Pazartesi, Ekim 21, 2024

İzmir’in yeni tramvay hattı Çiğli

İzmir’in raylı ulaşım sisteminin genişleme projesinin bir ayağı olan Çiğli Tramvayı, geçtiğimiz hafta hizmete girdi. 183 milyon euro tutarında olduğu belirtilen bir yatırım ile devreye giren tramvay hattının, İzmir’in yoğun iş merkezi olan Atatürk Organize Sanayi ve Ata Sanayi ile, kapsamlı sağlık hizmeti veren Çiğli Devlet Hastanesine ulaşımı önemli ölçüde rahatlatacak bir proje olarak dikkat çekiyor.

Geçtiğimiz hafta sonunda bu hattı deneme olanağı buldum. Sabah 10 civarında Ata Sanayi’den Karşıyaka İskele, daha sonra da akşamüstü 4 civarında da Karşıyaka İskele – Ata Sanayi hattını kullandım.

Önce sistemden bahsetmek istiyorum. Daha önce Alaybey – Ataşehir olarak çalışan tek hat, Çiğli bölümünün de ilavesi ile dört hat olarak hizmet veriyor. Tek hat olduğunda Alaybey’den Ataşehir’e kadar giden tramvay, yeni düzenleme ile dört farklı hat şeklinde hizmet vermeye bağlamış. Bu hatlar Yeşil, Turuncu, Kırmızı ve Mavi hatlar olarak istasyona gelen vagonların ön camına yerleştirilmiş plakalar ile belirlenmiş. Yani gitmek istediğiniz doğru hatta binmek için gelen tramvayı izlemeniz lazım zira ön vagon geçtikten sonra hangi hat olduğunu belirten başka bir işaret yok. Aynı plakaların vagonların giriş kapılarına da yerleştirilmesi bu konuda yolculara yardımcı olacaktır diye düşünüyorum. Şimdilik güvenlik görevlileri yüksek sesle bağırarak yolculara gelen tramvayın nereye gittiğini açıklıyorlar.

Yeni düzenleme ile Yeşil Hat Alaybey’den hareket edip Mavişehir’de otoyolun üzerinden geçerek Ataşehir Kavşağı olarak adlandırılan Çiğli tramvayına binebileceğiniz istasyona gidiyor. Eskiden bu hat ile direkt Ataşehir’e gitmek mümkündü. Şimdi Mavişehir istasyonunda inip, sadece Ataşehir – Mavişehir arasında sürekli çalışan Turuncu hatta binmeniz gerekiyor. 

Ataşehir Kavşağı’na ulaştığınızda Kırmızı ve Mavi olmak üzere aynı istasyonlara iki farklı yönden giden hatlardan birini tercih ediyorsunuz. Kırmızı hat saat istikametinin aksi yönde, önce Çiğlinin içinden geçerek İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesinden (İAOSB)’den Ataşehir Kavşağına dönerken, Mavi hat ise saat istikametinde giderek önce İAOSB’ye uğruyor ve turunu o da Ataşehir Kavşağı istasyonuna gelerek tamamlıyor. Kırmızı hattın uğradığı istasyonlar her ne kadar mavi hat ile aynı olsa da Kırmızı hattın bir özelliği Katip Çelebi Üniversitesi hastanesine de gitmesi. Mavi hat tercih edildiğinde Katip Çelebi Üniversitesine gitmek için Evka 5 ya da Nedim Uysal Lisesi istasyonunda inip kırmızı hatta geçmek gerekiyor. 

Tramvay bir kaç yer hariç hızlı bir şekilde akıyor. Kırmızı hat Çiğli Bölge hastanesinin önünden geçinceye kadar yoğun trafik nedeniyle bazı bölümlerde trafiğe takılıyor. Ama genel olarak sistem fena işlemiyor. Sabah saatlerinde Karşıyaka’ya dönmek için bindiğim tramvay oldukça boş idi ve yaklaşık 40 dakika’da Çiğli Hastanesi durağından Karşıyaka İskeleye ulaştım. Akşamüstü saat 4’e doğru Karşıyaka İskele’den Çiğli Hastanesine yaptığım seyahat ise 50 dakika sürdü. Vagonlar hem kalabalıktı hem de yolda araç trafiği artmıştı. Çiğli Hastanesinde otomobil ile aynı saatte yaptığım geri dönüş ise İskele’ye kadar 35 dakikamı aldı. 

Sonuç olarak yukarıda belirttiğim koşullarda gerçekleştirdiğim ilk tecrübeme istinaden yeni hatların özellikle Çiğli – Karşıyaka arasındaki iletişime ciddi olarak katkı yapacağına inanıyorum. Normal trafiğin içinden geçmek zorunda olan otobüs ile ulaşım yerine Raylı sistemin tramvaylarını kullanmak çok daha kolay ve rahat olacaktır kanısındayım. Bir de yazının başında bahsettiğim gibi vagonların giriş kapılarına da hatların renkleri yerleştirilirse, yolcuların kendilerini yönlendirmeleri daha kolay olacaktır. Belki de anons sistemine İZBAN’da olduğu gibi tren gelirken hangi istikamete gideceğini belirten bir anons yapılması tramvayı kullananlar için faydalı olacaktır. 

Ahmet Sükûti Tükel

Diğer Yazarlar