Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK), mağazaların alışveriş esnasında müşterilere SMS ile doğrulama kodu göndermesine yönelik bir kamuoyu duyurusu yayınladı. Duyuru ile birlikte, müşterilerden kampanya ve promosyon için talep edilen SMS ile doğrulama koduna dair mağazalara yükümlülükler getirilirken, alışverişin tamamlanması için açık rıza metninin onaylanması şartı ortadan kaldırıldı.
Aydınlatma yükümlülüğü için kanallar sağlanacak
KVKK’nın getirdiği yükümlülüklere göre, kasa işlemi esnasında müşterilere gönderilecek SMS’in amacının ne olduğu, bu kodun mağaza çalışanlarına bildirilmesi halinde hangi sonuçların doğacağı müşterilere açık ve anlaşılır şekilde izah edilecek. Ayrıca, SMS bağlantısının gönderileceği ileti içeriğinde aydınlatma yükümlülüğünün yerine getirilebilmesine ilişkin gerekli kanallar sağlanacak. Üyelik sözleşmesi, aydınlatma yükümlülüğü, açık rıza, ticari elektronik ileti gönderilmesine dair e-ticaret mevzuatı uyarınca alınması gereken onay gibi her bir hukuki işlem de ayrı ayrı SMS bağlantısı gönderilerek onaylatılacak. Birden fazla açık rıza alınması gereken veri işleme faaliyeti mevcut ise, her bir faaliyet için ayrı ayrı SMS bağlantısı gönderilerek açık rıza alınacak.
Müşterinin yanıltılması engellenecek
Diğer taraftan, pazarlama, kampanya, promosyon, tanıtım gibi amaçlarla ileti gönderilmesine yönelik alınacak açık rızanın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’ndaki unsurları taşıması gerekirken, bu amaçlarla ticari elektronik ileti gönderilmesine yönelik müşterinin açık rıza vermesi, alışverişin tamamlanabilmesi için şart olarak koşulamayacak. KVKK’ya göre müşteriler özgür iradesiyle dilerlerse açık rıza verebilirken, açık rıza vermediği noktada da alışverişini tamamlayabilecekler. Böylece alışverişin tamamlanmasından sonra talep edilecek olan açık rıza ile müşterinin yanıltılmasının önüne geçilecek.