Çarşamba, Temmuz 9, 2025

2024’te 118 milyar TL’lik 51 proje tamamlandı

Bakan Uraloğlu: 223 bin çalışanımızla, karayolu, demiryolu, havayolu, denizyolu ve haberleşme projelerimizle ülkemizin ulaşım ve iletişim ağını her geçen gün geliştiriyoruz


TBMM Genel Kurulu’nda, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi görüşüldü. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2024’te 4 sektörde yatırım bedeli 118 milyar TL olan 51 projeyi tamamladıklarını kaydetti. 2028 yılına kadar 3 bin 92 kilometre hızlı tren hattını tamamlayacaklarını belirten Uraloğlu, “Türkiye Yüzyılı hayallerin gerçek olduğu bir vizyonun ifadesi. Bizim hayallerimiz raylarda hayat buluyor. 48 saatte rüya gibi bir yolculukla bütün Türkiye’yi hızlı trenle gezebileceğiz” dedi.

Türkiye’nin ulaşım ve iletişim ağını geliştirmeye devam ettiklerini kaydeden Uraloğlu, “Ülke çapında 2 bin 3 şantiyede görev alan arkadaşlarımız ile birlikte toplam 223 bin çalışanımızla, karayolu, demiryolu, havayolu, denizyolu ve haberleşme projelerimizle ülkemizin ulaşım ve iletişim ağını her geçen gün geliştiriyoruz. Böylece, yük ve yolcu taşımacılığı ile veri iletişiminde daha hızlı, daha güvenli ve çevreye duyarlı bir dönemi başlattık” diye konuştu.


“Tüm projelerimizin çevreye duyarlı olmasına özen gösteriyoruz”

Türkiye Yüzyılı’nda; bakanlık faaliyetlerini ‘insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaştırma sistemleri ve hızlı iletişim ağlarıyla, dünyada öncü olmak’ vizyonuyla sürdüreceklerini belirten Uraloğlu, “Ulaştırmada küresel değişimleri de dikkate alarak gerçekleştirdiğimiz projelerle insanımızın yaşam kalitesini yükseltiyor, ülkemizin kalkınmasına önemli katkılar sağlıyoruz. Afete dirençli, net sıfır emisyon hedeflerini gözeten, dijitalleşmeye önem veren ve riskleri yönetebilen ulaştırma politikalarımızla projelerimizi planlıyoruz. Yürüttüğü faaliyetlerin karbon emisyonunu hesaplayan ilk bakanlık olarak iklim değişikliğinin etkilerini önemsiyor, tüm projelerimizin çevreye duyarlı ve ekolojik dengeyi korumasına özen gösteriyoruz” ifadelerini kullandı.


“Türkiye, 51,2 trilyon $ GSMH’ye sahip 67 ülkenin merkezinde bulunuyor”

Türkiye’nin jeopolitik konumunun lojistik ve ulaşım açısından önemine vurgu yapan Uraloğlu, “Ülkemiz; sadece 4 saatlik uçuş süresiyle yaklaşık 1,5 milyar insanın yaşadığı ve Dünya Bankası verilerine göre toplam 51,2 trilyon dolar Gayri Safi Milli Hasıla’ya (GSMH) sahip 67 ülkenin merkezinde bulunuyor. Konumumuzun getirdiği bu avantajlardan hareketle ulaşım ve iletişim stratejilerimizi küresel ve bölgesel şartları dikkate alarak oluşturuyoruz” şeklinde konuştu. Çin, Doğu Asya ve Hindistan’dan gelen yükleri Basra Körfezi üzerinden Avrupa’ya taşıyacak Kalkınma Yolu projesinde, uluslararası iş birliği çalışmalarının devam ettiğini de ifade eden Uraloğlu, “Bu projenin ülkemizdeki demiryolu geçişi 2 bin 94 kilometre, karayolu geçişi ise bin 923 kilometre olacak. Olmazsa olmaz projelerimizden birisi de Zengezur. Bu koridorun hayata geçirilmesiyle birlikte gerek Azerbaycan’a gerek Türk Cumhuriyetlerine gerekse de Uzak Doğu’ya doğrudan bağlantı sağlanacak” dedi.


“Hızlı tren ağımızı 2 bin 251 kilometreye çıkardık”

10 bin 948 kilometre olan demiryolu ağını 13 bin 919 kilometreye çıkararak mevcut hatlarının büyük bölümünü elektrikli ve sinyalli hale getirildiğini aktaran Uraloğlu, “Ülkemizi hızlı trenle buluşturarak hızlı tren ağımızı 2 bin 251 kilometreye çıkardık. Ankara-Sivas Hattı’nı hizmete açtık. Hızlı tren hatları ile ülke genelinde; açıldığı günden itibaren 92 milyon yolcuya hizmet verdik.  2028 yılına kadar demiryolu hat uzunluğunu 17 bin 287 kilometreye, 12 olan lojistik merkez sayımızı 25’e çıkarmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu. 2053 yılına kadar da demiryolu hat uzunluğunu 28 bin 590 kilometreye yükseltmeyi planladıklarını kaydeden Uraloğlu, “2025 yılında, Kayseri, Niğde ve Sivas lojistik merkezleri, Çerkezköy-Kapıkule Hızlı Tren Hattı, Gelemen Tekkeköy demiryolu iltisak hattı, Torbalı-Ödemiş-Çatal-Tire, Malatya-Elazığ sinyalizasyon projelerini tamamlayarak hizmete alacağız. İstanbul Kuzey Demiryolu Geçişi Hızlı Tren Hattı’nı hayata geçirerek Asya ve Avrupa’yı tekrar birbirine bağlayacağız. Ovaköy, Kırıkkale-Çorum Hızlı Tren projelerinin ve Amanosları demiryolu ve otoyolla geçen Dörtyol-Hassa projemizin yapım çalışmalarına başlayacağız. Sivas-Çetinkaya-Malatya, Gaziantep-Şanlıurfa, Şanlıurfa-Mardin, Siirt-Kurtalan Hızlı Tren projelerinin yatırım programına öncelikli olarak alınmasını planladık. Samsun-Sarp Hızlı Tren projemizin etüt proje çalışmalarına başladık” ifadelerine yer verdi.


İZBAN, bir günde 230 bin yolcu taşıyor

Uraloğlu, 2024 yılında Gayrettepe-Kağıthane Metrosu’nu, Bakırköy-Bahçelievler-Kirazlı Metrosu’nu, Sirkeci-Kazlıçeşme Yaya Odaklı Yeni Nesil Kent İçi Raylı Sistem Projesi’ni, Kocaeli Şehir Hastanesi Tramvay Hattı’nı, Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosu’nun ilk kesimini hizmete açtıklarını anımsattı. Uraloğlu, bir günde Marmaray’da 600 bin, Başkentray’da 65 bin, İZBAN’da 230 bin, Gaziray’da 7 bin yolcu taşıdıklarını kaydederek “Raylarımızda hareket eden bütün demiryolu araçlarımızın yerli ve milli olarak geliştirilmesi ve üretilmesi çalışmalarımıza aralıksız devam ediyoruz” açıklamasında bulundu.


Karayollarına yüksek yatırımlar yapıldı

Karayolları yatırımları hakkında da bilgi veren Uraloğlu, “Bin 714 kilometre olan otoyol ağımızı 3 bin 796 kilometreye, 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağımızı 29 bin 701 kilometreye, 8 bin 591 kilometre olan bitümlü sıcak karışımlı yol ağımızı 31 bin 669 kilometreye, 50 kilometre olan tünel uzunluğunu 789 kilometreye, 311 kilometre olan köprü ve viyadük uzunluğunu ise 796 kilometreye çıkardık” şeklinde konuştu. Uraloğlu, sadece 2024 yılında karayolunda Aydın Denizli Otoyolunu, İzmir Bayraklı Şehir Hastanesi Kavşağını, Gaziantep Şehir Hastanesi Kavşağını, Antalya Şehir Hastanesi Bağlantı Yolunu, Mardin Kızıltepe Kuzey İmar Çevre Yolunu, Nallıhan Kuş Cenneti Tüneli ve Viyadüğünü, Sivas-Malatya Yolu Yağdonduran Tünelini, Tavşanlı-Emet Devlet Yolunu, İstanbul Çekmeköy-Taşdelen-Alemdağ Köprülü Kavşağını, Balıkesir Kuzeybatı Çevre Yolu 1.Etabını hizmete açtıklarını dile getirdi.

Uraloğlu, yaptıkları yatırımlarla vatandaşların ulaşım taleplerini karşıladıklarını, başta can ve mal güvenliği olmak üzere birçok alanda yaşam kalitesini artırdıklarını belirterek, “Trafik araç sayıları ve seyir sayıları katbekat artmasına rağmen ölüm sayısını yüz milyon kişi başına yüzde 80 azalttık” dedi. Uraloğlu, akıllı ulaşım sistemlerini tesis etmek için Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Mimarisi’ni oluşturduklarını da belirterek Hasdal-İstanbul Havalimanı arasındaki pilot projeye de başladıklarını söyledi.


“Deprem konutları ve hastane yolları 2025’te tamamlanacak”

Deprem bölgesindeki 300 kilometrelik yolu bitirerek hizmete açtıklarını kaydeden Uraloğlu, “2025 yılı içerisinde çalışmalarımıza hız kesmeden devam edeceğiz. Edirne-Kırklareli Bölünmüş Yolu’nu, Yenikent-Temelli Yolu’nu, Hatay Havalimanı Yolunu, Samandağ Çevre Yolu’nu, Çorum-Osmancık Yolu yani Kırkdilim Tünelleri’ni, Ordu Şehir Hastanesi Yolunu, Van Çevre Yolunun 1. ve 3.Etabını, Rize-Artvin arasındaki Dallıkavak Tüneli’ni, Bursa-Orhaneli İl Yolu Doğancı Barajı Varyantı’nı, Sivas Geminbeli Tüneli, Tarihi Payas Çayı Köprüsü’nü ve birçok projeyi tamamlayarak milletimizin hizmetine sunacağız” dedi. 2025 yılında yapımına başlanacak projeler hakkında bilgi veren Uraloğlu, “Kınalı-Malkara Otoyolu, Adıyaman-Çelikhan Yolu, Yalova Güney Çevre Yolu, Antalya Sanayi, Uncalı, Duraliler ve Kepezüstü Kavşakları, Elâzığ-Baskil Yolu ve Muş-Bulanık Yolu çalışmalarına başlayacağız” diye konuştu.


“Havayolu terminal kapasitesini 347 milyona çıkardık”

Havayollarında 26 olan aktif havalimanı sayısını 58’e yükselttiklerini kaydeden Uraloğlu, “55 milyon olan havayolu terminal kapasitesini 347 milyona, 81 olan Hava Ulaştırma Anlaşması bulunan ülke sayısını 179’a, 60 olan toplam yurtdışı uçuş noktasını 348’e, 150 olan uçak sayısını 702’ye çıkardık. Ayrıca, yıl içerisinde; Çukurova Uluslararası Havalimanını, Kayseri Havalimanı Terminal Binasını ve Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 2. pistini hizmete açarak milletimizin kullanımına sunduk” ifadelerini kullandı. Türkiye’nin geçen yıl Avrupa ve Dünya Havalimanları toplam yolcu trafiği sıralamasında Avrupa ülkeleri arasında 3. sırada, dünyada ise 7. sırada yer aldığını anımsatan Uraloğlu, “2002 yılında 34 milyon olan toplam havayolu yolcu sayısını; 2023 yılında 213 milyonun üzerine çıkardık. 2024 yılı sonunda 231 milyonu aşmasını bekliyoruz” dedi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM