Ticaret Bakanlığı “efsane kasım indirimleri ve “Şahane Cuma indirimleri” adıyla yapılan kampanyalara ilişkin tüketicilere uyarılarda bulundu. Uyarıda, indirim tutarının ve ya oranlarına dikkat edilmesi gerektiğini belirtti
Ticaret Bakanlığı alışveriş sitelerinde yapılan indirimli satış kampanyaları hakkında sosyal medya hesabı üzerinden yayımladığı metin ile vatandaşlara alışveriş konusunda uyarılarda bulundu. Bakanlıktan yapılan açıklamada, Ticaret Bakanlığı olarak vatandaşlarımızın mağduriyet yaşamaması, ticari hayata uygun olmayan ticaret etiğine aykırı fiiller ile ilgili çalışmalarımızı, incelememiz ve takibimiz hassasiyetle devam etmektedir” denildi.
Dünya üzerinde sıkça kullanılan pazarlama taktiği
Açıklamanın devamında bu pazarla yönteminin tüm dünya tarafından uygulandığını belirten Bakanlık, “Bu kapsamda; Kasım ayı boyunca “Efsane Kasım İndirimleri”, “Şahane Cuma İndirimleri” gibi isimlerle adlandırılan ve çok sayıda üründe çeşitli oranlarda indirimlerin yağılacağının ilan edildiği indirimli satış kampanyaları tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çokça tercih edilen bir pazarlama yöntemi olduğu bilinmektedir. Tüketicilerin özellikle değişen alışveriş alışkanlıklarıyla beraber kolay ve masrafsız bir şekilde, zaman ve mekan sınırlaması olmaksızın çok çeşitli ürünlere uygun koşullarla ulaşabilmesine olanak sağlayam mesafeli/ e-ticaret alışverişleri beraberindeki bazı tüketici mağduriyetlerine de neden olabilmektedir”ifadesinde bulundu.
Bakanlık, alışveriş sonrasında tüketicinin mağduriyet yaşamaması adına firmaların indirim kampanyalarının dikkatlice araştırılması gerektiğini savunarak, “Ticaret Bakanlığı olarak özellike Kasım ayı ile birlikte yoğun bir şekilde internet ve mobil uygulama üzerinden gerçekleştirilen indirim kampanyalarında tüketicilerimizin mağduriyet yaşamamaları, ayrıca satıcı ve ya sağlayıcıların neden olabilecekleri bu mağduriyetler nedeni ile idraki yağtırımlarla karşılaşmamaları için mesafeli sözleşmelerde bazı hususlara azami dikkat etmeleri gerekmektedir” uyarısında bulundu.
Ödeme yapmadan önde bu unsurlara dikkat edin
Bakanlık ayrıca tüketicilerin mağduriyet yaşamaması adına alışveriş öncesi dikkat edilecek unsurlar hakkında;“Tüketicilerimizin; alışveriş öncesi ihtiyaçlarını doğru belirlemesi, satıcı/sağlayıcı hakkında ön incemele yapılması satışın alınacak mal ve ya hizmetin emsallerine göre fiyatının araştırılması, indirim tutarına veya organlarına dikkat etmesi, internet sitesi adresinin satıcı ve ya sağlayıcıya ait olup olmadığını kontrol etmesi, sosyal medya kanalları aracılığıyla yönlendirilen sayfalara karşı dikkatli olması, internet sitelerinde SSL sertifikası, 3D security gibi güvenlik unsurlarının olup olmadığının kontrol edilmesi, ödeme yapmadan önce tüketiciye iletilmesi gereken ön bilgileri ayrıntılı olması” gerektiği belirtildi.
Açıklamanın devamında; “İndirimli satışların kampanya ve uygulamalarında bulunan satıcı/sağlayıcılarımızın, indirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın açık ve anlaşılır bir biçimde belirtilmesi, herhangi mal veya hizmetlerin indirimli satışa konu edilebileceği ve ya ne kadar indirim uygulanacağı hususlarında anlam karşılıklarına yol açarak tüketicileri yanıltabilecek veya gerçekte olduğundan daha fazla indirim uygulanıyormuş izlenimi oluşturacak İfade veya görüntülere yer verilmemesi, yapılan indirimin miktarı veya ıranı hesaplanırken, indirimli fiyattan bir önceki fiyatın esas alınması, Fiyatın gerçeliliği ile ilgili bir süre veya stok sınırı var ise bu süre ve stok miktarının reklamlarda açıkça belirtilmesi hususlarına uygun olarak faaliyet göstermesi gerekmektedir” ifadelerine yer verildi.
“Hak kaybına uğrayan tüketiciler Reklam Kurulu’na başvurulabilir”
Bakanlık tarafından yapılan uyarıda, “Yapılan açıklamalarla ilgili olarak satıcı ve sağlayıcılar tarafından gerçekleştirilen tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı indirimli satış kampanyası ve uygulamalarına ilişkin Bakanlık bünyesinde bulunan Reklam Kurulu’na, şayet indirimli satış kampanyaları kapsamında yapılan alışverişlere ilişkin olarak hak kaybına uğrayan tüketicilerimizin ise uyuşmazlıklarının çözümü için parasal sınırları da dikkate alınarak Tüketici Hakem Heyetleri ya da Tüketici Mahkemelerine başvurmaları gerekiyor. Ticaret Bakanlığı olarak, hem tüketicilerimizin alışverişlerinde mağduriyet yaşamaması hem de satıcı ve sağlayıcılarımızın idari bir süreç ile karşılaşmamaları adına belirtmiş olduğumuz hususlara dikkat edilmesi, hassasiyet gösterilmesine önem göstermektedir. Tedarik süreçlerinizde satıcı ve sağlayıcılarımızın haksız kazanç içeren fillere mağruz kalmaması, tüketicilerimizin de benzer şekilde yanıltıcı beyanlarla hak kaybına uğramamaları adına çalışmalarımız titizlikle devam ediyor” açıklamasında bulunuldu.