Cuma, Eylül 20, 2024

Beyaz eşya ihracatındaki kaybı iç satışlar dengeledi

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), 2023 yılı değerlendirmesinde iç pazardaki canlılığın ihracatı dengelediğini vurguladı. Sektörün küresel zorluklara karşı iç pazardan güç aldığını paylaşan TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, istikrarlı büyüme için tüketicilerin satın alma gücünün devamlılığına dikkat çekti

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), sektörün 2023 yılında elde ettiği sonuçları açıkladı. TÜRKBESD’ye göre, 2023 yılında altı ana üründe yurt içi satışlar geçtiğimiz yıla göre yüzde 14 arttı. TÜRKBESD’e üye firmaların ihracatları ise bu dönemde yüzde 10 oranında düşüş gösterdi. 2023 yılında altı ana üründe ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışlar yaklaşık 33 milyon adet olarak gerçekleşirken, bir önceki yıla göre yüzde 4 oranında azalma gösterdi.  Üretim miktarı da yüzde 1 azaldı. TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, ihracattaki düşüşü iç satışların dengeleyerek iç piyasanın kaldıraç etkisi yarattığını, böylece üretim ve istihdam yapısının korunduğunu söyledi.

Yıl boyunca devam eden dış piyasalardaki daralmanın sektörün ihracatındaki düşüşün en önemli sebebi olduğunu belirten Sığın, “İhracattaki düşüşü bu zamana kadar iç satışlar büyük oranda dengeledi.  2024 yılı için de küresel risklerin değişmeyeceği öngörüsü ile iç satışların son derece önemli olduğunu biliyoruz. Üretim ve istihdam seviyelerimizin korunması yine iç pazardan alınan güçle mümkün olacak” dedi. 


“Keban Barajı’nın 1 yıllık üretimi kadar tasarruf mümkün”  

İç pazar dinamizminin vazgeçilmez olduğuna dikkat çeken Sığın, “Sektör olarak ülkemiz ve tüketicilerimiz için arzumuz, enerji verimli ürünlerin daha da yaygınlaşması. Bu sayede ülkemizin kaynakları korunurken tüketicilerimiz için de tasarruf imkanı doğacak. Kredi kartı taksit sayılarının azaltılması, kredi faiz ve komisyon oranlarının yükseltilmesi gibi uygulamalar, enerji verimli ürünlerin daha fazla tüketiciyle buluşmasına engel oluyor. Oysa bu yeni nesil ürünlerin yaygınlaşması sadece sanayimizin varlığı ve sürekliliği için değil, ülkemizin ve tüketicilerimizin refahı için de büyük önem taşıyor” diye ifade etti.

Beyaz eşya endüstrisi olarak Ar-Ge çalışmalarımız ve yatırımlarının her geçen gün arttığını söyleyen Sığın, şu ifadelere yer verdi: “Enerji verimli ürünlere geçişle 2030 yılına kadar buzdolaplarından yıllık yaklaşık 2,7 TWh, çamaşır makinelerinden yıllık 2,1 TWh bulaşık makinelerinden yıllık 1,2 TWh tasarruf bekleniyor. Yaptığımız hesaplamalara göre piyasada enerji verimli ürünlerin hakim olması durumunda Keban Barajı’nın 1 yıllık üretimine denk şekilde toplam 6 TWh’lık bir enerji tasarruf edilebilir.”


“İhracat teşviklerinin geliştirilerek devam etmesi kritik”

İhracat pazarlarında sanayicilerin desteklenmesi gerektiğinin altını çizen TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı da “AB ve bağlantılı birçok pazarda ihracatçılarımız özellikle Uzakdoğulu rakiplerine karşı çetin bir rekabet ortamı ile karşı karşıyalar. Bu bağlamda, ihracat teşviklerinin geliştirilerek devam etmesi son derece kritik” diye konuştu. Özkadı ayrıca, sınırda karbon düzenleme mekanizması (SKDM) kapsamında ilk raporlamanın 31 Ocak’ta olacağını hatırlatarak, ilerleyen süreçte SKDM’den muaf olmak için Türkiye’de de AB ile uyumlu bir Emisyon Ticaret Sistemi’nin tesisi ve toplanan gelirlerin yeşil dönüşüme aktarılmasının önemine işaret etti. 


“Anti-damping soruşturması ihracat ve istihdamda etkili olacak”

Sektörün önemli temel girdilerinden yassı çelik ürünleri ile ilgili olarak da TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Yavuz, şunları söyledi: “Sektörümüzde kullanılan soğuk sac, sıcak yassı çelikten üretilmekte ve bu nedenle, sıcak yassı çelik ürünlerindeki herhangi bir değişim, sektörümüzü doğrudan etkiliyor. Yakın tarihte Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli yassı sıcak çelik ürünlerine yönelik bir anti damping soruşturması başlatıldı. Bu soruşturmanın olası sonucunun; nihai ürün maliyetine, istihdam ve ihracat kayıplarına etkisini takip ediyoruz. TÜRKBESD olarak soruşturma sonucunun ihracat ve istihdam gibi önemli faktörler üzerinde etkili olabileceğini ve bu etkilerin dikkate alınması gerektiğini bir kez daha vurgulamak istiyoruz.” 


Beyaz eşyada yetkili servis dolandırıcılığı ürün kaybına yol açıyor

Beyaz eşya sektöründeki yetkili servislerin önemine değinen TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Semir Kuseyriise“Yetkili olmadığı halde yetkili servis gibi kendilerini tanıtan ve asıl amaçları dolandırıcılık olan kişiler nedeniyle çok sayıda tüketici mağduriyetine ve ürün kaybına şahit oluyoruz. Bu olumsuz durum ayrıca firmaların ticari itibarlarına ve marka değerlerine de zarar verebiliyor. Ticaret Bakanlığı tarafından açılan Servis Bilgi Sistemi – SERBİS, yetkili servislere ilişkin bilgilere doğru ve kolay bir şekilde erişim sağlanması en doğru kaynak. www.servis.gov.tr adresli internet sitesi üzerinden Türkiye’deki tüm kayıtlı yetkili servislere kolayca ulaşılabiliyor” diye konuştu.


Sektör 600 bin kişiye istihdam sağlıyor

Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise ikinci en büyük üretim üssü olarak öne çıkan beyaz eşya sektörü, 60 bini doğrudan olmak üzere, toplamda 600 bin kişiye istihdam sağlıyor. Yıllık 32,3 milyon adetlik üretim ve 23 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle beyaz eşya sanayi, küresel pazarda önemli bir oyuncu olma özelliğini koruyor. 

KAYNAKTÜRKBESD
İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM