Seçimlerin sektörde faaliyet gösteren firmalar için kıymetli olduğunu vurgulayan Yücetürk: Siyasi partiler son yıllarda ev hanımlarını da hedef kitleleri arasına aldıklarından dolayı ev gereçleri de promosyon sektöründe ve seçim dönemlerinde çok sık kullanılmaya başlandı
ENSAR ÇIRAK
Türkiye’de yaklaşık 100 milyar TL’lik bir iç hacme sahip olan promosyon sektörü, her geçen yıl büyümesini sürdürüyor. Promosyon sektörünün cirosunun yüzde 60’ı ile yüzde 70’inin yılın son 3 ayında gerçekleştiğini aktaran Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği (Promotürk) Başkanı Mehmet Yücetürk, “Türkiye’de promosyon ürünler ile ilgili dağıtımın ve hediye vermenin yılbaşına endekslenmiş olduğu bir durum var. Promotürk olarak promosyon sektörünün yılın sadece son üç ayına değil 12 ayına yayılması için çalışmalar yapıyoruz” dedi.
2024 hedefi; 3 milyar dolar ihracat
Türkiye promosyon sektörünün her geçen yıl büyüdüğünü dile getiren Yücetürk, cam, seramik, tekstil gibi üzerinde markalama yapılabilen bütün ürünlerin promosyon sektörüne girdiğini söyledi. Sektörün yurt dışı ihracatının 2 milyar dolar seviyesinde olduğunu belirten Yücetürk, “Yaptığımız çalışmalarla amacımız 2024 yılında hem ihracatımızı hem iç piyasa cirosunu minimum yüzde 20 arttırmak” dedi.
2024 yılı ile ilgili Türkiye’de 120-130 milyar TL iç hacmi ile 3 milyar dolar da yurtdışı ihracatını hedeflediklerini ifade eden Yücetürk, “Bununla ilgili Promotürk olarak yine ihracatı arttırıcı çalışmalar yapıyoruz; üyelerimizi yurtdışındaki fuarlara ziyaret ettiriyoruz, görüşmeler yapıyoruz. En önemlisi Promosyon Show Fuarı‘nı düzenleyerek yurtdışından 45 farklı ülkeden nitelikli alıcıları ülkemize getirerek ihracatımızın gelişmesine büyük katkı sağlıyoruz” dedi.
Ticarette ‘fijitallik’ vurgusu
Bugünün küreselleşen dünyasında dijitalleşmenin artık hayatın her noktasında olduğunu ve bununla ilgili promosyon sektörünün de dijitale kaymasında kaçınılmaz bir süreç yaşandığını söyleyen Yücetürk, “Lakin bütün dünyada ve bütün sektörlerde olduğu gibi bütün ticaret dijital olmayacak. Bizlerin çokça kullanılmış olduğu ‘Fijital’ de olacak. Yani hem fiziksel hem de dijitalin birbiriyle uyumlu şekilde olması süreci. Satın alma süreçleri promosyon sektöründe büyük firmalarda ve holdinglerde artık online gerçekleşmekte. Bu sürecin yeni yapılacak yatırımlarla, sektöre girecek yeni oyuncularla KOBİ düzeyine kadar ineceğini düşünüyoruz” ifadelerine yer verdi.
“Tamirhanelere oto kokusu satmak da sektör kapsamında”
2024 yılının promosyon sektörü için oldukça iyi bir yıl olacağına inandıklarını belirten Yücetürk, “Globalleşen ve gelişen ülkelerde promosyon ürünlerine olan talep her geçen yıl artıyor. Türkiye olarak gelişmekte olan ülkeler statüsündeki çalışmalarla beraber ülkemizdeki firmaların kapitalizm içerisindeki rekabetten sıyrılabilmeleri için pazarlamanın en önemli ‘4P’ kuralından biri olan promosyon, yani tutundurma firmaların vazgeçilmez bir stratejisi oluyor. Türkiye’nin en büyük holdinglerinin yıllık minimum 1 milyar TL promosyon sektörü harcamaları var. Aynı şekilde KOBİ firmalarından tutun da mahalledeki herhangi bir yerel restorana kadar bu çalışmalar yapılmakta. Promosyon sektörünün hedefi beş kişinin çalışmış olduğu tamirhanede oto kokusu satmakla, Türkiye’nin en büyük holdinginin bütün kurumsal pazarlama ürünlerini üretmek kadar geniş bir yelpazeyi kapsamakta” diye açıkladı.
Yerel seçimler 10 milyar TL’ye kadar hacim yaratabilir
Önümüzdeki yıl mart ayında yapılması beklenen yerel seçimlere ilişkin beklentilerini aktaran Yücetürk, “2024 yerel seçimlerinin Türkiye promosyon sektörüne minimum 7 milyar TL’lik bir hacim yaratacağını düşünüyoruz. Çok fazla siyasi parti ve çok fazla adayın olduğu bir dönem. Sektördekilerle yaptığımız istişareler sonucunda bu rakamın 10 milyar TL olabileceği gibi bir sonuca ulaşıyoruz” açıklamasını yaptı. Seçimlerin sektörde faaliyet gösteren tüm firmalar için çok kıymetli olduğunu vurgulayan Yücetürk, “Seçim dönemlerinde mevsimine göre değişik ürünler kullanılmakta. Özellikle bayrak ve şapka seçimleri vazgeçilmez ürünler. Buna paralel yerel seçimler mart ayına geldiği için bu dönemde biraz daha yağmurluk ve kışlık ürünlerde kullanılacak ürünler olduğu gibi kalem, ajanda, anahtarlık gibi ürünler de çok fazla kullanılmakta. Siyasi partiler son yıllarda ev hanımlarını da hedef kitleleri arasına aldıklarından dolayı ev gereçleri de promosyon sektöründe ve seçim dönemlerinde çok sık kullanılmaya başlandı. Bunla ilgili özellikle tepsi, bardak ve tabak gibi ürünleri çok rahatlıkla sıralayabiliriz” dedi.