Cuma, Eylül 27, 2024

Sadece Körfez olsa da İzmir lider

2020-2022 arasında küresel ölçekte yaşanan ve ülkemizi de derinden etkileyen pandemi sırasında İzmir’de korunma kaygısıyla bireysel ulaşım isteği arttı ve trafiğe çıkan özel araç sayısı yüzde 110 arttı. Tabii bu tablo ister istemez mevcut cadde, sokak ve park alanlarındaki yoğunluğu beraberinde getirdi.

Bu tabloyu şunun paylaştım; İzmir’deki arabalı vapurla deniz ulaşımı da böylelikle işlevsel olarak daha çok önem kazandı. Arabalı vapurla deniz ulaşımının daha çok önem kazanmasının bir nedeni daha var İzmir kent yaşamında; Yarımada’da yerleşim yoğunlaşması, artan nüfus ve burada yaşayanların İzmir merkezdeki iş bağlantıları ile günübirlik denizden ve deniz kenarından yararlanma arzusu… Böylece Üçkuyular-Bostanlı arabalı vapur iskelelerinin yenilenmesi ve depo alanlarının büyütülmesi artan seferler açısından yararlı oldu.

Üçkuyular-Bostanlı arabalı vapur seferlerine talep gittikçe de artıyor. 2023 ve 2024 yılındaki 25 Temmuz-25 Ağustos tarihleri arasındaki taşınan ara sayısında istatistiklere göre yüzde 30 artış söz konusu. 25 Temmuz-25 Ağustos 2024’te tam 127,903 araç taşınmış. Bu da kent içi trafikteki rahatlama anlamına geliyor.

İzmir Körfezi, kent içi araç ve toplu ulaşım açısından ülke ve dünya ölçeğinde önemli bir paya sahip. Pandemi öncesinde yüzde 3,5 olduğunu biliyorum. Son istatistik yok elimde ama oransal olarak hala dünya ölçeğinde yüksek olduğunu tahmin etmek zor değil. Örneğin İstanbul’dan bile daha ileride izmir. Ki, İstanbul’un sekiz tarafı deniz (Boğaz, Karadeniz ve Marmara kıyıları, Haliç ile ayrıca Adalar da var); İzmir sadece Körfez’de yakalıyor yüksek oranı.

● Memnuniyet oranı yüksek
İzmir Büyükşehir’in altı ayını doldurmak üzere olan başkanı Dr. Cemil Tugay İzmir’in deniz ulaşımındaki payını daha da artırmak istiyor. Tatil yoğunluğunun yüksek olduğu yaz aylarında hem kentteki trafik yükünü azaltmak hem de yolculara güvenli, konforlu ve hızlı ulaşım imkanı sunmak için feribot seferleri artırıldı. 25 Temmuz ile 25 Ağustos tarihleri arasında Üçkuyular-Bostanlı arasında hizmet veren feribotlara 79 ilave ek sefer koyuldu. Aynı anda iki feribotun sefere çıkması sağlanarak temmuz ayı süresince 127 bin 903 araç taşındı. 2023 yılının aynı döneminde 96 bin 500 araç taşınmıştı.

Bu arada, arabalı vapur iskelelerinde depo alanında daha keyifli bir bekleyiş için müzik dinletileri düzenleniyor. Bir empati yaparsak, örneğin, Çiğli, mavişehir, Bostanlı’dan çıkıp trafiğin yoğun olduğu saatlerde belki bir saate gelinebilecek Üçkuyular’a arabalı vapurla 20 dakikada geçmek mümkün. Üstelik daha rahat bir yolculukla. Sefer sayıları yoğun gün ve saatlerde artırıldığı için fazla bir bekleme de olmuyor.

İZDENİZ’in olanaklarını azami kullanarak maksimum hizmeti vermek istediğinin altını çizmek isterim. Zaten, yolcular arasında birebir yapılan anket de bunu ortaya koyuyor; sorulara verilen yanıtlar ortalama olarak yüzde 85 memnuniyeti gösteriyor. İZDENİZ’de hedef bu kıymetli oranı daha da yukarı çekmek. Bütün müdürlükler bunun için çaba harcıyor. İZDENİZ Kurumsal İletişim Müdürlüğü de bunun için var.

Şunu da belirteyim; İZDENİZ’in mil başına arabalı vapurla araç taşıma ücretleri İstanbul ve Çanakkale’ye göre daha ucuz. Bu da izmir farkı. Meraklısı üç kentin istatistiğine bakabilir.

Şu sıralar deniz taksi ve deniz dolmuşun devreye girmesi için de çalışılıyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi bir yandan daha temiz ve sürdürülebilir Körfez için bütün olanaklarını seferber ederek azami çalışırken bir yandan da buradaki ulaşımı üst düzeye çıkarmak için çaba sarfediyor.

● Körfez’in temizlenmesindeki sorumluluk
Körfez’in temizliği doğrultusundaki son iki adımdan bahsederek yazıyı noktalayayım: İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Tugay, Ankara’ya giderek ilgili bakan Murat Kurum’la görüştü. Malum, Kurum İzmir’e geldiğinde bu konuda bir toplantı için Dr. Tugay bir görevle yurt dışındaydı ve yerine Başkan Vekili Levent Yıldır katılmıştı.

Bilahare Körfez için oluşturulan Bilim Kurulu bir kez daha Dr. Tugay’ın katılımı ile toplandı. Üç bakanlığı da ilgilendiren bir konuda bütün sorumluluğu İzmir Büyükşehir’e atmak insafsızlık. Tamam, Büyükşehir üzerine düzeni yapacak; arıtma tesisleri, derelerin kantrolü vb.

Peki sanayi atıklarını Uşak’tan İzmir’e kadar dört vilayeti geçerek Çiğli yakınlarından denize deşarj eden Gediz nehri ne olacak? Murat Kurum’un, Bilim Kurulu’nun bu konuda ne düşündüğünü, ne yapacağını doğrusu henüz duyamadım. İki kere iki dört; Körfez’in esenliği üç bakanlık ve İzmir Büyükşehir’in sorumluluğunda. Topu bu konuda sadece Büyükşehir’e atmak ucuz siyasetten başka bir şey olmaz ve İzmirliler de bu numaraları görmeyecek kadar kör ve sağır değil çok şükür ki.

Muzaffer Ayhan Kara

Diğer Yazarlar