Akgül, kuryelere çarpan sürücülere gerekli yaptırımların uygulanmasını, düzenli sağlık taraması yapılmasını ve mesleğin az tehlikeli sınıfından çok tehlikeli sınıfına getirilmesini istediklerini söyledi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, kuryelerle ilgili hazırlanan yönetmenlik değişikliği taslağının hazırlandığını açıkladı. Motokuryeler için pek çok maddenin yer aldığı düzenlemeye göre; kullanılan araçların yaş sınırı olacak, ürün için taşıma süresi taahhüdü kaldırılacak. Ayrıca kuryelerin yetki belgesi alması gerekecek ve kurye olarak görev alacakların belirli suçlardan hükümlü olmaması şartı aranacak.
Yapılan düzenlemenin motokuryeler için daha kapsamlı hale getirilmesi gerektiğini söyleyen İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Burhan Akgül, trafikte kuryelere çarpan sürücülere gerekli yaptırımların uygulanması gerektiğini söyledi. Kuryelerin yasaklı madde kullanımının önüne geçmek için düzenli sağlık taramasına tabi tutulmasını öneren Akgül, mesleğin az tehlikeli sınıfından çok tehlikeli sınıfına getirilmesi gerektiğini söyledi.
“Önlemler alınırsa motokurye kazaları %30-40 azalabilir”
Trafikte yaşanan kazalarda motokuryelere çarpan sürücülere gerekli yaptırımların uygulanması gerektiğini söyleyen Akgül, “Motokuryelere çarpan kişilerin gerekli cezaları alamsı gerekiyor. Yani yolda giden bir motosikletli kuryeye arkadan vurup ölümüne sebep olduktan sonra. Öncelikle kuryelerin bir araç olduğunu insanlara anlatmak gerekiyor. Bizler şoför olarak tehlikeli bir pozisyondayız. Motokuryeler çok iyi araç kullanmasına rağmen canından olabiliyor. Bizim eğitimimizden daha çok kaç tarafların eğitilmesi lazım. Yani ehliyete el konması bir şey değiştirmiyor. Ehliyetsiz pek çok insan araç kullanıyor. Bunlar hep kanunlarda düzeltilmesi gereken maddeler. Gerekli önemler alınırsa motokurye kazaları yüzde 30-40 bandında azalabilir” diye konuştu.
Motokuryelerin yüksek seviyede hayati tehlike taşıdığına değinen Akgül, “Motokuryelik şu an az tehlikeli meslekler sınıfında yer alıyor. Ancak motokuryelik pek çok meslekten daha tehlikeli. Meslek az tehlikelinden çok tehlikeli sınıfına alınmıyor. Yani bunu da ısrarla söylüyoruz. Meslek olarak ‘çok tehlikeli’ sınıfında olmamız gerekiyor. Hatta bir an önce değiştirilmesi gereken ilk maddenin bu olduğunu düşünüyorum” dedi.
“Yılda 300 ile 400 motokurye hayatını kaybediyor”
Motokuryeleri yasaklı maddelerden uzaklaştırılacak bir denetim mekanizması oluşturulmasını talep eden Akgül, “Kuryelerin ayda bir kez gerekli testlere tabi tutulması şart. Eğer yasaklı madde kullanımı varsa motor kullanımı yasaklanmalı. Motokuryeler içinde yasaklı madde kullanımı yüzde 70’in üzerinde. Pek çok meslektaşımız bu nedenle hayatını kaybediyor. Yasaklı maddeler için gerekli sağlık taramaları düzenli olarak yapılabilir. Sadece kuryelerde değil şoför tanımında olan herkes için bu sağlık taraması yapılma zorunluluğu gelebilir. Bugün Avrupa’da motosiklet kazalarının yüzde 2-3 seviyelerinde olduğunu görüyoruz. Ülkemizde ise motosikleti kaza oranı yüzde 70’in üstünde yer alıyor. Her gün bir motosikleti meslektaşımızın hayatını kaybettiğini düşünürsek yılda 300 ile 400 motokurye hayatını kaybediyor” ifadelerinde bulundu.
Ekipman maliyetleri kuryeleri zorluyor
Motokuryelerin korunma amaçlı kullandıkları ekipmanların maliyetlerinin yüksek olduğunu ve firmaların bunları karşılamakta zorlandığını dile getiren Akgül, “Firmaların koruyucu ekipman sağlama ihtimali yok. Çünkü ekipman fiyatları 10 bin TL üzerinde. Bunun için devlet bir yasa çıkarabilir ya da motokuryeler için indirimli kask imkanı sunabilir. Bizim kendi kasklarımızın birçoğu hiçbir şekilde ölüme engel olmuyor. Koruyuculuğu yüksek olan kasklar 13 bin TL’den başlıyor” dedi.