Cumartesi, Aralık 27, 2025

“Görünüm, liderlikte kısa yol işlevi görüyor”

Kurumsal temsilin görünmez ama en güçlü dili olan “giyim ve dış görünüm”, yöneticilerin etkisini sanıldığından çok daha fazla belirliyor. Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı, yöneticilerin sadece organizasyonlarını yönetmekle kalmadığını, aynı zamanda kurumun dışarıya açılan yüzü olduklarını vurgulayarak ‘Görünüm, bilginin ilk onayıdır’ ifadeleriyle kritik bir gerçeğin altını çizdi. Doç. Dr. Saygılı, yöneticilerin temsil gücünü anlatırken yıllardır üzerinde durduğu “3 saniye kuralını” hatırlatarak, İnsanların bir lideri ilk gördüğü anda yalnızca üç saniye içerisinde güven, yetkinlik ve ciddiyet algılarının oluştuğunu belirtti. Doç. Dr. Saygılı, “Bu ilk 3 saniyede görüntünüzle verdiğiniz mesaj, sizi dinlemeye değer bulup bulmayacaklarını belirler. O an, bir güven anıdır” dedi.

2012 yılında yapılan araştırmalara atıf yapan Saygılı, lider seçimi ve ekip oluşumunda fiziksel görünümün; sağlık, güvenilirlik ve dominantlık gibi özelliklerin kısa yoldan algılanmasını sağladığını ifade ederek, “Bir yöneticinin görüntüsü, bilgi ve deneyiminin ilk teyididir. Bu ilk onayı alamadığınızda hem kendiniz hem temsil ettiğiniz kurum için negatif bir ilk izlenim yaratırsınız” dedi. Doç. Dr. Saygılı, “Kötü bir izlenimin telafisi her zaman mümkün olmuyor. Bazen öyle anlar olur ki, görüntünüz anlatmak istediklerinize fırsat bile vermez. Unvanınız, bilgi birikiminiz, yılların emeği. Eğer görünümünüz sizi doğru anlatmıyorsa tümü etkisiz hale gelebilir” diye konuştu.


Üst düzey yöneticilerde görünümün etkisi bilimsel olarak kanıtlandı

2021’de yayımlanan kapsamlı bir analiz, üst düzey yöneticilerin fiziksel çekicilik, yüz oranları, ses tonu ve bakım düzeyinin; işe alınmadan terfiye, yatırımcı algısından şirket performansına kadar pek çok alanda belirleyici olduğunu ortaya koyuyor. Bu bulguları değerlendiren Doç. Dr. Saygılı, “Yönetici, kurumun sembolüdür. Dış görünüm, bu sembolün en hızlı okunan kısmıdır” diyerek görünümün kurumsal imajdaki kritik rolünü özetledi.


“Bilgi ve deneyim görünümle birlikte daha değerli”

Doç. Dr. Saygılı, özellikle dış temsil görevi olan yöneticilerin giyimi stratejik bir araç olarak görmesi gerektiğinin altını çizerek, “Bir kurumda iyi giyinen ve iyi görünen kişinin yönetici olma ihtimali istatistiksel olarak daha yüksek. Ancak bazen bilgi ve deneyimi çok güçlü kişiler, görünümleriyle bu gücü desteklemedikleri için temsil görevinde zorlanıyor. Hatta bu durum kariyer yolculuklarını dahi etkileyebiliyor” açıklamasında bulundu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM