KPMG’nin banka yöneticilerinin katılımıyla, finans sektöründe teknolojik dönüşümün yönünü ve önceliklerini ortaya koyan “2025 Bankacılık Teknoloji Araştırması” yayımlandı. Araştırma kapsamında yapılan ankete katılan kurumlar arasında küresel ölçekli finans devlerinden bölgesel ve yerel bankalara kadar geniş bir yelpaze yer aldı. Araştırma, ekonomik ve düzenleyici belirsizliklerin arttığı bir dönemde bankaların teknoloji yatırımlarını nasıl şekillendirdiğine ışık tutuyor. Araştırmaya göre, bankaların neredeyse tamamı 2025 yılında internet ve mobil bankacılığa yatırım yapmayı planlıyor. Veri gizliliğini koruma ve müşteri varlıklarını güvence altına alma söz konusu olduğunda ise katılımcıların yüzde 73’ü bir siber saldırıya karşı yeterince hazırlıklı olduklarını söylüyor.
Araştırmaya göre banka yöneticilerinin yüzde 91’i veriye dayalı içgörüler ve kişiselleştirme konularını en önemli yatırım önceliği olarak belirtirken, bunu sırasıyla yüzde 89 ile güvenlik ve dolandırıcılık önleme, yüzde 88’le müşteri şikayetleri ve ihtilaflar, yüzde 88 ile operasyonel verimlilik ve otomasyon, yüzde 85’le düzenleyici uyumluluk ve risk yönetimi takip etti. Bankaların neredeyse tamamı ise 2025 yılında yüzde 96 ile internet bankacılığına, yüzde 95 ile mobil bankacılığa ve yüzde 95’le e-posta ile SMS bankacılığına yatırım yapmayı planlıyor. Katılımcıların yarısı, dijital kanallarını modernleştirmenin daha iyi kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi sunmak açısından önemli olduğu konusunda hemfikir. Yüzde 52’si ise sundukları hizmetleri geliştirme motivasyonu olarak fintech rakiplerinin ortaya çıkışını gösteriyor.
GenAI, hem fırsat hem de endişe kaynağı
Yapay zekâ da sektörde dile getirilen birçok konunun merkezinde yer alıyor. Bankalar bir yandan yapay zekâ planlarını hızla hayata geçirirken diğer yandan bu yatırımların değerini daha net belirlemeye çalışıyor. 2025 yılının en önemli yatırım öncelikleri arasında yer alan üretken yapay zekâ (GenAI); dolandırıcılık tespiti ve önlenmesi ile siber güvenlik çalışmalarında umut vadeden bir araç olarak öne çıkıyor. Ancak yine de müşteriyle doğrudan etkileşim kuran GenAI çözümlerinin üretime alınması konusunda sektörde hâlâ bir çekingenlik söz konusu.
GenAI, bankaların kurumsal veri yönetimi uygulamalarını yeniden gündeme taşısa da veriden daha geniş bir değer elde etme hedefi bir süredir zaten gündemdeydi. Yoğun şekilde düzenlenen bankacılık sektörü için verileri modernleştirmedeki temel zorluklar büyük ölçüde yüzde 93 ile veri gizliliği ve riskle ilgili endişeler, yüzde 89 ile veri kalitesi ve yüzde 81’le eski sistemler veya entegrasyon karmaşıklığı olarak öne çıkıyor. Katılımcıların yüzde 68’i veri yönetimi konusunda hedef durum vizyonu oluşturmuş durumda ve yüzde 65’i bu vizyonun uygulanabilirliği için yol haritası ile fonlama modeline sahip.
Siber risklerle mücadele için bütçeler artıyor
Veri gizliliğini koruma ve müşteri varlıklarını güvence altına alma söz konusu olduğunda, katılımcıların yüzde 73’ü bir siber saldırıya karşı yeterince hazırlıklı olduklarını söylüyor. Yine de yüzde 89’u siber risklerle mücadele için bütçelerini artırıyor. Çoğu banka (yüzde 82), güçlü güvenlik önlemleri uyguladığını, yüzde 77’le düzenli denetimler yaptığını ve yüzde 73 ile çalışanlara veri güvenliği konusunda eğitim verdiğini belirtiyor. Ancak bankaların sadece yarısından azı, veri ve siber güvenlikle ilgili düzenleyici belirsizliklerle başa çıkmaya hazır olduklarını düşünüyor.
“Bankalar büyümenin anahtarını teknolojide arıyor”
Konuyla ilgili değerlendirmede bulunan KPMG Türkiye Bankacılık ve Finansal Hizmetler Sektör Lideri Kerem Vardar, “Bu araştırmamız bankacılık sektör liderlerinin önceliklerini her yıl belirleyen bir gösterge niteliği taşıyor. 2025’te sektörün odağına aldığı konu ise bankacılığın ilerlemesini sağlayan ve ekonomik ya da düzenleyici belirsizliklere rağmen büyümenin anahtarı olan teknoloji. Dünyanın önde gelen finans kuruluşlarından bölgesel ve yerel bankalara kadar uzanan bir yelpazede, stratejiden bilgi teknolojilerine kadar çeşitli alanlarda görev yapan yöneticilere teknoloji olgunluklarını değerlendirmelerini istediğimiz bir çalışmaydı” diye konuştu.
Vardar, finans kuruluşlarından öncelikli yatırım alanlarını belirlemelerini ve büyük operasyonel ve müşteri değeri yaratma potansiyeline sahip yeni teknoloji paradigmalarına ne kadar hazır olduklarını sordukları bir çalışma gerçekleştirdiklerini ifade etti. Vardar, elde edilen verilerin sektörün güvenlik, dolandırıcılığı önleme, risk yönetimi ve müşteri deneyimi gibi öncelikli ihtiyaçlar ile kısa vadede kullanıcıya fark yaratmayan ama uzun vadede kurumsal teknolojiyi güçlendiren platform modernizasyonu gibi arka plandaki dönüşümler arasında denge kurmaya çalıştığını belirtti.