İzmir merkezli aile şirketi Işık Yumurta, önümüzdeki 5 yıl içinde günlük yumurta üretim kapasitesini 1,5 milyon adete çıkarmayı amaçlıyor
ŞURA NUR SAVRANOĞLU
İzmir Kemalpaşa’da 1985 yılında sektöre adım atan Işık Yumurta, bugün Türkiye’nin önde gelen yumurta üreticilerinden biri konumunda yer alıyor. Yumurta üretimine günde 20 bin adet kapasiteyle başlayan şirket, bugün günlük 1 milyon 200 bin civarında üretim gerçekleştiriyor. İlk olarak aile büyükleri tarafından temelleri atılan şirket, başlangıçta pazar tezgâhlarında satış yaparak sektöre giriş yapmış ancak zamanla artan talep üzerine Kemalpaşa’da modern kümesler kurarak adını büyütmeye başlamış. Günümüzde ise 25 farklı ülkeye ürün ihraç eden şirket, tam otomasyon sistemleriyle hijyenik üretim gerçekleştiriyor ve iç pazarda bayilik sistemi aracılığıyla ürünlerini tedarik etmeyi sürdürüyor.
Işık Yumurta Yönetim Kurulu Başkanı Serkan Akdan, TİCARET Gazetesi’ne yaptığı özel açıklamalarda; küresel lojistik sıkıntılar, kur dalgalanmaları ve artan maliyetlere rağmen Körfez ve Avrupa pazarlarındaki varlıklarını sürdürmeye devam ettiklerini belirtti. Yeni yatırımlar ve stratejik adımlarla üretim kapasitelerini artırmayı ve yeni pazarlara açılmayı hedeflediklerini söyleyen Serkan Akdan, gelecek dönem hedefleriyle ilgili açıklamalarda bulunarak, “Önümüzdeki 5 yıl içinde günlük yumurta üretim kapasitemizi 1,5 milyon adede çıkarmayı hedefliyoruz. Bununla birlikte ihracat odaklı büyümemizi sürdürerek, ürünlerimizi yalnızca Avrupa ve Körfez ülkelerine değil; Amerika, Orta Doğu ve Asya pazarlarına da ulaştırmak istiyoruz. Uluslararası pazarda güçlü ve güvenilir bir Türk markası olma vizyonuyla ilerliyoruz” açıklamasında bulundu.
“İç piyasada önemli bir konumdayız”
Işık Yumurta’nın iç piyasadaki konumunu değerlendiren Akdan, “İç pazarda zincir marketler yerine güçlü bir bayi ve toptancı ağıyla çalışıyoruz. Türkiye genelinde birçok şehirde büyük dağıtıcılarımız aracılığıyla ürünlerimiz tüketiciye ulaşıyor. Bu yapımız sayesinde hızlı, esnek ve doğrudan pazarlama olanaklarıyla iç piyasada önemli bir konumda yer alıyoruz. Son dönemde 3 yeni kümes ve 1 civciv hane tesisimizi devreye aldık. Bu yatırımlar, üretim kapasitemizi artırma ve tedarik zincirimizi daha sağlam hale getirme yönünde önemli adımlar oldu. Tüm yatırımlarımızı ve büyüyen ihracat hedeflerimizi iç piyasa talepleri doğrultusunda planlıyoruz” diye konuştu.

“Uygun fiyatla kaliteli ürün ulaştırmaya odaklanıyoruz”
Yem ve hammadde maliyetleriyle birlikte kur dalgalanmaları ve lojistik giderlerinin, ihracat fiyatlarına ve dış pazardaki rekabet gücüne olan yansımalarını ele alan Akdan, “Yem ve hammadde maliyetleri üretim maliyetimizi doğrudan etkilerken, döviz kurlarındaki ani değişimler de fiyat politikalarımızda istikrarı sağlamayı zorlaştırıyor. Lojistik giderlerin artışı ise hem zamanlamayı hem de maliyet yapımızı etkiliyor. Bu koşullar altında rekabet gücümüzü korumak için verimlilik esaslı çalışıyor, maliyetleri kontrol altında tutarak uygun fiyatla kaliteli ürünleri ulaştırmaya odaklanıyoruz” ifadelerinde bulundu.
“Körfez ve Avrupa ülkelerinin tüketim alışkanlıklarını takip ediyoruz”
İhracatta son dönemde karşılaştıkları en büyük problemlere dair açıklamalarda bulunan Akdan, “İhracat faaliyetlerimizde özellikle son dönemde küresel çapta yaşanan lojistik sıkıntılar ve maliyet artışları dikkat çekiyor. Kur dalgalanmalarının öngörülebilirliği azaltması ve yem ile hammadde teminindeki fiyat dalgalanmaları da ihracat planlarımızı etkileyebiliyor. Ancak bu zorluklara rağmen Körfez ülkeleri ve Avrupa pazarlarındaki varlığımızı sürdürüyoruz. Bu kapsamda ise Körfez ve Avrupa ülkelerinde tüketici alışkanlıklarını yakından takip ediyoruz. Bu pazarlarda kalite, tazelik ve güvenilirlik ön planda. Organik veya serbest gezen yumurta üretimimiz olmamakla birlikte, geleneksel kafes ve kümes sistemlerimizle hijyenik ve sürdürülebilir üretim anlayışımızı devam ettiriyoruz” dedi.

“Hayvan refahı konusunu oldukça ciddiye alıyoruz”
Mevcut altyapılarının, kafes sisteminde yüksek hijyen ve verimlilik sağlayacak şekilde yapılandırıldığını belirten Akdan, geleneksel yumurta üretiminde kaliteli, güvenilir ve sürdürülebilir çözümler sunmayı hedeflediklerini ifade etti. Akdan, hayvan refahı, hijyen ve kalite kontrol konusunda üretim tesislerinde uyguladıkları standartlara dair, “Hayvan refahı konusunu oldukça ciddiye alıyoruz. Mevcut kafes ve kümes sistemlerimiz, hayvanların konforu ve sağlığı için en uygun koşulları sağlıyor. Ayrıca düzenli veteriner kontrolleri, hijyen uygulamaları ve tesis içi temizlik süreçleriyle kaliteyi garanti altına alıyoruz” açıklamasında bulundu.
Yem üretimi tesis içinde gerçekleşiyor
Hayvanların besin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yem üretim fabrikasını bünyesinde bulunduran tesis, modern üretim ihtiyaçlarına uygun şekilde tasarlanan kümesleri bünyesinde bulunduruyor. Veteriner hekim ve teknikerlerinin gözetiminde tüm üretim süreçlerinin denetlendiği tesiste, civcivler doğdukları günden itibaren özel bakım süreçlerine tabi tutuluyor. Kuluçkadan çıktıktan sonra ortalama dört ay içinde yetiştirilen civcivler, yumurtlama dönemiyle birlikte yaklaşık iki yıl boyunca yumurtlamaya devam ediyor. Tüm üretim aşamaları; aşıları, yemleri, suyu ve hava gibi faktörler modern tesislerde sağlanarak, hijyenik koşullarda her gün üretilen yumurtalar, el değmeden tasnif edilip paketleniyor ve sevkiyata hazır hale getiriliyor. Firma, günlük üretimlerinin büyük bir kısmını Körfez ülkelerine, özellikle Birleşik Arap Emirlikleri, Bahreyn, Kuveyt ve Katar’a ihraç ediyor. Sevkiyat sırasında yumurtalar, olası aksaklık durumlarına karşı kuru ve serin ortamlarda muhafaza edilirken, uzun süreli beklemelerde soğuk hava depolarında 0-5 derece arasında saklanıyor. Tüketicilerine sağlıklı ve güvenilir ürün sunmayı hedefleyen firma, üretim sürecinde ulusal ve uluslararası gıda mevzuatlarına tam uyum gösterdiğini vurguluyor. ISO kalite yönetim sistemi, helal gıda ve iyi tarım Uygulamaları sertifikalarına sahip olan tesis, üretim faaliyetlerini bu sertifikalar çerçevesinde belgelendiriyor. Ayrıca, modern otomasyon sistemleriyle üretim süreçlerini kontrol altında tutarak, hijyen kurallarına uygun şekilde ve her parti ürünü kalite kontrol testlerinden geçiriyor. Firma, yem üretimini kendi bünyesinde gerçekleştiriyor ve hayvan beslenmesini doğrudan denetliyor. Tavuklar; mısır, buğday, soya fasulyesi, ayçiçeği küspesi, mısır ve buğday özü kepeği gibi organik mineraller ve vitaminlerle dengeli bir şekilde besleniyor. Üretim zincirinin her aşaması kayıt altına alınıyor. Gerekli olan güvenlik kontrollerinden ve analizlerden geçirilen ürünler, tüketicilere ulaştırılmak üzere ambalajlanıyor.

5 yılda 100 milyar yumurta üretildi
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2020-2024 döneminde ülkede üretilen yumurta sayısı 100 milyarı aştı. Üretim 2020’de 19,8 milyar adet, 2021’de 19,3 milyar adet, 2022’de 19,8 milyar adet olarak gerçekleşti. Sonraki yıllarda 20 milyar adedin üzerine çıkan üretim, 2023’te 20,6 milyar, 2024’te ise 21,2 milyar adede ulaştı. Aynı dönemde kuluçkalık ve damızlık dışı tavuk yumurtalarının dış ticareti dalgalı bir seyir izledi. Beş yılda toplam yumurta ihracatı 1 milyar doları aşarken, 2020’de 167,9 milyon dolar, 2022’de 240 milyon dolar, 2024’te ise 184,1 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Birleşik Arap Emirlikleri, söz konusu dönemde en fazla yumurta ihracatı yapılan ülke oldu. ABD’ye yumurta ihracatı ise 2022’de başladı. Bu ülkeye yapılan dış satım 2022’de 5 milyon 13 bin dolar, 2023’te 2 milyon 982 bin dolar, 2024’te ise 6 milyon 172 bin dolar olarak kaydedildi. Beş yıllık süreçte yumurta ithalatı da 407,5 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.