Cumartesi, Temmuz 27, 2024

Reklam Kurulu’ndan 12,2 milyon TL ceza

Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı

Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu, vatandaşları mağdur edici davranışlar, tüketici algısını manipüle edici filler nedeniyle gündemine ilk kez yapay zekâ kullanılarak oluşturulan reklamları aldı.  Reklam Kurulu’nun 12 Eylül 2023 tarihli 337 sayılı toplantısında görüşülen 138 dosyadan 120’si mevzuata aykırı bulunarak söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezasının yanında 12 milyon 231 bin 507 TL idari para cezası uygulandı.


Nesnel araştırmaya dayanmayan tanıtımlara idari yaptırım uygulandı

Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, “Reklam Kurulu tarafından oluşturulma şekli ya da yayımlandığı mecradan bağımsız olarak, tüketicilerin satın alma kararlarını doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen, yapay zekâ tarafından oluşturulan bu içerikler incelemeye alınmış bulunmakta. Bu kapsamda 337 sayılı Kurul toplantısında “ChatGPT” isimli yapay zekâ uygulaması tarafından oluşturulan, rakip ürün veya firmalara göre üstünlük algısı içeren ifadelere yer verilen ve nesnel araştırma sonuçlarına dayanmayan tanıtımlarla ilgili 3 dosya hakkında idari yaptırım uygulandı” denildi. 


Alkollü içeceklerin örtülü reklamlarına dur denildi

Son dönemlerde özellikle sosyal medya mecralarından ticari reklamı yasak olan alkollü içecek tanıtımlarının yapıldığının gözlemlendiği belirtilen açıklamada, “Reklam Kurulu tarafından gerekli inceleme ve tespit çalışmaları gerçekleştirildi. Bu kapsamda, reklamı yasak olan bir alkollü içeceğin söyleşi-sohbet formatında tasarlanmış bir içerikle, ürün adına doğrudan yer vermeden dekor üzerine yerleştirilerek ürün ismi veya görseline yer verilmeksizin ürünle özdeşleşmiş sloganların kullanılması yoluyla tanıtımı yapılmış olduğu tespit edilmiş ve söz konusu örtülü reklamlar hakkında idari yaptırım uygulanmış bulunmakta” ifadeleri kullanıldı.

Açıklamada, “Reklam Kurulu tarafından, bu ay gerçekleştirilen kurul toplantısında sıralama sonuçlarına ilişkin reklamlı içeriklerde ‘reklam’ olgusunun ortalama tüketici algısını istismar edebilecek şekilde açık ve anlaşılır olma kriterini karşılamaması nedeni ile idari yaptırım uygulanmış bulunmakta” denildi. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM