusunda daha dikkatli ve planlı olduğunu belirtti. Bu oran 2024 yılında yüzde 53’te kalmıştı. Bu artış, tüketicilerde bütçe bilincinin arttığını gösterdiği gibi ekonominin de tüketici davranışlarını etkilediğini ortaya koydu. Araştırmada “gerçek bir fırsat yakaladığıma inanmıyorum” diyenlerin oranı ise yüzde 25’ten yüzde 20’ye düştü.

“Yol gösterici içgörüler sunuyor”
PwC Türkiye Şirket Ortağı ve Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektörü Lideri Cihan Harman, markaların tüketici beklenti ve taleplerini doğru analiz edip buna uygun davranmalarının rekabet avantajı sağladığını dile getirdi. Tüketici araştırmalarının markalara yön verebileceğini belirten Harman, “Efsane Cuma Dosyası 2025 çalışmamız, tüketicinin bu indirim dönemine yönelik tutumlarını, alışveriş motivasyonlarını, harcama eğilimlerini ve memnuniyetini etkileyen kilit faktörleri ortaya koyarak perakende ve ilişkili tüm sektörler için yol gösterici içgörüler sunuyor” dedi.
