İstanbul Ticaret Odası 51 No’lu Ayakkabı ve Ayakkabı Yan Sanayi Ürünleri Meslek Komitesi, çalışma toplantısı gerçekleştirdi. Türk ayakkabı yan sanayisinin küresel rekabet gücü ve yapısal dönüşüm stratejileri masaya yatırıldığı toplantıda Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Sait Salıcı, “Ucuz işçiliğe dayalı büyüme modeli miadını doldurmuştur; 2026, ‘Made in Türkiye’ imzasını ‘Designed in Türkiye’ gururuyla birleştirdiğimiz bir yıl olacak” dedi. Salıcı, dayanıklılığın ancak dönüşümle taçlandığında kalıcı olacağını belirterek, Avrupa’nın üretimi bırakmak yerine akıllıca bir tercihle üretim biçimini değiştirdiğini ve Türkiye’nin de bu ‘stratejik yükseliş’ yolunu seçmesi gerektiğini vurguladı.
“Dönüşüm şart”
Toplantıda konuşan AYSAD Başkanı Salıcı, 2023-2025 döneminin küresel maliyet artışları ve daralan talep ile tüm emek yoğun sektörler için gerçek bir ‘dayanıklılık testi’ olduğunu dile getirdi. Bu sürecin geçici bir dalgalanma değil, küresel ekonomideki yapısal bir eşik olduğunu vurgulayan Salıcı, dernek olarak fırtınalı dönemde durmadıklarını, ticaretin nabzını tuttuklarını belirtti. Salıcı, dayanıklılığın ancak dönüşümle taçlandığında kalıcı olacağını belirterek, Avrupa’nın üretimi bırakmak yerine akıllıca bir tercihle üretim biçimini değiştirdiğini ve Türkiye’nin de bu ‘stratejik yükseliş’ yolunu seçmesi gerektiğini dile getirdi.

Yeni modelde nitelik önem kazanıyor
Ayakkabının artık sadece bir ürün değil, bir teknoloji nesnesi, sürdürülebilirlik beyanı ve bir marka hikâyesi olduğunun altını çizen Salıcı, geleceğin ayakkabı sektöründe tasarım odaklılığın merkeze alınacağını ve 3D tasarım ile dijital prototiplemenin standart hale geleceğini ifade etti. Dijitalleşmenin bir lüks değil hayatta kalma şartı olduğunu belirten Salıcı, yeşil dönüşümün pazara giriş bileti sayıldığı bu yeni dönemde, veriyi kullanan ve karbon ayak izini yöneten firmaların ayakta kalacağını söyledi. Salıcı, “Sektörün temel hedefi, ‘Made in Türkiye’ imzasını, tasarım gücüyle birleştirerek küresel vitrinde en ön sırada yer almak olmalıdır” dedi.
“Deri ihracatının yarısını ayakkabı sektörü oluşturuyor”
Toplantının açılışında konuşan Laleli Sanayici ve İş İnsanları Derneği Başkanı ve İstanbul Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyesi Gıyasettin Eyyüpkoca, sektör ihracatına dair verileri paylaştı. Deri ihracatının yaklaşık yarısını ayakkabı sektörünün oluşturduğunu ifade eden Eyyüpkoca, “Deri ihracatı 1,34 milyar dolar civarında gerçekleşti ve bu rakamın yaklaşık yarısını ayakkabı sektörü oluşturuyor. Geçen yıla oranla deri ve deri mamulleri ihracatında yüzde 5, ayakkabı ihracatında ise yüzde 10’luk bir azalış yaşandı. Ancak Irak, Almanya ve İtalya gibi geleneksel pazarların yanı sıra Orta Asya ve Balkanlar’da yakalanan ivme bizler için sevindirici bir gelişme” ifadelerini kullandı.
