Geçtiğimiz yıla göre bu yıl koruyucu ekipmanlara yüzde 300 zam geldiğini söyleyen Akgül, fiyatların 5 bin TL’den başladığını aktardı
Kurye Hakları Derneği tarafından yayımlanan 2022 Moto Kurye Ölümleri Raporu verilerine göre, 2021’de en az 30 motokurye, 2022’de ise en az 58 motokurye çalışırken hayatını kaybetti. Motokurye kazalarının her geçen yıl arttığı ülkemizde, koruyucu ekipmanlara gelen zamlar nedeniyle kaliteli ekipmana erişemeyen motosikletli kuryeler tehlike altında çalışıyor.
Geçtiğimiz yıla göre bu yıl koruyucu ekipmanlara yüzde 300 zam geldiğini belirten İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Burhan Akgül, “Pahalı olduğu için kaliteli ekipman alamayan birçok meslektaşlarımız uygun fiyata basit kasklar alıyor. Kalitesiz ekipman da işlerine yaramıyor. Trafiğe kasksız çıkan arkadaşlarımızın sayısı da çok arttı” dedi.
“Koruyucu ekipmanlara senede 3-4 kere zam geliyor”
Koruyucu ekipmanlara senede 3-4 kere zam geldiğini belirten Akgül, “Geçen sene bin 500 ve 2 bin TL’ye güzel bir kask bulabiliyorduk. Şu an da 5 bin TL’den aşağı fiyat yok. Geçtiğimiz yıla göre bu yıl koruyucu ekipmanlara yüzde 300 zam geldi. Pahalı olduğu için kaliteli ekipman alamayan birçok meslektaşlarımız uygun fiyata basit kasklar alıyor. Kalitesiz ekipman da işlerine yaramıyor. Trafiğe kasksız çıkan arkadaşlarımızın sayısı da çok arttı. Bize özel indirimlerde olmuyor. Bunun için de bir oluşum gerekiyor. Hükümetin bu konuya çözüm üretmesi gerekiyor. Kaskın ve ekipman cezaları 20 bin TL’ye çıkartılsın bu sorun değil. Amacımız ölümleri, kazaları azaltmak. Biz ekipman alırken uygun fiyattan verilmesini istiyoruz” diye konuştu.
Ölümleri ve kazaları en aza indirmek için önlemlerin alınması gerektiğini ifade eden Akgül, “Ekipmanları ve kaskları alırken vergiden, ÖTV’den bizi muaf tutabilirler. Çünkü fiyatları çok yüksek. Meslektaşlarımızın sağlık koruyucu ekipmanları ve kaskları alıp kullanmaları için teşvikler yapılmasını istiyoruz” dedi.
“Motosikletli kurye yolları yapılabilir”
Türkiye’de bir yılda birçok kuryenin hayatını kaybettiğini vurgulayan Akgül, “Bunun için önlem alınmıyor. Ölümlerin azalması için bisiklet yollarının yapıldığı gibi sadece motosikletli kuryelerin gideceği yollarda yapılabilir. Yollarımız çok kötü, iki tekerleğin gittiği yolların düz olması gerekiyor. Rögar kapağı, yerine yerleştirilmediğinde kurye girip takla atıyor. Firmaların yapmış olduğu kazıları kapatmamaları gibi ihmaller kuryelerin yaralanmasına ve kazalara sebebiyet veriyor” ifadelerine yer verdi.
“B sınıfı ehliyetlilerin motorlu kurye kullanması kazaları artıracak”
Kuryelerin 125 Cc motor kullandıklarını söyleyen Akgül, “İleriki zamanlarda B sınıfı ehliyeti olanlar 125 Cc’ye kadar motor kullanabilecek. Bu da dezavantaj oluşturacak. Yürürlüğe girdikten sonra hiç motor kullanmayan ya da az kullanan kişilerin motor kullanmaya başlayacak. Bu sefer yaralanmalı kazalar, ölümlü kazalar çoğalacak. Motor sistemini kullanmak ayrı bir tecrübe ister” diye konuştu.
“Sendika oluşturulmalı”
Akgül, sektördeki en büyük sıkıntılarının az tehlikeli sınıftan çok tehlikeli sınıfa geçemedikleri olduğunu belirtti. Sendika oluşturulmasına izin verilmesi gerektiğini ifade eden Akgül, “Ne yazık ki hala iş sağlığında az tehlikeli sınıfında gözüküyoruz. Şimdiye kadar çoktan çözüm getirilmesi gerekiyordu. Biz az tehlikeli değiliz. Bunların yanında bir de meslek hastalıklarımız var. Maalesef kuryelerimizin hiçbiri kesinlikle bu işten emekli olamıyor. Mesleği bırakıyorlar ya da kazada ölüyorlar. Meslek bu şekilde sonlanıyor. Kuryelerin çaresizce bırakıldığı döneme girdik” dedi.