Değişken döviz kurları, artan maliyetler ve afetlerdeki artış yeni riskleri ve zorlukları beraberinde getiriyor. Yeni risk alanlarının artış göstermesi özellikle de küçük ve orta boy işletmeleri zorlarken son dönemde KOBİ’lerin sigortaya bakış açısında da değişiklikler olamaya başladı. Küçük işletmelerin yangın, su taşkını, deprem gibi risklere karşı güvence altına alınmasının da işletmeler için elzem olduğunu söyleyen Monopoli Sigorta Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Bonofiyel, Türkiye’de KOBİ’lerin sigorta yaptırma oranlarının Türkiye’de hala yüzde 31 civarında olduğunu vurguladı.
“Poliçe kadar önlem almak da önemli”
Sigortanın KOBİ’ler için ihmal edilmemesi gereken bir husus olduğunu belirten Bonofiyel, “Çünkü işleri için çok önemli yatırımlar yapıyorlar ve başlarına gelebilecek bir olay ile tüm yatırımları yok olabiliyor. Her gün içerikleri zenginleşen paketlerde sadece deprem, yangın-yıldırım-infilak, sel-su baskını, dahili su, fırtına, kar ağırlığı, dolu, hırsızlık gibi riskler değil, çalışanlara yönelik acil sağlık teminatları, ferdi kaza, işveren sorumluluk, siber güvenlik gibi çok sayıda risk de güvence altına alınıyor. Bu gibi birçok farklı riske karşı KOBİ ve esnaflara önemli güvenceler sunuluyor. Ancak sigorta poliçesi almak kadar önlem almak da çok önemli… Çünkü yaşanan çok büyük hasarlar incelediğinde aslında bu boyutta olmaması gereken hasarlar olduğu görülüyor. Bu durumda hem onlar kaybediyor hem sigorta şirketleri. Bunun için önlem ve sigorta birlikte olmalı” dedi.
Siber saldırı KOBİ’ler için büyük tehlike
Dijitalleşen dünyada siber güvenlik konusunun büyük önem taşıdığını vurgulayan Bonofiyel, “Pandemi süreci ile birlikte uzaktan çalışmaya geçilmesi, alışverişlerin online yapılması, bireysel ve kurumsal görüşmelerin dijital ortamda yoğunlaşmasıyla siber saldırıların sayısını da arttı. Bu yüzden günümüzde yalnızca büyük ölçekli şirketlerin değil, KOBİ’lerin de kişisel verilerini koruma konusuna önem vermesi gerekiyor. Siber güvenlik şirketi ESET’in KOBİ Dijital Güvenlik Hassasiyeti Raporu’na göre KOBİ’lerin yüzde 69’u son 12 ay içinde bir ihlal bildirdi. Verizon Veri İhlali İncelemeleri Raporu’nun 2023 verilerine göre ise 16 bin 312 olayın 5 bin 199’u veri ihlali olarak tanımlandı. Araştırmalardan da anlaşılacağı gibi tüm bu veriler acil önlem alınması gerektiğini ortaya koyuyor” diye konuştu.
Son 1 yılda siber sigortaya talep %50 arttı
Siber saldırganların hedefinde özellikle küçük işletmelerin olduğunu söyleyen Bonofiyel, “KOBİ’lerin karşılaşacakları en küçük siber saldırı bile çok büyük sıkıntılar yaratabilir. Herhangi bir veri koruma planına sahip olmayan KOBİ’ler güvenlik, mali kayıp, yasal sorunlar, operasyonel vakit kaybı gibi ciddi sıkıntılar yaşayabilirler. Bir siber saldırı hassas verilerin çalınmasıyla sonuçlandığı zaman hem kişisel veriler ve işletmeyle ilgili tüm bilgiler hem de müşterilerin bilgileri tehlikeye giriyor. Siber saldırganlar genellikle IP adresleri, iletişim bilgileri ve finansal bilgileri hedefliyor. Bu bilgileri elde eden saldırganlar KOBİ’leri para karşılığı tehdit edebiliyor, bazı verileri ifşa edebiliyor ve işletmelerin batmasına bile neden olabiliyor. Siber saldırılardaki artış, siber sigortaya olan talebi de artırdı ve KOBİ’lerden sigorta şirketlerine ciddi talep gelmeye başladı. Şirketler, siber saldırıların neden olacağı iş durması ve kişisel verilerin korunması için sigorta yaptırmak istiyor. Özellikle son bir yılda siber sigortaya olan talebin yüzde 50 arttığı, bu talebin de büyük çoğunluğunun küçük işletmelerden geldiği görülüyor” şeklinde açıkladı.
KOBİ’lerin sigortayı bir masraf değil aslında onların iş sürdürülebilirliğini sağlayan bir koruma olduğunu anlamalarının önemli olduğunun altını çizen İzzet Bonofiyel, “Bu konuda acentelere büyük görev düşüyor. Yaşadığımız bu dönemde KOBİ’lere daha fazla risk yönetimi yapılması gerektiğini anlatmalı, faaliyet grupları özelinde belirlenen ürün içerikleriyle, ihtiyaçlarını maksimum şekilde karşılayacak poliçe seçimlerini yapmaları konularında yardımcı olunmalı” diye ekledi.