Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2025 yılı bütçesini sundu. Uraloğlu, Bakanlığın 8 merkez, 5 ilgili, 2 bağlı ve 2 ilişkili kuruluş olmak üzere; 17 genel müdürlük ve 10 başkanlıktan oluştuğunu belirterek, “Ülke genelinde 131 bin Bakanlık personelimiz ile birlikte 2 bin 3 şantiyede çalışanlarımız dahil toplam 223 bin kişiye istihdam sağlıyoruz” ifadelerini kullandı. Uraloğlu, “Türkiye Yüzyılı’nda, insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaşım sistemleriyle dünyada öncü olmak için çalışıyoruz” dedi.
Türkiye’nin stratejik konumunun getirmiş olduğu artılardan ve bu durumdan nasıl en yüksek verimi sağladıklarından bahseden Uraloğlu, “2002-2024 yılları arasında AK Parti iktidarında gerçekleştirdiğimiz yatırımlarımızın günümüzdeki değeri 280,6 milyar dolara ulaştı. Demiryolu yatırımlarının proje büyüklüğü payını 2013’te yüzde 33’ten, 2023’te yüzde 53’e ve 2024’te yüzde 55’e çıkardık. Yatırım portföyümüzde bulunan 2 bin 667 projeye 2 trilyon 295 milyar TL yatırım gerçekleştireceğiz. 2024 yılında, Bakanlığımızın tüm sektörleri için 351 milyar 379 milyon TL yatırım ödeneği tahsis edildi. 2024 yılında 28 ilimizde toplam yatırım tutarı 112 milyar TL olan 50 projeyi tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduk. 2025 yılı yatırım teklifimizi geçtiğimiz yıla oranla yüzde 26,9 artışla 482 milyar TL olarak teklif ettik. Hayata geçirdiğimiz yatırımlarımızın doğrudan ve dolaylı etkileri ülkemizin kalkınmasına katkı sağlamaktadır” diye konuştu.
YHT’ler 92 milyon yolcu taşıdı
Uraloğlu, demiryolu sektörüne ilişkin açıklamalarda bulunarak, “Ülkemize kazandırdığımız Yüksek Hızlı Trenler (YHT) ile bugüne kadar toplam 92 milyon yolcu taşındı. 13 bin 919 kilometreye ulaştırdığımız demiryolu hat uzunluğunu, 2028’de 17 bin 287 kilometreye, 2053’te ise 28 bin 590 kilometreye çıkarmayı hedefliyoruz” dedi. Uraloğlu, 2009 yılında dünyada hızlı tren işletmeciliğine geçen 8. ülke olarak; Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya-Karaman, Ankara-Sivas hatlarıyla 11 ili doğrudan hızlı tren ile buluşturduklarının altını çizdi.
“Kalkınma Yolu kapsamında, 331 kilometre yeni otoyol yatırımı planladık”
Orta Koridor üzerinden Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ile Çin’den Türkiye’ye ulaşan yükleri Marmaray ile Avrupa’ya ulaştırdıklarını anlatan Uraloğlu, “Azerbaycan ile ülkemiz arasındaki mesafeleri kısaltacak Zengezur Yolu, Bakü Limanı’nı doğrudan ülkemize bağlayacaktır. Çin, Doğu Asya ve Hindistan’dan gelen yükleri Basra Körfezi üzerinden Avrupa’ya taşıyacak Kalkınma Yolu projesinde uluslararası iş birliği çalışmalarımız devam ediyor. Kalkınma Yolu kapsamında ülkemizden geçen 2 bin 94 kilometre demiryolu bağlantısı için 727 kilometre yeni hat, 923 kilometre karayolu koridoru içinse 331 kilometre yeni otoyol yatırımı planladık” dedi.
“Lojistik merkez sayısını 25’e çıkarmayı hedefliyoruz”
Demiryolu taşımacılık sektöründe serbestleşmeyi sağladıklarının da altını çizen Uraloğlu, “Lojistik sektöründe demiryolu kullanımını arttırmak için 439 kilometre olan mevcut iltisak hatlarımızın uzunluğunu 2028 yılına kadar 608 kilometreye çıkaracağız. 12 olan lojistik merkez sayımızı 25’e çıkarmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu.
“Bölünmüş yollar yol ağımızın %43’ünü oluşturuyor”
Karayolu yatırımları hakkında bilgi veren Uraloğlu, “Bölünmüş yollar ülkemizin yol ağının yüzde 43’ünü oluşturmakta, yol ağımızda hareket eden trafiğin ise yüzde 83’üne hizmet vermektedir. Son 22 yılda hayata geçirdiğimiz 479 kilometre köprü ve viyadük ile toplam uzunluğu 790 kilometreye, 717 kilometre tünel yapımı ile de toplam uzunluğu 767 kilometreye çıkardık” ifadelerini kullandı.
“Denizcilikte amacımız, dünyada ilk 10’a girmek”
Türkiye’nin, denizcilik sektöründe büyüyen altyapısı ve stratejik yatırımlarıyla önemli merkez haline geldiğine dikkati çeken Uraloğlu, 38 ülkeyle gemi insanı tanıma anlaşmasına sahip Türkiye’de, 141 bin gemi insanı ve 1 milyonu aşkın amatör denizcinin bulunduğunu vurguladı. Uraloğlu, şunları kaydetti: “Amacımız, ilk 10’a girmek ve bu doğrultuda hızla ilerliyoruz. Dünyanın en iyi 100 konteyner limanı arasında ülkemizden 4 limanımız yer aldı. 1936 Montrö Türk Boğazlar Sözleşmesi’ndeki ‘Altın Frank’ birimi üzerinden yapılan son 3 yıldaki güncellemelerle, boğaz geçişlerinden elde edilen yıllık gelir 38 milyon dolardan 212 milyon dolara çıkarıldı. Mavi Vatan’daki hak ve menfaatlerimiz için KKTC’deki Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Projemizi, HAVELSAN iş birliğiyle yürütmekteyiz. Mavi Ekonomi ve Deniz Saha Planlaması ile denizlerimizdeki güneş, rüzgar enerjisi, yer altı kaynakları ve balıkçılık faaliyetlerinden maksimum faydayı sağlamayı hedefliyoruz.”