Cuma, Ekim 3, 2025

Lüks tüketicilerin %54’ü ikinci ele sıcak bakıyor

EY Lüks Tüketim Endeksi 2025 sonuçlarına göre; kalite, fiyat ve sürdürülebilirlik lüks segment tüketicilerinin kararlarını şekillendiriyor. Ankete katılan tüketicilerin yüzde 71’i yüksek kaliteli ürünlere sahip olma arzusuyla hareket ediyor, ancak yüzde 62’si fiyatı en büyük caydırıcı unsur olarak göstererek ürünü satın almaktan vazgeçtiğini belirtiyor. Lüks segment tüketicilerinin yüzde 54’ü ise lüks bir marka tarafından ikinci el ürünlerinin satışı yapılması durumunda, bu ürünleri satın almaya sıcak bakıyor. EY Lüks Tüketim Endeksi’ne göre; lüks markalar, yeni dünya düzenine uyum sağlamak için müşterilerini daha iyi anlamaya çalışıyor. Bu yalnızca işlerini destekleyen yüksek gelirli bireyleri değil, son yıllarda büyümenin temel itici gücü olan, lükse ulaşma arzusu taşıyan tüketicileri de kapsıyor. 


Tüketicilerin %71’i yüksek kaliteye daha çok önem veriyor

Endeks; yüksek kaliteyi lüksün temeli olarak tanımlarken, statü arzusunun da hâlâ etkili olduğunu ortaya koyuyor. Müşterilerin yüzde 71’i yüksek kaliteli ürünlere sahip olma isteğiyle hareket ederken, yüzde 32’si lüks modayı statü göstergesi olarak satın alıyor. Ankete katılanların yüzde 54’ü, lüks bir markadan doğrudan ikinci el ürün satın alabileceğini belirtiyor. Benzer şekilde, yüzde 50’si satın almak yerine kiralamayı tercih edebileceğini söylüyor. Sessiz lüks trendine rağmen, marka logolu ürünler hâlâ cazibesini koruyor: tüketicilerin yüzde 26’sı logoyu ilk beş satın alma kriteri arasında gösterirken, yalnızca yüzde 12’si logosuz ürünleri tercih ediyor. Lüks tüketici için satın aldığı ürünün kaliteli olması, o ürünün fiyatı ya da kişide yarattığı ayrıcalıklı hissetme duygusuna göre daha ağır basıyor. Ancak yüksek harcama yapan ‘prestij odaklı’ (yüzde 42) ve ‘seçici’ (yüzde 34) müşteriler, bunu daha çok statü göstergesi olarak görüyor. 


Sürdürülebilirlik satın alma kararlarını etkiliyor

Ürün kalitesiyle yakından bağlantılı olan sürdürülebilirlik de satın alma kararlarını etkileyen önemli bir faktör olarak öne çıkıyor. Müşterilerin yaklaşık üçte biri (yüzde 31), sürdürülebilirliği en önemli beş satın alma kriteri arasında gösteriyor; bu oran fiyat kriteriyle (yüzde 30) neredeyse eş değer. Tüketicileri sürdürülebilirliğe yönelten başlıca uygulamalar arasında sürdürülebilir ambalaj (yüzde 53) ve yenilikçi malzemeler (yüzde 45) yer alıyor. Bu da müşterilerin uzun vadeli değer ve çevresel yeniliklere giderek daha fazla önem verdiğini gösteriyor. 


Fiyat ve kalite uyuşmazlığı müşteriyi uzaklaştırıyor

Endeks, kalite ile fiyat arasındaki kopukluğun tüketicileri uzaklaştırdığını ortaya koyuyor. Katılımcıların yüzde 62’si son bir yıl içinde lüks bir ürün satın almayı düşündüğünü, ancak fiyatın en büyük caydırıcı unsur olması nedeniyle vazgeçtiğini belirtiyor. Müşterilerin yüzde 46’sı, istedikleri ürünü satın alabilmek için yeterince birikim yapana kadar ya da marka indirim veya outlet satışı sunana kadar beklemeyi tercih ediyor. X kuşağı (1965–1980 doğumlu), yüksek maliyeti gerekçe göstererek satın almaktan en çok vazgeçen grup (yüzde 38) olarak öne çıkıyor. Öte yandan lüks segment tüketicileri için fiziksel mağazadan alışveriş hâlâ öncelikli tercih. Katılımcıların %75’i son lüks ürününü markanın fiziksel mağazasından satın aldığını belirtiyor. Omnichannel (çoklu kanal) alışverişin yükselişine rağmen, lüks tüketicilerinin yüzde 33’ü mağaza ziyaretini markanın web sitesiyle birleştirmeyi tercih ediyor. Genç kuşaklar çevrim içi kanalları önceki kuşaklara göre daha çok tercih ediyor: Z kuşağının yüzde 17’si lükste online alışverişe yönelirken, baby boomer’larda bu oran yüzde 10. Diğer taraftan, Z kuşağının yüzde 41’i online ve offline kanalları birleştirmeye daha çok ilgi duyarken, baby boomer’larda bu oran yüzde 24’leri buluyor.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM